Post Reply

Beräkna rutter

Post by m8575
Hej

Jag är ny med Waze sen ungefär en vecka men har uppmärksammat en tveksamhet. Ni har säkert en förklaring så det är därför jag skriver här och för att få en "best practice".

Jag åker ofta mellan Huddinge och Upplands-Väsby vilket tyvärr innehåller en hel del trafik :x Det händer ju då att Waze vill ta en annan väg vilket ju är helt normalt men det verkar som om den är lite dålig på att uppdatera sig. Jag testade senast idag att göra en ny sökning av rutter och fick då som nummer ett att jag skulle fortsätta på Essingeleden.

Hur lång tid behövs det efter att en kö har försvunnit innan Waze flaggar upp för det?
Gör Waze några omberäkningar under körning eller är det alltid det som gällde när man började köra och la ut rutten?
Är det så att man behöver göra en ny ruttberäkning strax innan waze tycker man ska åka av huvudleden/normala vägen?


Anders
m8575
Posts: 19

POSTER_ID:16888722

1

Send a message

Post by m8575
Ingen som kan ge mig en best practice?
m8575
Posts: 19
Send a message

Post by ulle2
Hej

Waze räknar om rutten dynamiskt. T ex om det inträffar en olycka brukar Waze föreslå en annan väg för att komma runt olyckan än den rutt som föreslogs initialt. Du kan t ex få en rutt som går ut i ett villaområde, runt olyckan för att sedan komma ut på huvudvägen efter olyckan i din körriktning.

Vidare kan du under pågående körning få upp en skylt som visar att du kommer fram tidigare eller senare än beräknat p g a att trafikförhållandena har ändrats.

Att veta exakt under vilka förutsättningar omdirigering görs är svårt att veta då Waze inte lämnar särskilt mycket information om hur ruttmotorn fungerar.

Hälsn
Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2991
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 465 times
Send a message