Post Reply

Navngivning av hovedveger

Post by Black-Voyager
Jeg stilte et spørsmål til de høye herrer hos Waze vedrørende dette med bruk av gatenavn og søkeresultater ved bruk av Alt.navn. Følgende svar fikk jeg:

Spørsmålet gikk på om hvordan treff man får ved søk av "Fetveien" når det i gatenavn står "Rv22 Fetveien" og om det søkes i Alt.navn når man søker fram en adresse.

About the search results, if you only search for part of the street name, in most cases it will not find a good result, depending on a few parameters.
The best solution and also the best way to input these kinds of street names is by using the Alternate name feature, answering your second question,
The system does give good search results for alternate names, so for the best results you can call the road "Rv22" and alternate name "Fetveien".


En ting som er viktig å tenke på oppi dette (som SuperT så klokt har bragt på bane) er hvordan det vil fungere med husnummer i slike tilfeller. Hvis man kaller en veg "Rv22" med "Fetveien" i Alt.navn, får man i det hele tatt lagt inn husnummer som knyttes til Fetveien?

Hvis vår måte å gjøre det på per i dag skaper problemer med å søke opp adresser må vi kanskje revurdere rutinen.

Først tror jeg vi må få rede på om husnummersøk i det hele tatt kommer.
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times

POSTER_ID:13236488

1

Send a message

Post by Black-Voyager
Ja, kanskje den beste løsningen hadde vært om det gikk å deaktivere søkeresultater fra Waze fullstendig og bare forholde seg til Google?
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by Cammolele
Når det kommer til husnummerering så hadde det vært veldig greit å kunne sette husnummer på alternativt veinavn, hadde løst problemet med at noen veier har to navn eller at en vei har husnummer som hører til en helt annen vei.

Har inntrykk av at en får veldig gode resultater når en søker (fra google), unntaket er bedrifter som un har satt et område som adresse, de blir da automatisk "stacket" på midtpunktet for dette området, så det kan være 20-30 bedrifter på samme flekken. Rettet akkuratt for noen uker siden to slike stacker i min hjembygd som nå begynner å bli bra med veier og husnummer både i google og waze :)
Cammolele
Posts: 19
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Keihin
Nå har jeg ikke lest noe om dette på internasjonalt forum, men angående adressesøk tenker jeg at dette må være en Google-sak nå.

Jeg kan ikke se hvordan Waze-samfunnet i Norge skal kunne klare å legge inn alle husnummer i det ganske land, og så holde det noenlunde oppdatert. Nå er Waze kjøpt og delvis paret med Google, så er ikke adressesøk da bare å overlate til de?
Så kan vi i Waze kanskje supplere med "Landmarks" og adresser som ikke treffer korrekt i Google enda.

Jeg har forlengs sluttet å bruke Waze-fliken når jeg søker på klienten, da den stort sett bare gir meningsløse treff i totalt feil land osv. Google er flinke på søk, merkelig nok ;-)
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by Keihin
Egentlig ja. Det er ikke mye Google mangler i sine register, og nå kan man jo selv forbedre kart og register i Google Maps også.
Waze-klienten burde snart benytte Google-resultatene som standard.

Hvis vi tenker slik, så er veinavn og landemerker kun i Waze for at kartet skal se bra ut.
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by Keihin
SuperT wrote: Landemerker er stort sett bare støy i Waze, siden Google-søkene er bedre på firmaer, men veinavn/gatenavn derimot er fine å ha ved navigering, ikke bare for å se hvilken gate du kjører, men for å følge med på navnene på sidegatene.
Dessuten viser jo Waze vanligvis gatenavnet du skal inn i ved neste kryss noe som er en fin dobbeltsjekk på at du havner riktig i kompliserte kryss.
Enig at det utgjør mye støy, men det er fordi det er brukt feil etter min mening. Det ligger i navnet egentlig, da det skal benyttes til landemerker som man kan orientere seg etter.

Jeg mener det er kjekt å se bensinstasjoner, kirker, skoler osv. Men at det er feil bruk å legge inn firma og diverse små bygg i byer som man ikke egentlig legger merke til.

Helt enig at man ikke navigerer etter de nødvendigvis, men at det utgjør en nytte på samme måte som elver, vann osv.
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by stprytz
Dette med google sin treffsikkerhet er både og, i det område jeg bor er faktisk Waze mer oppdatert og korrekt en google sitt karverk. I Molde området er det god del grove feil i google sitt kart. Mens Waze sin er ganske bra.
Jeg bruker faktisk Foursquare fliken oftere en google sin når jeg skal navigere til bedrifter.
Men kanskje google sitt kartverk er bedre oppdatert på østlandet en her oppe på nordvestlandet..
stprytz
Posts: 12
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times
Send a message
Area Manager
Molde og omegn, Aukra, Midsund,
Norway

Post by SuperT
Keihin wrote:
Hvis vi tenker slik, så er veinavn og landemerker kun i Waze for at kartet skal se bra ut.
Landemerker er stort sett bare støy i Waze, siden Google-søkene er bedre på firmaer, men veinavn/gatenavn derimot er fine å ha ved navigering, ikke bare for å se hvilken gate du kjører, men for å følge med på navnene på sidegatene.
Dessuten viser jo Waze vanligvis gatenavnet du skal inn i ved neste kryss noe som er en fin dobbeltsjekk på at du havner riktig i kompliserte kryss.
SuperT
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 360
Has thanked: 81 times
Been thanked: 76 times
Send a message
Regional Manager for Oppland
Area Manager for Oppland, Stor-Oslo og litt hist og pist ellers :-).