Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Hoe kleine straatjes aanduiden?

Post by Kwintus5
Hey Allen,

Ik heb even gezocht, maar vond niet meteen een soortgelijke situatie, bij deze dus.

Ik merk het volgende probleem op. Als ik Waze gebruik om ergens heen te gaan, dan stuurt hij me geregeld langs kleine veldweggetjes waar je maar met één auto tegelijk door kan. Ik vind dit niet echt aangenaam rijden en als het donker is, is het zelfs gevaarlijk.

Nu in Waze zijn deze aangeduid als normale straten, maar er is echt wel een verschil tussen een tweerichtingstraat met effectief een baanvak/ruimte voor beide richtingen tegenover een veldweg waar je ook in twee richtingen door kan, maar waar slechts één auto tegelijk kan rijden.

In de map editor kan je dit aanduiden als "onverharde weg", maar eigenlijk is het niet onverhard. Als het echt een wijk of afgelegen baantje is, denk ik dat "Private road (bestemmingsverkeer)" misschien het meest van toepassing is?

Is hier een richtlijn over hoe dit juist moet aangepakt worden? Het is niet de bedoeling dat Waze je via de kleine, onverlichte veldwegjes stuurt, terwijl er drie straten verder een degelijke baan ligt.

Ik denk dat hier best iets uniform over wordt afgesproken?

Ik zeg het maar!

Groetjes,
Kwintus5
Kwintus5
Posts: 29
Has thanked: 2 times

POSTER_ID:16957374

1

Send a message
Last edited by Kwintus5 on Fri Nov 11, 2016 8:04 pm, edited 1 time in total.

Post by Dutchdirt
Hoi Kwintus5,
Ik begrijp je bedoeling. En ben blij dat je deze kwestie ter sprake brengt.
De gouden regel als kaarteditor is om de straat in te tekenen zoals deze wettelijk is aangelegd/aangegeven.
Een straat die jij onaangenaam of gevaarlijk vindt wordt mogelijk door andere Wazers ervaren als 'geen enkel probleem'.
Een straat typeren als onverhard heeft ook alleen maar effect bij Wazers die de optie 'onverharde wegen vermijden' in de app hebben ingesteld.
En de optie bestemmingsverkeer zorgt dat je er alleen wordt ingestuurd als je bestemming er ligt. Of als er echt geen andere mogelijkheid is. Daarmee dwing je alle Wazers jouw persoonlijke voorkeur op. En dat kan niet de bedoeling zijn.

Dit gezegd hebbende kan er in uitzonderlijke situaties eventueel wel wat aanpassen. Overleg dat dan maar eens met de Waze manager verantwoordelijk voor dat gebied.
Groet, Dutchdirt

Sent from my HTC_M8
Dutchdirt
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 1002
Has thanked: 303 times
Been thanked: 292 times
Send a message

Post by Dutchdirt
Beste Kwintus5,

Als deze wegen echt zo slecht berijdbaar cq gevaarlijk zijn als jij aangeeft dan zal dat bekend worden bij Waze omdat er langzaam overheen gereden wordt. Dit vereist wel dat er af een toe een Wazer overheen rijdt (om de snelheidsdatabase van die weg aan te vullen cq controleren). En als die weg op een of andere manier, binnen de Wazekaart, onberijdbaar of onbereikbaar is gemaakt, dan zullen er anderen ongetwijfeld gaan klagen dat ze er niet overheen worden gestuurd.
Ik vind je argument dat ze niet verlicht zijn ook niet zo sterk. Juist in het donker zul je een tegenligger eerder opmerken door de gloed van de koplamp(en).

Maar we praten op dit moment erg algemeen met elkaar. Zoals ik in mijn eerdere reactie al aangaf zijn er wel maatwerkmogelijkheden. Daarbij kan de lokale situatie goed worden afgewogen. Daarvoor heb ik je verwezen naar je Waze manager.
Groeten, Dutchdirt
Dutchdirt
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 1002
Has thanked: 303 times
Been thanked: 292 times
Send a message

Post by Kwintus5
Hey Dutchdirt,

Dat sommigen misschien liever langs velden rijden dan de grote banen te volgen, kan ik nog wel ergens begrijpen. Maar ik denk niet dat als iemand gewoon zo snel mogelijk van punt A naar punt B wilt, dat hij graag langs wegjes rijdt waar je schrik hebt om je auto kapot te rijden (bij wijze van spreken). Deze banen liggen er in België vaak nogal in slechte staat bij, ze zijn dan ook niet voorzien op veel doorgaand verkeer.

En gevaarlijk is volgens mij geen kwestie van interpretatie, want deze veldweggetjes zijn zelden of nooit verlicht, als je dan in het donker een tegenligger tegenkomt moet je maar hopen dat je je ergens veilig opzij kan zetten, zonder dat je zeker bent dat er wel plek is of geen gracht, muurtje, diepe rand ofzo is.

Ik wil maar zeggen, ik denk dat er wel iets voor te zeggen valt dat deze kleine binnenbaantjes niet als eerste keuze mogen gebruikt worden door Waze, enkel als het niet anders kan of een grote tijdswinst oplevert, lijkt het me te verantwoorden.

En om dat te bewerkstelligen moet Waze natuurlijk weten of het om een gewone baan gaat of een veldweg, wat momenteel niet het geval is.

Greetz,
Kwintus5
Kwintus5
Posts: 29
Has thanked: 2 times
Send a message