Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Fartsgrenser - kriterier for innførsel

Post by Black-Voyager
Hei

De fleste har vel sett at det er blitt felt for å legge inn fartsgrenser for vegsegmenter. Jeg sendte en forespørsel for å høre hva kriteriene er for at det skal innføres for Waze Norge.

1. Man må registrere fartsgrenser på ca 10.000 segmenter, fordelt på ulike vegtyper. Foreløpig er det kun følgende vegtyper som skal benyttes:
- Freeway, min 1000
- Major Hwy, min 1000
- Minor Hwy, min 1000
- Primary Street, min 2000
- Street, min 5000

2. HQ vil da kjøre en jobb som forsøker å beregne fartsgrenser på resten av vegnettet i hele Norge, dette tar noen dager.

3. Etter dette må vi gå over og "validere" segmentene som har fått auto-fartsgrense. (Det er kun segmenter med auto-fartsgrenser som kan valideres). Når 90% er verifisert kan tjenesten aktiveres.
Det lages jevnlige (daglige/ukentlige) rapporter over hvor mange % som er verifisert slik at man kan ha oversikt over hvordan man ligger an.

Da er spørsmålet: Ønsker vi å gå løs på dette?
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times

POSTER_ID:13236488

1

Send a message

Post by Black-Voyager
Jeg regner med at de fleste vet at man kan markere segmenter i WME som mangler fartsgrense. Man kan også vise fartsgrenser på Vegvesenets vegkart. Så oppgaven er relativt enkel men tidkrevende. Regner med at poengene hagler på, for de som er opptatt av det :)
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Jeg tolker det som om det er stemning for at dette innføres så da setter jeg i gang prosessen. Da får den som har lyst/anledning bidra så får vi se litt underveis hvordan det går.
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Hei

Denne beskjeden fikk jeg for ca en måned siden:
The true story here is that this feature is brand new and is now evolving on a day by day basis.
Two weeks ago, the product managers at Waze decided to open the beta to everywhere in the world except USA and Israel.

What we need now, is for the community to continue to add speed limit data everywhere you can. Soon Android devices will join the iOS users and the speed limit will be available to all.
Jeg tror vi får bare fortsette som vi har gjort og satse på at det ikke er så langt unna :)
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Valideringen vil først kunne skje når de har kjørt den autofartsgrensealgorytmen sin som slenger fartsgrenser inn på veger basert på det vi hittil har lagt inn.

Fikk denne nå for noen minutter siden og den ble skrevet for 3 dager siden.

Tanker?
by adriansinger » Thu Mar 03, 2016 3:33 pm

Hi,

First of all, thank you for the great effort you’re putting on verifying speed limits on segments. This is a necessary step to launch this feature, and you are all rocking it!

Now we want to share with you a quick update on where we stand with this project. We will update you with more info once we have it.

The feature is open in Beta worldwide, both on iOS and Android, and users see speed limits on verified
Segments only.

We’re planning to open the feature for all users only after we release 4.0 for Android (sometime in the next few days). This way we’ll be able to open the feature for all our users, and not only on iOS. We might open it before, but only in a couple of countries, so stay tuned!

We’re ready to deploy the prediction algorithm in the following countries the next few days:

1. Mexico
2. Argentina
3. Brazil - the missing parts
4. Colombia - the missing parts
5. Venezuela
6. Indonesia
7. Singapore

If you want to know where your country stands, and/or if you need the algorithm to be deployed in your country, please talk to your Community Manager.

And lastly - thanks again for being awesome! Our hope for this feature is to create safer roads for all, and Wazers around the world have YOU to thank for that!

The Waze Community Team
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Det var en som søkte om oppgradering for å sette fartsgrensene på E6 fra Lillehammer og nordover, men det ser ut til at det stoppet opp ved Dombås. Jeg har vært og lagt inn noe der selv, men ikke helt til Oppdal. Jeg har jobbet mye med mindre områder, som f.eks. Lillestrøm. Ellers prøver jeg å oppdatere fartsgrenser i områder hvor jeg retter kartfeil.

Da sender jeg beskjed om at vi ønsker algoritmen kjørt for Norge også.
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Da fikk jeg kjapt svar. Det de sier nå er at alle hovedveger må være lagt inn med fartsgrenser (100%) før de kan kjøre algoritmen.

Foreløpig er såa slik:
Freeways 67%
Major Hwy 30%
Minor Hwy 20%

Etter det kommer de andre:
Primary St. 16%
Streets 9%

Ikke særlig oppløftende og motiverende takk, men det hindrer det i hvert fall ikke i å lansere tjenesten i klienten.

Skal vi rette fokuset mot hovedvegene da kanskje?
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Jeg kunne tenke meg å foreslå at vi tok for oss våre respektive distrikter (fylker) i første omgang og deretter de fylker som ikke har RM, da får vi en god spredning utover landet :)
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Jeg har tatt Rv70 fra Kristiansund til Oppdal og jobbet meg videre nedover på E39, foreløpig kommet til Nordfjord.

Tar dere rundkjøringer også?
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Jeg tipper at det blir noen segmenter vi at ulike årsaker ikke fanger opp så jeg tenker at når vi tror vi er på et høyt nok nivå kan vi evt be om en slik rapport vi har fått tidligere som viser segmenter som mangler fartsgrenser.
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message