"Fel" färdväg: Drottningholmsvägen

Image

Moderators: Unholy, avozetta, SverkerN, pnylin

Re: "Fel" färdväg: Drottningholmsvägen

Postby ulle2 » Wed Feb 05, 2014 9:15 pm

Jag skulle kolla vilken rutt som Waze väljer när man börjar resan. Då ligger rutten enligt Waze ruttberäkning och inte efter GPS-position. Om Waze då väljer lokalgatan som rutt beror det inte på GPS:ens noggranhet.

Om Waze först väljer Drottningholmsvägen och växlar till lokalgatan när man närmare sig den platsen kan det ju beror på att GPS:en är onoggrann. Alt kan det också bero på att trafikförhållanden har ändrats så att Waze väljer en annan rutt. Vi vet ju från tidigare i tråden att Waze kan välja båda rutterna beroende på tid på dygnet.

Den uppfattning jag har är att det måste till en ganska stor GPS-avvikelse innan Waze byter till en angränsande felaktig väg, jag skulle gissa upp emot 50 m, men det är ren spekulation.

/Ulle
Country Manager Sweden
Image
MapRaids: LA, Huston, Ottawa, DFW, MMR1, PA, MMR2 China, Boston, Puerto Rico, MMR3 Thailand, MMR4 Australia, Venezuela, mMR Turkey, MMR Poland, PA-SL, mMR Turkey-Denizli, MMR South-Africa
ulle2
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 6 times
Been thanked: 66 times

Postby Herginho » Wed Apr 23, 2014 7:28 pm

Felet har börjat uppstå igen nästan dagligen. Tyvärr tror Waze att man kör på lokalgatan trots att man i te gör det och därför förstörs statistiken på lokalgatan och felet förstärks. Lokalgatan har 30 km/h och två vägbulor. Jag har senaste tiden valt att följa rutten vid några tillfällen för att testa och INGEN gång har det varit bästa valet.

Jag föreslår att den fel av vägen som jag tidigare gjorde "privat" ändå görs privat för att undvika genomfart. Väljer man rätt del så bör det aldrig bli fel vägval för de som vill in på området eftersom bara den västra delen är dubbelriktad och ska man in på den yttersta västra delen är det nästan alltid snabbare att köra runt på huvudleden och "svänga tillbaka".

Vi kan väl testa och se om det blir någon som anser att det blir fel väganvisningar? Eller ska vi först testa göra vad någon ovan föreslog, dvs flytta huvudleden närmre lokalgatan istället för att flytta isär dem?
Image
Herginho

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Postby ulle2 » Thu Apr 24, 2014 4:07 pm

Jag har lagt den här delen som privat väg https://www.waze.com/editor/?env=row&zo ... =243223434.

Då undviks genomfart samtidigt som det går att köra in i området. Om man vill ut från t ex Lövåsvägen till Drottningholmsvägen går det ändå att "rutta" över Barrstigen och Sunnanstigen.

/Ulle
Country Manager Sweden
Image
MapRaids: LA, Huston, Ottawa, DFW, MMR1, PA, MMR2 China, Boston, Puerto Rico, MMR3 Thailand, MMR4 Australia, Venezuela, mMR Turkey, MMR Poland, PA-SL, mMR Turkey-Denizli, MMR South-Africa
ulle2
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Postby ModdeH » Thu Apr 24, 2014 7:24 pm

ulle2 wrote:Jag har lagt den här delen som privat väg https://www.waze.com/editor/?env=row&zo ... =243223434.

Då undviks genomfart samtidigt som det går att köra in i området. Om man vill ut från t ex Lövåsvägen till Drottningholmsvägen går det ändå att "rutta" över Barrstigen och Sunnanstigen.

/Ulle

Hej.

Ett problem är att Barrstigen inte går att köra igenom (ej genomfart).
Med den här inställningen kommer alla i området som skall ut, att ruttas via Ulvsundavägen.

Skärmklipp.JPG
Barrstigen
Skärmklipp.JPG (145.56 KiB) Viewed 761 times

/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager

Been thanked: 11 times

Postby ModdeH » Thu Apr 24, 2014 7:36 pm

Hej igen.

En lösning kan vara att sätta "Privat Väg" på alla infarter till området enligt "Private Installation Definition" https://wiki.waze.com/wiki/Private_Installations.

Vi har ju även tidigare fått felrapporter om att Waze ruttar igenom villaområdet om det är kö på Ulvsundavägen, med detta så skulle även det fixas.

/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager

Been thanked: 11 times

Postby ulle2 » Thu Apr 24, 2014 7:38 pm

Sorry, missade att Barrstigen inte har tillåten genomfart.

Har ändrat det "privata" segmentet till ett snäpp längre österut. Skall man in i området blir man hänvisad över Tallkottsbacken vilket inte är helt idealt, men kanske ett mindre problem än huvudproblemet i tråden.

/Ulle
Country Manager Sweden
Image
ulle2
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Postby Herginho » Fri Apr 25, 2014 4:53 am

Jag tror att de som bor i området uppskattar att det kör färre stressade bilförare som gasar mellan vägbulorna på deras 30-väg och kan leva med infart via tallkottsbacken. Tror tom att det oftast är bästas lösningen, men den som lever får se.
Image
Herginho

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Previous

Return to Sweden [svenska]