Post Reply

To enveiskjørte veier, eller en vanlig vei?

Post by Pjodor
Ser at det i Narvik er tegnet inn en vei som to enveiskjørte veier i hver sin retning på det som egentlig er en og samme vei - bare avdelt med en midtdeler + at her er høydeforskjell på filene.

Skal dette tegnes inn slik det er gjort eller tegner man dette som én vanlig vei med restriksjoner på kjøreretninger (siden det er nivåforskjell på filene)? For meg virker det mest naturlig.

(Dersom dere ser at jeg har gjort oppdateringer på veien er det bare fordi jeg har lagt inn fartsgrense på veien.)

Permalink
https://www.waze.com/no/editor?env=row& ... 364&zoom=6
Pjodor
Area Manager
Area Manager
Posts: 30
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

POSTER_ID:7488533

1

Send a message
Attachments

Post by Keihin
Hei!

Nei, vi deler kun veier hvis det er Freeway eller feltene er adskilt så mye at de helt klart er adskilt på GPS. Midteler slik det er her teller altså _ikke_ som det.

Dette bare kompliserer kartet, så bare rydd opp.

Avkjøring til Jul B. veien ordner du selvsagt med en rød pil inn der fra motsatt kjøreretning.

https://wazeopedia.waze.com/wiki/USA/Be ... d_highways
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by Keihin
Det viktigste er at kartet fungerer.

For at det skal være enkelt for de fleste å tegne veier så må vi alltid tilstrebe å velge de enkleste løsningene som fungerer. Og vi må ha enkle retningslinjer for hvordan ting gjøres.

Åpner vi for at alle veier med midtdeler kan tegnes som 2 adskilte filer, så slår dette ned på veldig mange mil vei her til lands.
Jeg vet av erfaring at dette gir mye mer feil i svingrestriksjoner etc, da nybegynnere har mer enn nok med å få grønne piler som det er i dag.

Jeg ser ingen rutingtekniske gode argument for å ha 2 filer, og de internasjonale retningslinjene jeg har sett er alle enige med USA som er linket over.
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by mapraider
Men det må jo være 2 adskilte veier siden det er mulig å svinge inn på Jul B. Olsens vei? Litt mer i tvil om det skal være enveiskjørt når det ikke er skiltet, men det ser ut som det er ganske smalt der.
mapraider
Posts: 44
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Country Manager, Norway.

Post by mapraider
Jeg synes det blir for lite med bare 1 vei, når det er mulig å kjøre inn på begge, det er det jo vanligvis ikke når de er så nær. Så med å ha 2 veier blir det ikke noe forvirring.
mapraider
Posts: 44
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Country Manager, Norway.

Post by mapraider
Ja, jeg har også tenkt på at Waze må vite hvilken vei det kjøres på, men det har jo ikke kommet UR? Fungerer ikke kartet nå?
Det er også plass til overs til at det vestlige segmentet kan flyttes lengre vestover.

Og hva med navigering til og fra husene på vestsiden? Det er jo ikke noen restriksjoner i Jul B. Olsens vei.

Jeg har sett på mange kart, men fortsatt ikke funnet et hvor det bare er en vei.

Jeg mener selvsagt ikke at alle veier med midtdeler skal være adskilte, vi må jo vurdere hvert enkelt tilfelle for seg, det skal være logikk i dette også.

Å ha bare en vei i dette tilfellet, er å skyte seg sjøl i foten.
mapraider
Posts: 44
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Country Manager, Norway.

Post by vallak
Jeg er egentlig enig med mapraider, men samtidig vet jeg at avstanden her mellom disse veien er for liten til at Waze (eller egentlig mobilens GPS) klarer å skille hvilken vei man kjører på. På det grunnlag mener jeg forenkling trumfer, og dermed at det bør være en vei.
vallak
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 330
Has thanked: 116 times
Been thanked: 85 times
Send a message
Country Manager (L5), Norway
Waze HowTo Norway
wazevallak@gmail.com