Post Reply

Registrerar Waze information även när man inte kör rutt?

Post by mippzon
Hej,

Jag är en relativt ny Wazeare här! Jag är lite nyfiken, är det någon som vet om Waze registrerar data och att man därmed hjälper till, även om man inte aktivt valt en rutt att köra efter. Det vill säga att man bara har Waze igång när man är ute och kör...?
mippzon
Posts: 86
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

POSTER_ID:1899918

1

Send a message
Area Manager for Malmö, Lund, and the rest of southern Skåne.

Post by pnylin
ChristianHerge wrote:Hej, ny användare här. kommer köra en del i trakterna runt Blomstermåla i jul. Om jag kör på vägar som inte finns i Waze (vilket jag är säker på att jag kommer göra. Kollade i WME) läggs de till av AM med hjälp av min data eller bör/måste jag själv editera kartan?
Kör du på en väg som inte finns med i Waze bör du "asfaltera" den. Asfaltering finns under högra knappen och sedan "Kartproblem". Då kommer dina spår att synas i editorn.
Har området en aktiv AM lägger kanske han/hon/hen in vägarna sen. Om inte, får du gärna göra det själv. När du avslutat en asfaltering är det bra om du går in på Kartproblen och trycker in en "Väg saknas". Då syns den som felrapport i editorn och är lättare att upptäcka.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by mippzon
Tackar för info! Jo, jag har märkt det, så jag har bara på min i bilen. Jag tyckte jag hörde någonstans att även vägarna blir bättre på kartan ju fler som kör. Någon som har koll på hur det funkar?
mippzon
Posts: 86
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times
Send a message
Area Manager for Malmö, Lund, and the rest of southern Skåne.

Post by mactrash
hurja wrote:Här är min "planlös" rutt härom dagen. Den röda sträckan är utanför vägarna.
Jag tror dig.
Men om jag bara har navigatorn på utan inlagt mål så dyker det inte upp bland "Drives" tror du mig?

Kan det vara så att om man är AM eller har högre nivå än typ 1 så sparas det oavsett?
mactrash
Posts: 64
Send a message

Post by mactrash
hurja wrote:
mactrash wrote: Fast som sagt så hamnar inte körningarna där om man navigerar utan mål.
DVS bara har navigatorn på och kör omkring planlöst.
Man kan se alla körningar.
Jaha.
Jag ser då inte körningar som jag gjort med navigatorn på utan inlagt mål.
mactrash
Posts: 64
Send a message

Post by mactrash
hurja wrote:
mactrash wrote:Jag har iaf inte hittat något sätt att se att man kört och var om man bara har navigatorn på utan mål.
Man kan se sina körningar på Update map, fliken Drives på vänster spalten. Körningar utanför vägar är röda. Markera dem och lägg på kartan för redigering.
Mycket smidigare än att asfaltera. Mina asfalteringar har varit röda länge i telefonen.
Fast som sagt så hamnar inte körningarna där om man navigerar utan mål.
DVS bara har navigatorn på och kör omkring planlöst.
mactrash
Posts: 64
Send a message

Post by mactrash
ChristianHerge wrote:Kan man lägga in ett mål i Waze utan att adressen är med på kartan? Mao kanan navigera på koordinater?

Om inte, så antar jag att säkrast är att göra som första tipset, dvs "asfaltera" vägen.
Om inte annat så kan man peka på en plats på kartan och navigera dit, så vitt jag vet.
Jag menar navigatorn leder en så gott det går med hjälp av de vägar som finns i närheten.
mactrash
Posts: 64
Send a message