Post by trumpimar
Degene die ik bedoel staat vermoedelijk op de oprit. Het is nog een hypothetische situatie, want ik heb het nog niet kunnen checken.
Waar betreft de bedrijven, die staan overduidelijk op de bedrijfsparkeerplaats. Bijvoorbeeld bij het hoofdkantoor van Apollo Vredestein zijn er meerdere geplaatst, maar ze staan wel als openbaar aangemerkt.
trumpimar
Area Manager
Area Manager
Posts: 209
Has thanked: 20 times
Been thanked: 14 times
Send a message

Post by trumpimar
Een oprit is toch gewoon onderdeel van het perceel van de woning?
trumpimar
Area Manager
Area Manager
Posts: 209
Has thanked: 20 times
Been thanked: 14 times
Send a message

Post by trumpimar
Mijn ervaring is dat de locaties van oplaadpalen.nl (niet adres,maar de marker) erg nauwkeurig staan.
trumpimar
Area Manager
Area Manager
Posts: 209
Has thanked: 20 times
Been thanked: 14 times
Send a message

Post by trumpimar
RobertKlosSpeedy wrote:In hoeverre wil Waze zich ook richten op fietsers?
In de nabije (lees enigszins voorspelbare) toekomst zal dat niet gebeuren.
trumpimar
Area Manager
Area Manager
Posts: 209
Has thanked: 20 times
Been thanked: 14 times
Send a message

Post by xxl66
Toevallig via een kranten artikel waze ontdekt. Leek me een interessante app, maar als EV gebruiker zijn de laadpalen natuurlijk zeer belangrijk.
Een interessante gegevensbron voor laadpalen is chargemap, dit is in feite een burgerinitiatief waar iedereen kan aan bijdragen.
Er zijn een aantal bedrijven die laadpalen (zowel publiek als privaat) installeren. Soms installeert men een laadpaal of wallbox (meestal type 2) bij bedrijven of hotels, b&b's maar deze zijn dan enkel toegankelijk als klant. Wat mij vooral als EV rijder interesseert is waar publieke laadpalen staan, hoe snel deze laden (kW) en wanneer deze toegankelijk zijn en hoe de betaling geregeld is.
De firma's die laadpalen plaatsen gaan op hun kaart bv. geen laadpunten zetten die niet door hun geïnstalleerd zijn en waar je gratis kan laden (een parkeergarage in een shopping bv. waar de uitbater het laden gratis aanbiedt)

Het is in feite een redelijk complexe materie, soorten aansluiting (zelfs per type, vb. type 3 heb je CCS en chademo aansluiting). De stekkers verschillen soms per wagen. Sommige wagens laden 3 fasen andere dan weer alleen 1 fase... Ook naar betaling toe zijn er heel wat varianten...

Wat betreft soorten laders waarvan eerder sprake: type1 is in feite een grote versie van de laptop lader (een blok met enerzijds een gewone 230v stekker voor een stopcontact en de kabel met stekker om in de auto te pluggen, meestal werkte die slechts aan 10A). Type2 zijn laadpalen of wallboxen vast gemonteerd en aangesloten, dat kan variëren in 1 fase / 3 fase en van 10A tot 32A.
Van Type 3 is er nog maar een zeer beperkt aanbod in BE (6 snelladers?), groter aanbod in NL, zo heb je daar Fastned met ondertussen 28 stations. Deze laders werken ook DC vanaf 32A. Verder plaatst Tesla bv ook eigen snellaadstations (gratis voor tesla rijders).
xxl66
Posts: 2
Send a message

Post by xxl66
http://evoraplatform.be

nieuw project mbt openbare laadpalen samen met fabrikanten...
xxl66
Posts: 2
Send a message