Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

vägtull Skansbrovägen stochholm

Post by pander753
hej
jag vet inte säkert om detär nått fel men om någon som har kännedom om vägtull och om det är nått
galet vid skansbron försökte få en rutt över denna bro men den valdehelt andra vägar och det är 2 röda pilar märkte jag när jag kollade .. men det är låst 5 så nån som har denna behörighet eller högre kunde kolla om det är rätt ller om jg harhelt fel

jag undrade varför den inte valdes i påsk från hammarby kaj till vetegatan närmsta väg waze valde helt andra vägar och även när det var tullfritt

https://www.waze.com/sv/livemap/?zoom=& ... n=18.07964
pander753
Map Editor - level 3
Map Editor - level 3
Posts: 13
Has thanked: 1 time

POSTER_ID:16843452

1

Send a message

Post by SverkerN
Hej!

Om du läser denna tråd så framgår det hur tullvägarna är uppsatta för att det ska fungera bättre för de användare som har valt rutter utan tullvägar.

Det är alltså inget fel på kartan. Däremot så finns inte begreppet helgdagar i Waze. Det är alltså tull måndag till fredag oavsett om det är långfredag eller annan helgdag.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by UlfEnhager
Hej!

Fast det var något skumt med de södra tullarna på Påskdagen (söndag) också ... !!!

Jag kom söderifrån på Nynäsvägen, och skulle in till Strandvägen, när Waze "vägrade" att ta mig in till stan via Johanneshovsbron (Skanstullsbron eller Skansbron). För säkerhets skull slog jag av "undvikandet av tullar" i appen, men Waze envisades med att visa mig runt på Essingeleden, eller ta mig in via Danvikstull.

Jag fick för mig att det kanske berodde på att tullarna ändrats, pga. den föreslagna ändringen med att ha "alternerande" vägsegment, där tullvägen bara är tillgänglig under "tulltid" och normalvägen bara är tillgänglig under "icke tulltid", men tullarna verkar ju inte ha ändrats med detta (än). Så det måste ha berott på något annat.

Sedan hittade pander753 tydligen skillnader mellan de olika tullarnas "back-pilar", men de röda back-pilarna på dubbel-riktade tull-stationer tror jag är helt OK, eftersom Waze inte skall tillåtas vända tillbaka genom tullen igen. Men hen har tydligen sett exempel på tullar med både gröna eller röda "back-pilar". Jag vet dock inte var hen sett dem.

Förhoppningsvis var det enbart ett tillfälligt problem, eller rester något trafikproblem strax innan ... även om det var helt tomt på Johanneshovsbron på Påskdagens morgon. ;-)

/Ulf
UlfEnhager
Posts: 111
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Send a message