Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

"Fel" färdväg: Drottningholmsvägen

Post by galenpanna
Det har kommit in en rapport om felaktig körriktning på Drottningholmsvägen.
Waze hade föreslagit rapportören att köra på en lokalgata till Drottningholmsvägen istället för på Drottningholmsvägen.
rapport.jpg
(202.29 KiB) Downloaded 1000 times
När jag provade rutten i livekartan så fick jag samma resultat, rapportörens föreslagna färdväg som första alternativ och den i de flesta fall mest logiska vägen som alternativ 2.
(alternativ 3 nämner jag inte ens för den tycker jag är helt åt skogen galen)
livekarta.jpg
(225.16 KiB) Downloaded 1005 times
Vad kan detta bero på?
Kan det vara så att om man kör färdvägen på Drottningholmsvägen så måste man passera en trafiksignal (vilken sänker medelhastigheten) jämfört med lokalgatan som inte har någon trafiksignal och att Waze då tycker att lokalgatan går fortare?

Även om det skulle vara så att det tar några sekunder längre att köra huvudleden pga trafiksignalen så tycker jag det är bättre än att i första hand leda in folk på lokalgatan.
galenpanna
Posts: 33

POSTER_ID:14896871

1

Send a message

Post by amiga6
Det händer tyvärr allt för ofta att Waze tror man kör lokalgatan längs Drottningsholmsvägen och Bergslagsvägen. Jag tror detta har med enheten och dess GPS funktion att göra snarare än Waze, tyvärr är den inte så noggrann på alla enheter.
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by galenpanna
Jag är tveksam till det. Eller det beror nog helt på om man behöver stanna i trafikljuset (och i så fall hur länge).
Jaja det va ju bra att du fick den som första alternativ, det visar att Waze inte alltid föredrar parallellgatan. Så vi anser nog detta som löst :)
galenpanna
Posts: 33
Send a message

Post by galenpanna
Har du råkat ut för det flera gånger när du kört på huvudleden att Waze trott att du kört på lokalgatan?

Att sätta en del av rutten som "privat väg" som du har gjort kanske löser detta "problem" då Waze inte lägger rutten över privata vägar, men det skapar andra problem som att andra rutter blir konstiga. Därför har jag ändrat tillbaka segmentet till "väg".

För att minska risken att Waze tror att man åker på lokalgatan när man åker på huvudleden så har jag ökat avståndet något mellan vägarna.

Waze mäter konstant medelhastigheten på alla segment och använder dessa värden för att räkna ut snabbaste rutten från punk A till punkt B, det gör att samma sträcka kan få helt olika rutter vid olika tillfällen.

Jag är liksom du Christian lite tveksam till om det verkligen kan gå fortare att köra lokalgatan men vid vissa tillfällen så är det faktiskt mycket möjligt. Som vi alla västerortsbor vet så kan det vara väldigt mycket och långsam trafik den aktuella sträckan och vid ett sånt tillfälle kan jag tänka mig att lokalgatan kan gå fortare. Sedan har jag märkt att det kan dröja en stund från att en "trafikstockning" har släppt till att Waze har förstått det, allt beror på antalet Wazare som passerar.
Ulle's test och även tester jag gjort visar att Waze inte alltid väljer parallellgatan i första hand.
Jag kommer inte ihåg om jag frågade det i rapporten men om du har inställt i appen att du vill ha kortaste vägen istället för snabbaste vägen kan även det vara anledningen till att Waze valde lokalgatan för dig.
galenpanna
Posts: 33
Send a message

Post by galenpanna
Tror inte att det går att göra så mycket mer nu.
Problemet med att flytta isär vägar som ligger nära varandra är det ibland kan ge rakt motsatt att effekt.
Vissa får sämre GPS-signal ibland vilket gör att det aldrig går att komma ifrån att folk ibland "ploppar" in på någon närliggande väg.

Men som sagt återkom om du tycker att problemet består och att det händer väldigt ofta.

Tänk på att efter att ändringar gjorts i kartan så kan det dröja några dagar innan ändringarna slår igenom i appen.
galenpanna
Posts: 33
Send a message

Post by galenpanna
Jag vet att det är en väldigt fin balansgång över hur mycket man kan flytta vägarna och att det om man inte är försiktig kan få motsatt effekt.
Man ser att GPS-pilarna för vägarna går ihop så att få det 100% är nog omöjligt.

Jag har endast flyttat lokalgatan lite lite. Kanske att man ska flytta huvudleden något också?
Som sagt, lokalgatan har jag gjort om för att "nollställa".
galenpanna
Posts: 33
Send a message

Post by Herginho
Det var jag som skickade in rapporten. Det går ALDRIG fortare att köra lokalvägen. Den har hastighetsbegränsning på 30 km/h och vägbulor. Del av problemet är att lokalvägen och huvudleden ligger väldigt nära så Waze tror ofta att man kör lokalvägen även om man inte gör det så genomsnittshastigheten på lokalvägen är för hög i Waze.

Jag har själv löst detta problem i karttedigeraren på ett sätt som jag inte vet om det är korrekt, men det har löst problemet. Jag har gjort ett segment på lokalvägen till "privat väg" vilket gör att Waze inte längre föreslår den rutten. Jag har gjort det på det segment som inte bör påverka att någon får fel körväg om man ska in på området.

Ni som är mer erfarna får avgöra om jag gjort något "mot reglementet".
Herginho
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Herginho
Jag har valt snabbaste vägen, inte kortaste. Det händer mig ofta att Waze tror jag kör på lokalvägen. Aldrig (inte ens när jag sett en lång kö på Drottningholmsvägen) har det gått fortare att köra lokalvägen de gånger jag provat. Jag tror att Waze har högre snitthastighet på lokalvägen just pga att den ibland tror att man kör där när man faktiskt kör på stora vägen.

Jag håller med dig om att det var en ful-lösning jag gjort, men jag gjorde det åtminstone på det mittersta segmentet som inte borde påverka val av anvisning för de som ska in på området men förstår att du löser det annorlunda. Jag tänkte också på att bästa lösningen förmodligen är att flytta isär vägarna litegrann.

Hoppas att detta löser problemet. Vi som kör denna väg väldigt ofta kan ju återkomma med feedback om problemet återkommer.

Tack för att du tog rapporten seriöst!
Herginho
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Herginho
Felet har börjat uppstå igen nästan dagligen. Tyvärr tror Waze att man kör på lokalgatan trots att man i te gör det och därför förstörs statistiken på lokalgatan och felet förstärks. Lokalgatan har 30 km/h och två vägbulor. Jag har senaste tiden valt att följa rutten vid några tillfällen för att testa och INGEN gång har det varit bästa valet.

Jag föreslår att den fel av vägen som jag tidigare gjorde "privat" ändå görs privat för att undvika genomfart. Väljer man rätt del så bör det aldrig bli fel vägval för de som vill in på området eftersom bara den västra delen är dubbelriktad och ska man in på den yttersta västra delen är det nästan alltid snabbare att köra runt på huvudleden och "svänga tillbaka".

Vi kan väl testa och se om det blir någon som anser att det blir fel väganvisningar? Eller ska vi först testa göra vad någon ovan föreslog, dvs flytta huvudleden närmre lokalgatan istället för att flytta isär dem?
Herginho
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Herginho
Jag tror att de som bor i området uppskattar att det kör färre stressade bilförare som gasar mellan vägbulorna på deras 30-väg och kan leva med infart via tallkottsbacken. Tror tom att det oftast är bästas lösningen, men den som lever får se.
Herginho
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message