Post Reply

Rondell skövde har flippat ur.

Post by mactrash
Rondell
Skickade nyligen en rapport om denna då den plötslig inte nämner rondellen när man egentligen ska svänga höger (första avfarten) in på Kaplansgatan.

Ska man rakt fram säger appen sväng höger i rondellen när man kommer från tibrohållet.

Funderar på om en ombyggnation till en vanlig fyrvägsrondell kan hjälpa?
mactrash
Posts: 64

POSTER_ID:12157389

1

Send a message

Post by galenpanna
Vad jag kan se så fungerar rondellen som den ska nu.
Upplever du fortfarande problem med den mactrash?
galenpanna
Posts: 33
Send a message

Post by mactrash
sverkernordlund wrote:Nu ser jag att ulle2 har svarat medan jag ändrade på rondellen. Det jag provat nu är att ändra vinklarna på anslutande segment. Waze har ju haft en snabb uppdateringsfrekvens sista tiden så förhoppningsvis kan vi kolla om detta gjorde någon skillnad.

Nog skulle en normal rondell med fyra anslutande vägar vara bra, men jag tycker att rondellen är för stor för det. Tittar man på GPS-spåren så är det väldigt tydlig uppdelning i anslutning till rondellen. Fungerar inte de första försöken så får vi ha det som senare lösning. Risken är att det börjar genereras automatiska kartfel om att det saknas väg.

/Sverker
OKI jag såg någon dag efter att du ändrat att det blev rätt.
Sedan ytterligare någon dag senare var det fel igen.
mactrash
Posts: 64
Send a message

Post by mactrash
galenpanna wrote:Vad jag kan se så fungerar rondellen som den ska nu.
Upplever du fortfarande problem med den mactrash?
Den har fungerat fint sedan senaste redigeringen.
mactrash
Posts: 64
Send a message

Post by SverkerN
Nu ser jag att ulle2 har svarat medan jag ändrade på rondellen. Det jag provat nu är att ändra vinklarna på anslutande segment. Waze har ju haft en snabb uppdateringsfrekvens sista tiden så förhoppningsvis kan vi kolla om detta gjorde någon skillnad.

Nog skulle en normal rondell med fyra anslutande vägar vara bra, men jag tycker att rondellen är för stor för det. Tittar man på GPS-spåren så är det väldigt tydlig uppdelning i anslutning till rondellen. Fungerar inte de första försöken så får vi ha det som senare lösning. Risken är att det börjar genereras automatiska kartfel om att det saknas väg.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by ulle2
Tittar man på körinstruktionen så säger Waze att man skall göra en U-sväng av till Kaplangatan. Det här problemet har vi sett på andra ställen och det är ologiskt och verkar uppkomma slumpmässigt. Av någon anledning tror Waze att den skall göra en U-sväng.

Det finns inget "quick-fix" på det här problemet mig veteligen. Men det man kangöra är att labba med vinklar och vägtyper och se om det hjälper. Göra något som får Waze att inse att rondellen inte är en del i en U-sväng. Jag skulle testa att byta vägtyp på anslutningarna (väg 49), alt på rondellen. Vidare kan man prova att öka anslutningsvinkeln på avfarten till väg 49.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message