Post by puhbjorn
Har kört mycket kring Skänninge som taxichafför och även kört riksväg 50 till Motala. Inga problem för mig att köra den vägen med appen (senast några veckor sedan). Fungerar fin fint för mig med alla avfarter osv.
puhbjorn
Posts: 1
Has thanked: 3 times
Send a message

Post by Sargassos
Jag har sett många felaktiga varningar när jag åker.
Vid infarten till Kumla t.ex. Är det varning för vägarbete som blev klart för ett år sedan. Andra ligger där månader efter att de är klara.
Hur kan man hjälpa till att få bort dem?
Ungefär här är ett av dem:

https://www.waze.com/sv/livemap#?zoom=1 ... n=15.13303
Sargassos
Posts: 1
Send a message

Post by SverkerN
När det gäller händelse radien så påverkar den inställningen bara de "pop ups" som visas när man stannar för rött ljus och liknande. Den har alltså inget att göra med listan över rapporter.

För att sökningen efter bensinstationer ska fungera så måste Wazeappen ha GPS position och "bilen" ska vara placerad på kartan. Det går alltså inte att starta appen i hemmet och direkt söka efter bensinstationer. Provade det precis och då visas en tom lista. När jag lade in en rutt och sedan valde att leta efter bensinstationer och då visas en lång lista.

Om du får fram en lista över bensinsationerna så är det avstånd som visas fågelvägen från din position. Inte körsträckan.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Tazje wrote:Jag trodde i min enfald att händelseradien var att jag ville ta mot "alla" rapporter inom denna radie, inte endast popuper.

Jag använder mig uteslutande av Waze för att få rapporter, nu faller ju liksom syftet helt och hållet tycker jag.
Jag håller med om att händelseradien borde även gälla för rapportlistan, men det har varit så under de år jag använt Waze.

I stället för att titta på listan så lägger jag en rutt till destinationen. Sedan kan du välja att visa rapportlistan och till sist fliken "On route". Då visas bara de rapporter som är längs din färdväg.
En annan fördel med att först lägga rutten är att då kan du också välja att titta på olika ruttalternativ och hur lång tid de tar under gällande trafiksituation.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Då har jag tydligen inte tittat i rapportlistan regelbundet över åren. Såg exempelvis denna post i ämnet och antog att det var som sist då jag provade den.

Jag provade nyss hur listan förändras med de olika inställningarna för "event radius":
  • Efter rutt (utan aktiv rutt): 14 rapporter, varav 2 +1000 km
  • 5 km: 0 rapporter
  • 25 km: 4 rapporter, varav 3 +800 km
  • 50 km: 27 rapporter, varav 1 +450 km och 2 +800 km
  • 100 km: 22 rapporter, varav 3 +1200 km
  • 200 km: 21 rapporter, varav 4 +820 km
  • All: 22 rapporter, varav 1 +1400 km
Det tar en liten stund att ändra inställningar så antalet rapporter hinner ändras. Jag provade också att växla fram och tillbaka mellan två radie inställningar. Närliggande rapporter som visas på en inställning visas inte på en annan trots att de ligger inom radien. Det är bara att konstatera att inställningen verkar påverka listan, men det blir inte rätt.

Det har skrivits en hel del om rapportlistan mm under åren. Det finns en hel del att läsa i waze app forumdelen. Dels har det konstaterats att funktionen är buggig och ett försök till förklaring av funktionen.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by Tazje
Någon som har en lösning på problemet med rapporter från hela Europa?
Kör senaste versionen av Waze för android, har händelseradien satt till 5km, och får ändå rapporter från hela europa, och aldrig mer än 5 rapporter totalt.

Nu har det varit så här sedan oktober 2013, en lösning borde komma eller, som det är nu så faller liksom hela iden med Waze.

Och ja, jag har provat att avinstallera, installera på nytt och provat på telefoner där Waze aldrig varit installerat, men tyvärr så kvarstår problemet.
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by Tazje
sverkernordlund wrote:När det gäller händelse radien så påverkar den inställningen bara de "pop ups" som visas när man stannar för rött ljus och liknande. Den har alltså inget att göra med listan över rapporter.
/Sverker
Nu är jag inte riktgt med. Jag trodde i min enfald att händelseradien var att jag ville ta mot "alla" rapporter inom denna radie, inte endast popuper.

Idag exempelvis då jag skall ut på E4:an i stockholm. Kollar rapporterna och det finns bara dessa...
Jöllenbecker Strabe Lätt trafikbelastning 957.8 KM
Radlicka Praha Hög trafikbelastning 1033.1 KM
Brunner Strabe Helt stillastående 1233.7 KM

Men om jag scrollar i kartan så ser jag att det står helt still, massvis med kömarkeringar och varningar.

Jag är ju liksom inte betjänt av att veta att det är köer i tyskland, och som det varit de senaste månaderna så är det endast ett fåtal rapporter, och alltid två eller flera med från övriga europa.

Jag använder mig uteslutande av Waze för att få rapporter, nu faller ju liksom syftet helt och hållet tycker jag.
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by Tazje
sverkernordlund wrote:Jag håller med om att händelseradien borde även gälla för rapportlistan, men det har varit så under de år jag använt Waze.

I stället för att titta på listan så lägger jag en rutt till destinationen. Sedan kan du välja att visa rapportlistan och till sist fliken "On route". Då visas bara de rapporter som är längs din färdväg.
En annan fördel med att först lägga rutten är att då kan du också välja att titta på olika ruttalternativ och hur lång tid de tar under gällande trafiksituation.

/Sverker
Jag tror att det var för sisådär en två-tre tidigare versioner (minns inte versionsnummer) av Waze som jag i alla fall fick rapportlistan satt efter min händelseradie, jag har aldrig haft radien satt till mera än 5km och fick då i alla fall massvis med rapporter (sthlm) +15stycken inom radien av 5km.

Nu så får jag ju uteslutande rapporter från Tjeckien, Tyskland, Polen och väldigt sällan rapporter från där jag är. Men på kartan/rutten så visas rapporterna, köer/varningar med mera.

Så frågan är varför syns de inte i rapportlistan?

Med risk för att vara tjatig, så fattar jag inte varför jag skall upplysas om köer/varningar i tyskland 120 mil från där jag är och inga/ytterst få rapporter där jag verkligen befinner mig

För mig så känns det som en bug, för om man medvetet gjort det så här så undrar jag så klart varför
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by Tazje
sverkernordlund wrote: Det har skrivits en hel del om rapportlistan mm under åren. Det finns en hel del att läsa i waze app forumdelen. Dels har det konstaterats att funktionen är buggig och ett försök till förklaring av funktionen.

/Sverker
Buggar i all ära, det är något som man mera eller mindre får leva med ;) Det jag tycker är trist är att appen försämras i stället för att förbättras.

Tidigare så fungerade rapporterna hyfsat, men som du skrev "25 km: 4 rapporter, varav 3 +800 km" låter lite egendomligt, Just den radien är den som är mest intressant tycker jag. Och det är ungefär hur det ser ut för mig i sthlm.

Nu är det tyvärr lite för mycket problem med Waze för att den skall vara användbar.
• Trafikrapporer som inte fungerar
• Rutter som inte loggas rätt, saknas upp mot 50% av den körda sträckan
• Navigera hem som "poppar upp" varje gång man startar Waze, även fast man inte har "hem" satt och står utanför sitt "hem" ;)
• Efter samtal då man skall återgå till Waze så kommer frågan "dela rutt/starta navigering"
• plus andra små saker som krånglar

Nu låter jag säkert som en gällejöns, men från att ha varit hyfsat nöjd med Waze tidigare, har jag gått till besviken och frusterad och lär väl snart förpassa den till papperskorgen

Huvudsaken är väl att man fixar trafikrapporterna och loggningen av rutterna, de andra "glitcharna" kan jag personligen leva med ;)
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by TrailblazerEXT
Hejs


Varför kan man inte längre ta bort felaktiga varningar för vägarbeten och kameror längre?.
Tidigare kunde man det och knappen "inte där" finns ju fortfarande ,men har ingen funktion.

Tror att jag fortfarande kan ta bort varningar för stillastående fordon, men är inte helt säker då det är ett tag sedan jag såg en sådan utan att det de facto stod en bil på platsen.

Har en del problem med varningar och kameror som inte existerar längs de sträckor jag kör.

/Janne
TrailblazerEXT
Posts: 7
Send a message