Post by Trallallen
Problemet ser nå ut til å være løst. Jeg får ruter over ferry segment igjen :D
Trallallen
Area Manager
Area Manager
Posts: 225
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Trallallen
Fikk på nytt problemet med at det ikke går å lage rute over ferry segment etter tiles oppdateringen som kom i dag.

Har igjen endret Fergene på E39 og Rv13 i Rogaland til vanlig vei.

Selv om det var mulig å lage rute igjen etter tiles oppdateringen 17.juli, så har det ikke fungert som normalt.

Ferry segmentene har ikke vært synlige i klienten, kun en lilla strek når en har laget ruter over dem.
"Pilen/bilen" har heller ikke festet seg til "ferry" veien, og ETA og gjenstående km har stått stille på det siste vanlige segmentet før overfarten startet og ble først innhentet når du nådde neste vanlige segment på andre siden.

I tillegg har den regnet lengre tid over ferry segmentene enn hva som var tilfelle før problemet oppstod tidligere denne måneden. I verste tilfelle jeg oppdaget fra ca 40 min til 2 timer.

Men nå er det altså ikke mulig å lage rute i det hele tatt igjen.
Trallallen
Area Manager
Area Manager
Posts: 225
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Trallallen
Black-Voyager wrote:Jeg får ruting til å fungere både i klienten og LiveMap. Fergestrekningen vises ikke i klienten men den lager rute. Hvilken fergestrekning var det som ikke fungerte?
Jeg får ikke laget rute mellom Stavanger og Haugesund E39 Ferge (Mortavika - Arsvågen)

Heller ikke mellom Stavanger og Jørpeland / Preikestolen,
Rv13 Ferge (Stavanger - Tau) og/eller Rv13 Ferge (Lauvvik - Oanes)

Heller ikke på Rv13 Ferge (Nesvik - Hjelmeland)

Problemet startet på det samme tidspunktet om morgenen som det oppstod og ble fikset sist, ifbm tiles update.

Routing som ikke involverer ferry segment funger fint hos meg.

Gjelder klienten, i Livemap har jeg problemer med å lage ruter generelt:
"Whoa! Something went wrong. Please try again later."

EDIT:
Oppdaterte også klienten til 3.9.5.3 senere på dagen uten at det hjalp.
Trallallen
Area Manager
Area Manager
Posts: 225
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Trallallen
Hmm det var merkelig.

Jeg bruker ferger daglig og det sluttet å virke i går morges ved tiles update, fungerer forsatt ikke.

Får du anledning til å teste det i klienten senere, eventuelt er det noen andre som også får rute over disse ferry segmentene i klienten?

Overfartstiden du fikk i livemap er forøvrig ca det dobbelte av realiteten på samrlige.
Trallallen
Area Manager
Area Manager
Posts: 225
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Trallallen
Fergesambandene ser nå ut til å virke :D

Det gjelder dem som er gjort om til vanlig vei, i tillegg til sambandet Ombo-Hjelmeland og Ombo-Nesvik som ble gjort om til vanlig vei sist, men som ble liggende urørt som ferry denne gangen.

Jeg har slettet 33 segment som er blitt asfaltert på Mortavika-Arsvågen de siste 4 dagene.

Antar at det da er på tide å sette de aktuelle fergene tilbake til ferry, og så håpe at dem ikke stopper å virke en uke etter at dem går live igjen, men om de gjør så får vi bare vente til de starter å virke igjen?
Trallallen
Area Manager
Area Manager
Posts: 225
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Trallallen
Keihin wrote:Kan noen andre prøve over denne: https://www.waze.com/livemap?lon=12.120 ... 37&zoom=13 ?

Fungerer ikke i klienten hos meg. Får bare server timeout selv om start og stopp er på kaiene.

Fungerer fint i Live Map.
Time out på denne i klienten hos meg og.


De som jeg endret frem og tilbake til ferry virker også når oppdateringen gjorde dem til ferry igjen i dag.
Men forrige gang så virket det etter ferry gikk live, men sluttet å virke igjen et par oppdateringer etter det igjen.
Trallallen
Area Manager
Area Manager
Posts: 225
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Trallallen
Vet vi noe om dette med at ferry segment ikke lengre er synlig og at man ikke "kjører" på den er midlertidig?

Det er selvfølgelig dumt at ETA ikke oppdaterer seg før man har krysset strekningen, men verre er det hvis Waze ikke lagrer statistikk på segmentene.

Et eksempel er Stavanger - Tau. Denne tar 35min å krysse, men det er et alternativ mellom Lauvvik - Oanes som tar 9min å krysse.

Hvis Waze overdriver sin beregnet tid til det dobbelte, så vil det bety 70 min på Tau og 18 min på alternativet. At denne får 35 min for lenge vs 9 min for lenge gjør at den kommer feilaktig dårlig ut som et alternativ.

For ca 1/2år siden var ikke Stavanger - Tau et alternativ, jeg har selv hatt Waze på under overfarten her ofte, og bedt andre gjøre det, antar de fleste slår av Waze når de må opp i salongen for å betale.

Nå er Tau sambandet et alternativ, og har til tider noe realistisk overfartstid.
Men det er den ene retningen fra Tau som er blitt noelunde riktig, fra Stavanger tar den dobbel tid.

Antar det er pga statistikk Waze har samlet, men om man nå ikke kjører på ferry segment lengre, vil ikke Waze samle mer statistikk? Og vil dataen bli fryst med det skjeve bilde som er i dag og ikke bli forbedret?
Trallallen
Area Manager
Area Manager
Posts: 225
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Trallallen
Jeg ser kan ikke se hva denne UR dreier seg om, siden jeg ikke har tilgang her, men det er på skrivende tidspunkt mulig å lage rute over E39 og Rv13 Ferge i Rogland.

Forsatt roblemer med at ferry segment ikke er synlig i klienten, og at man ikke "kjører" på den, kun den lilla streken er synlig om man har en rute over segmentet.

Jeg kjører nå 3.9.5.4 RC2, men hadde samme problemet frem til jeg instalerte beta for noen dager siden.

Finne forøvrig en bug report i beta forumet fra 10.08.15:
In the latest alpha release ferry roads are not shown by the default colour scheme even though these are routeable segments. The route line shows them fine.
thanks for the report.

i will send this to the devs.
We are checking it ...
Thanks!
Trallallen
Area Manager
Area Manager
Posts: 225
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Trallallen
Da sluttet routing å virke igjen med dagens tiles update, i alle fall på E39 og Rv13 ferge i Rogaland :?
Trallallen
Area Manager
Area Manager
Posts: 225
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times
Send a message

Post by Trallallen
Ok Rv13 sluttet å virke i dag, virket i går. E39 testet jeg bare når Rv13 sviktet i dag så skal ikke si når den falt ut.
Trallallen
Area Manager
Area Manager
Posts: 225
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times
Send a message