Post Reply

Registrerar Waze information även när man inte kör rutt?

Post by
Hej,

Jag är en relativt ny Wazeare här! Jag är lite nyfiken, är det någon som vet om Waze registrerar data och att man därmed hjälper till, även om man inte aktivt valt en rutt att köra efter. Det vill säga att man bara har Waze igång när man är ute och kör...?

POSTER_ID:1899918

1

Send a message

Post by avozetta
Ja, så fort du slår på Waze och har din GPS igång så bidrar du med med trafikinformation till oss alla andra. Du behöver inte navigera för att bidra.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Ja, det stämmer. Ju mer data waze får in på ett vägavsnitt, ju mer träffsäker blir waze i sin trafikinformation och ruttplanering. I edit-menyn för ett vägavsnitt finns data för hastighet och tid för sträckan som waze använder sig av.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by Dennis_Halmstad
Välkommen.

Kör du utan att göra som Patrik beskriver ovan så kan bara du se var du körde i wme. Detta genom att man kan se sina körda rutter.

Dennis

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Herginho
Hej, ny användare här. kommer köra en del i trakterna runt Blomstermåla i jul. Om jag kör på vägar som inte finns i Waze (vilket jag är säker på att jag kommer göra. Kollade i WME) läggs de till av AM med hjälp av min data eller bör/måste jag själv editera kartan?
Herginho
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Herginho
Kan man lägga in ett mål i Waze utan att adressen är med på kartan? Mao kanan navigera på koordinater?

Om inte, så antar jag att säkrast är att göra som första tipset, dvs "asfaltera" vägen.
Herginho
Posts: 26
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by hurja
mactrash wrote:Jag har iaf inte hittat något sätt att se att man kört och var om man bara har navigatorn på utan mål.
Man kan se sina körningar på Update map, fliken Drives på vänster spalten. Körningar utanför vägar är röda. Markera dem och lägg på kartan för redigering.
Mycket smidigare än att asfaltera. Mina asfalteringar har varit röda länge i telefonen.
hurja
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 536
Has thanked: 40 times
Been thanked: 77 times
Send a message
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Lappland, Kiruna - Överkalix SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, Savo/Savolax FINLAND

download/file.php?id=30634
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3, MMR India - Madhya Pradesh, MR Zambia, MMR X Zimbabwe, WOW India2017

Post by hurja
mactrash wrote: Fast som sagt så hamnar inte körningarna där om man navigerar utan mål.
DVS bara har navigatorn på och kör omkring planlöst.
Man kan se alla körningar.
hurja
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 536
Has thanked: 40 times
Been thanked: 77 times
Send a message
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Lappland, Kiruna - Överkalix SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, Savo/Savolax FINLAND

download/file.php?id=30634
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3, MMR India - Madhya Pradesh, MR Zambia, MMR X Zimbabwe, WOW India2017

Post by hurja
Här är min "planlös" rutt härom dagen. Den röda sträckan är utanför vägarna.
hurja
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 536
Has thanked: 40 times
Been thanked: 77 times
Send a message
Attachments
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Lappland, Kiruna - Överkalix SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, Savo/Savolax FINLAND

download/file.php?id=30634
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3, MMR India - Madhya Pradesh, MR Zambia, MMR X Zimbabwe, WOW India2017

Post by Kirkelina
Därför är det viktigt att bara ha på Waze i bilen. Det blir så konstiga markeringar på kartan om man går omkring med den eller åker tunnelbana t.ex.
Kirkelina
Posts: 11
Send a message

Post by mactrash
Det smidigaste är väl att knappa in ett mål och sedan kör man som man vill.
Då kan man se sin rutt själv i editorn och sedan lägga till vägar som inte fanns med på kartan.

Jag har iaf inte hittat något sätt att se att man kört och var om man bara har navigatorn på utan mål.
mactrash
Posts: 64
Send a message