Bensinstasjoner - Dugnad

Image

Moderators: MapSir, Keihin, Black-Voyager

Bensinstasjoner - Dugnad

Postby SuperT » Wed Sep 19, 2012 11:09 am

Alle er vel enig om at det hadde vært gull, også for rekruttering, å få bensinpriser opp og gå i Norge.

Jeg trodde i mitt stille sinn at folk hadde vært på hugget her ihvertfall i sitt nærområde, men jeg sjekket nå strekningen Oslo - Gjøvik (Rv4) og ingen av de ca 15 bensinstasjonene på ruten var lagt inn riktig og fullstendig.

Jeg fikser disse, men tar vi et liten dugnad på 'våre' bensinstasjoner?
Regional Manager for Oppland
Area Manager for Oppland, Stor-Oslo og litt hist og pist ellers :-).
SuperT
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 88 times
Been thanked: 87 times

Re: Bensinstasjoner - Dugnad

Postby procams-no » Wed Sep 19, 2012 5:16 pm

Hør hør! Med rundt 1700 bensinstasjoner bør det ikke være helt umulig å få til dette innen forholdsvis kort tid.
CM & Moderator
procams-no

Has thanked: 4 times
Been thanked: 48 times

Postby Saupskalle » Wed Sep 19, 2012 5:53 pm

Her er noen nyttige linker... Vær obs på at enkelte av disse kartene ikke viser 100% riktig plassering (Statoil Eresfjord var f.eks. over én kilometer unna markeringen), så sjekk også andre kart-kilder samtidig.

Shell
http://www.shell.no/home/content/nor/pr ... n_locator/

Statoil, 1, 2, 3
http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sd ... tation_map

Esso
http://www.essofuelfinder.com/locator.php?lang=no

Uno-X, Yx
http://www.unox.no/web/stasjoner.nsf/FS ... rchOrder=4
Saupskalle

Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Postby chagen666 » Thu Sep 20, 2012 8:37 am

Jeg bidrar gjerne til dette.

Hvilke kriterier er det som ligger til grunn for at en bensinstasjon skal vises på de forskjellige zoom-nivåene i WME? Jeg har sett at bensinstasjoner er blitt laget dobbelt fordi den som allerede var der ikke vistes før man zoomet ganske langt inn.

Jeg vet det ikke har så mye å si for funksjonaliteten men heller det estetiske på kartet men hva er praksisen for området man dekker med Landmarks for en bensinstasjon, er det bare selve bygningene eller hele tomten til stasjonen? Personlig synes jeg kart blir "penere" når det er bare bygningene som er tegnet inn, eller ville jo alt bare blitt en stor grå masse i tettbygd strøk.
Image
chagen666

Has thanked: 0 time

Postby nukert » Thu Sep 20, 2012 9:26 am

chagen666 wrote:Jeg vet det ikke har så mye å si for funksjonaliteten men heller det estetiske på kartet men hva er praksisen for området man dekker med Landmarks for en bensinstasjon, er det bare selve bygningene eller hele tomten til stasjonen? Personlig synes jeg kart blir "penere" når det er bare bygningene som er tegnet inn, eller ville jo alt bare blitt en stor grå masse i tettbygd strøk.

Jeg synes og at bygningen bør legges inn som landmark, og ikke tomten.

En annen ting: Jeg ser at mange bensinstasjoner er lagt inn med STORE bokstaver i navnet. Det ser ikke noe pent ut på kartet.

nukert
AM Oslo/Tromsø
nukert
Country Manager Norway
Regional Manager Oslo and Troms
nukert
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 31 times
Been thanked: 30 times

Postby persunde » Mon Sep 24, 2012 1:36 pm

nukert wrote:
chagen666 wrote:Jeg vet det ikke har så mye å si for funksjonaliteten men heller det estetiske på kartet men hva er praksisen for området man dekker med Landmarks for en bensinstasjon, er det bare selve bygningene eller hele tomten til stasjonen? Personlig synes jeg kart blir "penere" når det er bare bygningene som er tegnet inn, eller ville jo alt bare blitt en stor grå masse i tettbygd strøk.

Jeg synes og at bygningen bør legges inn som landmark, og ikke tomten.

En annen ting: Jeg ser at mange bensinstasjoner er lagt inn med STORE bokstaver i navnet. Det ser ikke noe pent ut på kartet.

nukert
AM Oslo/Tromsø

Jeg legger alltid inn hele området hvor man kan ferdes med bil, ikke bare bygningen.
Grunnen til dette er at man unngår å rapportere kø på veien som går forbi bensinstasjonen, når man står parkert ved bensinstasjonen.
iPhone 4 | iOS 5.1 | Waze 3.1.0.0 | Crown | AM Stavanger, Norway
persunde

Been thanked: 0 time

Postby nukert » Wed Sep 26, 2012 7:05 pm

persunde wrote:Jeg legger alltid inn hele området hvor man kan ferdes med bil, ikke bare bygningen.
Grunnen til dette er at man unngår å rapportere kø på veien som går forbi bensinstasjonen, når man står parkert ved bensinstasjonen.

Jeg tror ikke større areal på landmark har noe å si for om bilen holder seg på hovedveien eller ikke. Det beste er vel å lage en vei (service road) innom stasjonen og la landmark dekke stasjonsbygget. Jeg synes nå det ser best ut.

nukert
nukert
Country Manager Norway
Regional Manager Oslo and Troms
nukert
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 31 times
Been thanked: 30 times

Postby persunde » Thu Sep 27, 2012 11:14 am

nukert wrote:
persunde wrote:Jeg legger alltid inn hele området hvor man kan ferdes med bil, ikke bare bygningen.

Jeg tror ikke større areal på landmark har noe å si for om bilen holder seg på hovedveien eller ikke. Det beste er vel å lage en vei (service road) innom stasjonen og la landmark dekke stasjonsbygget. Jeg synes nå det ser best ut.

nukert

Hvis posisjonen din er innenfor en landmark av type parking lot eller gas station så vil kø-rapporter undertrykkes i situasjoner der man ellers ville bli "snappet" til veien ved siden av.
Hvis man har en aktiv rute som går forbi bensinstasjonen så er "snap to route" ganske aggresiv.

Jeg foreslår at vi kjører samme linje som i UK-wikien:
http://www.waze.com/wiki/index.php/How_ ... l_Stations
persunde

Postby Saupskalle » Thu Sep 27, 2012 12:17 pm

nukert wrote:Det beste er vel å lage en vei (service road) innom stasjonen og la landmark dekke stasjonsbygget. Jeg synes nå det ser best ut.

nukert

Jeg er enig i at vi bør ha en vei inn til stasjonene (pga. at det ikke alltid er lov å kjøre inn/ut på hovedveien i alle retninger fra stasjonene).
Landmarks som følger formen på bygget ser veldig bra ut i editoren, men resultatet ser ofte skjevt og rart ut i klienten (eller at den ikke kommer med i det hele tatt pga. at den er under 350m2)
Saupskalle

Has thanked: 2 times

Postby persunde » Fri Sep 28, 2012 7:58 am

Parking lot road fra veien inn til stasjonen, og landmark på hele parkeringsområde rundt bensinstasjonen.

Ifølge UK wikien så er det ca 40x40 meter som er minste landmark vist i klienten:

"Landmarks smaller than about 1600m² (40m x 40m) won't appear on the client, so there's no point adding them to the map. (A standard build McDonald's with Drive-thru is approximately 1000m²)"
persunde

Next

Return to Norway