Post by hurja
barpappan wrote:
Bensinstationer och priser....man kan inte se dem på kartan utan måste gå in I Meny/Navigera/Bränsle för att se bränslepriser längst vägen...
Så är det, du måste aktivt söka bensinpriser.
hurja
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 536
Has thanked: 40 times
Been thanked: 77 times
Send a message
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Lappland, Kiruna - Överkalix SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, Savo/Savolax FINLAND

download/file.php?id=30634
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3, MMR India - Madhya Pradesh, MR Zambia, MMR X Zimbabwe, WOW India2017

Post by hurja
barpappan wrote:Hej,

hur är det att använda Waze utomlands?
Nu när roaming avgifterna börjar bli överkomliga så vill man ju gärna använda Waze.
Ska åka till Tyskland i sommar och vill ju kunna navigera säkert där.
Något man bör tänka på?
Hej!
Jag var på Azorerna i påskas och köpte 75 MB EU Surf. Det räckte i två dagars körning. :(
hurja
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 536
Has thanked: 40 times
Been thanked: 77 times
Send a message
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Lappland, Kiruna - Överkalix SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, Savo/Savolax FINLAND

download/file.php?id=30634
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3, MMR India - Madhya Pradesh, MR Zambia, MMR X Zimbabwe, WOW India2017

Post by hurja
Allt funkade bra! Det fattades ifs vägar där som jag efteråt har lagt till. :)
Men i Tyskland borde det inte vara några problem.
hurja
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 536
Has thanked: 40 times
Been thanked: 77 times
Send a message
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Lappland, Kiruna - Överkalix SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, Savo/Savolax FINLAND

download/file.php?id=30634
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3, MMR India - Madhya Pradesh, MR Zambia, MMR X Zimbabwe, WOW India2017

Post by id35
cortex42 wrote:Hej,
Jag har ett problem som jag vill kolla om jag är ensam om;
När jag stänger av Waze så vägrar appen att stänga av positioneringen. Dvs även om Waze är bortplockat ur min lista på körande program så är positioneringen fortfarande aktiv.
Dels känns det "sådär" rent privacy-mässigt, men framförallt så käkar det batteri.
Enda sättet jag kan få det att lägga av är att gå in under ios inställningar och blocka Waze från att använda GPS'en helt.
/Kaj
Hej,
Gå in på Inställningar i Waze. Välj Allmänt. Stäng av "Rapportering av platsförändring"
/Lennart
id35
Area Manager
Area Manager
Posts: 42
Has thanked: 22 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by jnsson
Tazje wrote:
sverkernordlund wrote: Det har skrivits en hel del om rapportlistan mm under åren. Det finns en hel del att läsa i waze app forumdelen. Dels har det konstaterats att funktionen är buggig och ett försök till förklaring av funktionen.

/Sverker
Buggar i all ära, det är något som man mera eller mindre får leva med ;) Det jag tycker är trist är att appen försämras i stället för att förbättras.

Tidigare så fungerade rapporterna hyfsat, men som du skrev "25 km: 4 rapporter, varav 3 +800 km" låter lite egendomligt, Just den radien är den som är mest intressant tycker jag. Och det är ungefär hur det ser ut för mig i sthlm.

Nu är det tyvärr lite för mycket problem med Waze för att den skall vara användbar.
• Trafikrapporer som inte fungerar
• Rutter som inte loggas rätt, saknas upp mot 50% av den körda sträckan
• Navigera hem som "poppar upp" varje gång man startar Waze, även fast man inte har "hem" satt och står utanför sitt "hem" ;)
• Efter samtal då man skall återgå till Waze så kommer frågan "dela rutt/starta navigering"
• plus andra små saker som krånglar

Nu låter jag säkert som en gällejöns, men från att ha varit hyfsat nöjd med Waze tidigare, har jag gått till besviken och frusterad och lär väl snart förpassa den till papperskorgen

Huvudsaken är väl att man fixar trafikrapporterna och loggningen av rutterna, de andra "glitcharna" kan jag personligen leva med ;)
Jag har faktiskt inte haft några av dem problemen som du beskriver

Skickat från min Nexus 4. Stavfel kan förekomma! Deal with it
jnsson
Area Manager
Area Manager
Posts: 252
Has thanked: 78 times
Been thanked: 12 times
Send a message
Har mycket redigeringsmöjligheter inom Stockholmsområdet.
Beta testare för Waze Android

Post by jnsson
barpappan wrote:Hej,

hur är det att använda Waze utomlands?
Nu när roaming avgifterna börjar bli överkomliga så vill man ju gärna använda Waze.
Ska åka till Tyskland i sommar och vill ju kunna navigera säkert där.
Något man bör tänka på?
Inga problem alls. Jag använde Waze på Åland utan problem. Som ju är utomlands, rent landsmässigt

Skickat från min Motorola Moto G 2015
jnsson
Area Manager
Area Manager
Posts: 252
Has thanked: 78 times
Been thanked: 12 times
Send a message
Har mycket redigeringsmöjligheter inom Stockholmsområdet.
Beta testare för Waze Android

Post by jnsson
ulle2 wrote:
barpappan wrote:Hej,

hur är det att använda Waze utomlands?
Nu när roaming avgifterna börjar bli överkomliga så vill man ju gärna använda Waze.
Ska åka till Tyskland i sommar och vill ju kunna navigera säkert där.
Något man bör tänka på?
Jag har kört rätt mycket med Waze runt om i Europa och det funkar bra. Tänk bara på att kartan inte alltid är lika bra om i Sverige så kolla gärna rutten innan du startar för att säkerställa att du inte får en oväntad omväg.

Jag brukar lägga in navigationspunkterna, flygplats, hotell, företag etc, i förväg så att det är det lätt när man skall börja köra.

Vad gäller roamingavgifterna så tar Waze inte så mycket datatrafik så det brukar inte vara några problem.

Lycka till!

/Ulle
Jag startade Waze innan jag åkte utomlands o gick dit jag skulle vara, så Waze kunde cacha kartorna

Skickat från min Motorola Moto G 2015
jnsson
Area Manager
Area Manager
Posts: 252
Has thanked: 78 times
Been thanked: 12 times
Send a message
Har mycket redigeringsmöjligheter inom Stockholmsområdet.
Beta testare för Waze Android

Post by jnsson
cortex42 wrote:Hej,
Jag har ett problem som jag vill kolla om jag är ensam om;
När jag stänger av Waze så vägrar appen att stänga av positioneringen. Dvs även om Waze är bortplockat ur min lista på körande program så är positioneringen fortfarande aktiv.
Dels känns det "sådär" rent privacy-mässigt, men framförallt så käkar det batteri.
Enda sättet jag kan få det att lägga av är att gå in under ios inställningar och blocka Waze från att använda GPS'en helt.
Vilket i sin tur gör att jag måste gå in där igen varje gång jag vill använda Waze och aktivera det.
Mao rätt meckigt...

Någon annan som har samma problem?

så fungerade det som det skulle. Dvs Waze slutade hogga positioneringen när man stängde av det.

/Kaj
För mig har den alltid stängt av positioneringen när jag stängt av appen

Skickat från min Motorola Moto G 2015
jnsson
Area Manager
Area Manager
Posts: 252
Has thanked: 78 times
Been thanked: 12 times
Send a message
Har mycket redigeringsmöjligheter inom Stockholmsområdet.
Beta testare för Waze Android

Post by lindq
Jag har inte användt widgeten tidigare, men blev nyfiken. Normal tar en resa jobb-hem runt 15 minuter men ibland upp till 40, beroende på trafikläget. Jag har fått rimliga tider i widgeten utom strax efter lunch idag då den rapporterade 22 minuter (direkt efter omladdning). Valde jag "kör" så Waze drog igång fanns tre ruttförslag på 15, 16 respektive 16 minuter. Inget som liknande 22 minuter. Man jag ska kolla vidare.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Nu har jag testat vidare, och det verkar som om widgeten ger i stort sett rätt tider (i Waze använder jag begränsningar om att undvika vägtullar som jag inte tror att widgeten plockar upp).
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message