Post Reply

Bruk av Fylker

Post by Black-Voyager
Jeg har i en tid vært i dialog med de kloke hoder i Waze angående dette med bruk av Fylker i Norge på samme måte som de bruker Stat i USA. Jeg får ikke direkte kontakt med utviklerne men har en mellomperson på support (Ron) som formidler beskjeder fram og tilbake.

I første omgang virket det svært lovende og han ba om en full oversiktig over Fylker (selv om de har fått dette før) så jeg viste til en fin oversikt som ble laget av en annen bruker på forumet for en stund tilbake.

Så kom det beskjed fra Devs (utviklerne) om at de ikke trodde vi hadde behov for en slik deling siden vi er et såpass lite land. Jeg gjorde mitt beste i å forklare dette med utflytende byer og ga de eksempler på stedsnavn (City) som holder til å 8 ulike fylker.

Fortsatt mener de at Fylker er det samme som County i USA og vi derfor ikke har bruk for det.

Personlig mener jeg at Fylke er det som skal til for å holde orden på lille Norge. Jeg mener også at det ikke nødvendigvis fungerer som County selv om det oversettes til det flere steder. Fylke=Stat, Kommune=County og Poststed=City.

Jeg kommer til å slå på denne hesten til det ikke er livstegn igjen men jeg kunne tenke meg flere gode argumenter å slå i bordet med. Hvorfor MÅ vi ha Fylker? (eller MÅ vi ikke ha Fylker?)


.
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times

POSTER_ID:13236488

1

Send a message

Post by Black-Voyager
Jeg er litt usikker på det med "bruk av City" reglene, (hvor finner jeg de?) men jeg skjønner at det er det mest tungtveiende argumentet for å innføre fylker. Jeg tror nok at fylker vil kunne løse den utfordringen ganske greit men jeg tror det kanskje må flere gode forslag på bordet for å kunne løse det uten bruk av fylker.

Det eksempelet jeg brukte overfor Devs var stedsnavnet Dal. Det finnes i 8 fylker men jeg er ikke kjent med at noen av de skriver "Dal i Akershus" e.l. og etter min mening er den beste måten å skille disse på er ved bruk av et nivå til. Ettersom kommunenivå blir alt for omfattende synes jeg personlig at fylkeinndeling ser ganske gunstig ut. Og det finnes MANGE slike eksempler. :)
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Jeg ser jo at du selvsagt har rett og at jeg har mistolket sidene til posten.no. Betyr det at det egentlig ikke er andre argumenter for å innføre fylker?

Kanskje finnes det andre tiltak for å bedre kvaliteten på Cities.

Jeg tror nok at det vil stadig være behov for å rydde i Cities så lenge det ikke finnes noen form for fysisk begrensning. Det er vanskelig nok for oss som har vært her en stund å finne "reglene" og jeg husker godt da jeg var ny at jeg ikke visste at det fantes et forum en gang :)
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Black-Voyager
Det hadde egentlig vært fint om det var flere som kunne uttalt seg om dette med innføring av fylker. Etter å ha søkt på "fylker" i forumet kom jeg fram til at det har hele tiden vært stemning for at det skal innføres, men det fremstår som ganske lunkent akkurat nå.

Jeg varslet Devs om at de skulle la det bero inntil videre siden det ikke var noe særlig respons her, men den beskjeden har de ikke fått med seg så i dag fikk jeg beskjed om at de var klare for å innføre det og ville ha oversendt informasjon om fylkesinndeling osv.

For meg har det ikke så kjempestor betydning og Keihin har gode argumenter for at det ikke har noe for seg så derfor kunne jeg tenkt meg å høre om det var andre som hadde meninger for eller i mot.
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by chrmeum
Jeg ser heller ikke helt nytten. Selv om jeg bruker uforholdsmessig mye tid på å rette opp City Name rundtomkring. Mye som ikke er ihht poststed...
chrmeum
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 290
Has thanked: 162 times
Been thanked: 124 times
Send a message

Country Manager, Norway
Regional Manager Buskerud, Telemark, Østfold and Vestfold, Norway

Post by Keihin
Jeg er ikke uenig med deg, men vi "må" jo ikke ha det?

Hvis alle hadde fulgt reglene for bruk av City, så hadde det jo ikke eksistert utflytende byer? Jeg har selv ryddet opp en del slike, og ser jo at dette ofte er små veistumper laget av nye brukere.

Min mening er at problemet er mer fundamentalt. Det er greit at "alle" skal slippe til i distriktene for å komme igang, men det må nødvendigvis skape masse feil når alle kan trå til uten å ha lært noe som helst.

Når jeg tok et skippertak på dette sist, så stoppet det fort opp fordi jeg måtte til stadighet søke om AM og vente på dette. Dette gjør at man "mister driv", og kan ikke jobbe effektivt. Hadde jeg hatt nasjonale rettigheter skulle jeg fjernet mye av dette, da det er rimelig lett å finne grafisk i kartet.

Tror det Waze i Norge trenger på kort sikt er flere level 4 og 5. "Systemet" til Waze fungerer dårlig i et såpass stort land med så lite befolkning og brukere. De områdene man får som AM blir ganske små flekker "ute på vidda" der det kanskje går en enslig veistump =)
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by Keihin
Regelen er "Poststed", og at det kun skal settes på Street og "lavere". Ikke Primary og opp. Se https://www.waze.com/wiki/Kartredigerin ... %A5_kartet og https://www.waze.com/wiki/Norway#Veityper

Det som ikke er spesifisert tydelig nok, men omtalt i et par tråder her, er at Poststed skal være i henhold til Postens register. Da skal det ikke oppstå duplikater, siden de har slengt på "i ...." hvor det er konflikter.
Du nevner Dal, som jeg selv husker å ha ryddet en del i. Det skal bare være 1 Dal, og det er vel 2072 Dal på Eidsvoll.

Edit: Se også viewtopic.php?f=54&t=35929&hilit=smudged
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by Keihin
Det er faktisk innført en begrensning som godt på vei motvirker dette. Prøver du nå å sette en City som allerede finnes i landet, og det er en viss avstand fra nærmeste vei med denne City, blir du nektet.

Det betyr at de store utflytende byene skal være en saga blott, og at de som eventuelt enda finnes er fra før denne begrensningen ble innført.

Det vil fortsatt være problem med utflyting, men altså kun relativt lokalt. Fylker ville kanskje hjulpet litt på det, men samtidig tror jeg ikke vi trenger enda et lag med kompleksitet.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by Keihin
Skulle man løst dette helt så måtte man hatt City som en listeboks, hvor man bare kunne velge fra Postens register.

Helt naturlig at det blir litt feil så lenge det er så åpent for alle å redigere. Jeg tror dette er et nødvendig onde, og at vi må anse det som bedre med feil City enn ingen vei.
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by nukert
Jeg stemmer for at vi ikke innfører fylker basert på keihins innlegg. Hvis vi bruker Postens unike poststedsnavn som City burde ikke dette være noe problem.

nukert
nukert
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 90
Has thanked: 32 times
Been thanked: 29 times
Send a message
nukert
Country Manager Norway
Regional Manager Oslo and Troms