Post Reply

Poststed vs kommunenavn?

Post by ohegge
Driver og ser på poststednavn langs veier her.
Det er vel praksis at vi skal bruke poststedsnavnet på alle veier, også flykesveier, riksveier, etc?

Men? Hva når en vei er på grensen mellom to kommuner, og den har postadresse i nabokommunen? ;-)
Skal jeg da bruke poststedet, som egentlig er i feil kommune; eller skal jeg bruke det nærmeste poststedet i rett kommune?
ohegge
Posts: 5

POSTER_ID:2556781

1

Send a message

Post by ohegge
Ok.
Da har jeg en jobb å gjøre, med å fjerne poststeder som jeg har lagt til, skjønner jeg.... Trodde at alle veistykker skulle ha poststednavn, jeg...

Jeg vet om postnummerene i området. Og det aktuelle tilfellet jeg tenker på, ligger i Eide kommune, med nærmeste poststed i egen kommune, Vevang, men har postnummer i nabokommunen fordi det ligger 100 meter fra kommunegrensen.....
Nå, la jeg vel inn Vevang som stedsangivelse likevel da. Da jeg mener det er mest riktig og beskrivende for akkurat det litt sære tilfellet.
ohegge
Posts: 5
Send a message

Post by vallak
Hei, man splitter segmentet der hvor grensen på postnummeret er. Grensene til postnummerne finner man på https://www.posten.no/kart?&filter=grenser.

Nå er det slik at Fylkesvei, Riksvei og Europavei i utgangspunktet ikke skal ha City i det hele tatt. Gitt at veinavnet bare er FvXXX, RvXX eller EX. Men har man navngitte segmenter, som f.eks. FvXXX Dalvegen, RvXX Sørvegen eller EX Svenskevegen, da skal man også ha City. Og her splitter vi segmenter ved postnummergrensene.

Stedsangivelsen er helt uavhenig av kommunenavn, men til en viss grad, og med unntak, er det sammenheng mellom kommune- og postnummergrenser.

Håper dette var forståelig?
vallak
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 330
Has thanked: 116 times
Been thanked: 85 times
Send a message
Country Manager (L5), Norway
Waze HowTo Norway
wazevallak@gmail.com

Post by vallak
Send gjerne link til området du editerer i så kan jeg (og sikkert andre) være behjelpelig med å guide deg på vei.

Se også den norsk Wikien om veityper.
vallak
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 330
Has thanked: 116 times
Been thanked: 85 times
Send a message
Country Manager (L5), Norway
Waze HowTo Norway
wazevallak@gmail.com