Vänligen lägg in en permalänk för de segment som du vill låsa upp. Läs första forumposten för ytterligare instruktioner.

Post Reply

E18 vid Kista, Avfart mot 279, Solna, Sundbyberg

Post by ModdeH
Hej.

När man kör på E18 ifrån Kista och skall mot Solna/Sundbyberg så får man ingen indikering om att hålla höger för att svänga av på avfart 279.

https://www.waze.com/en-GB/editor/?env= ... =231356253

Testar man i Livekartan så visar den håll höger men inte när man kör IRL.

Kan man prova att separera punkten för påfart och avfart så dom inte ligger på samma ställe?
IRL så kör man först på och lite längre fram kör man av så det bör skilja några meter på dem.

(Låst level 4)

/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

POSTER_ID:9680614

1

Send a message

Post by avozetta
Hej, på er. Den lösning vi valt här med en gemensam nod har funkat utmärkt hittills, det ser likadant ut på andra sidan. Att sära på knutpunkten som ni gjort nu gör att den som kör på från Kista/Hanstavägen inte får någon hänvisning att hålla vänster ut på E18 om man ska mot Barkarby.

Man kan kanske säga att det är den minst dåliga lösningen som vi haft här hittills för jag tycker att waze är ganska kasst när det gäller att få till en korrekt navigering, det är för många parametrar som spelar in som vägtyp, vinkel och kanske något mer?

Längre fram innan Rissnerondellen har jag gett upp typ :cry:

Jag föreslår att ni återställer noden, då får man en hänvisning om man behöver byta körfält oavsett vart man kommer ifrån och vart man ska, annars är det tyst, det speglar verkligheten bäst.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
ModdeH wrote:
ulle2 wrote:
avozetta wrote: Jag föreslår att ni återställer noden, då får man en hänvisning om man behöver byta körfält oavsett vart man kommer ifrån och vart man ska, annars är det tyst, det speglar verkligheten bäst.
OK, jag har återställt noden.

/Ulle
Hej.

Körde där igen nyss och de som kör på från Kista/Hanstavägen får inte någon hänvisning att hålla höger/ta av från E18 om man ska mot Solna, Sundbyberg.

Borde inte logiken vara att man får direktiv när man ska ta av ifrån huvudvägen istället för att man får "håll vänster" för att fortsätta rakt fram som skyltningen visar?

/H
Hej!

Jag hänger inte med i ditt resonemang.

Varför vill du ha en hänvisning om att hålla höger när du redan ligger i det körfältet som leder dig i rätt riktning mot Bromma?

Och varför vill du inte ha en hänvisning om att hålla vänster om du skall ut mot Barkarby, du måste ju göra ett körfältsbyte i det fallet? Det blir nämligen konsekvensen om vi går tillbaka till förslaget som diskuterades ovan.

I och med att det högraste körfältet är både på- och avfart vill jag fortfarande påstå att nuvarande lösning är det bästa alternativet utifrån hur det ser ut på platsen och hur waze svängalgoritmer fungerar.

Samma lösning borde vi ha även norr om Ärvinge Trafikplats, det ser likadant ut där.

Detta funkar dock bara när huvudvägen är Motorväg. Jag har provat liknade lösningar nere vid Rinkeby också men det funkar inte när huvudvägen har lägre klassning.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
ModdeH wrote:

Hej!

Jag hänger inte med i ditt resonemang.

Varför vill du ha en hänvisning om att hålla höger när du redan ligger i det körfältet som leder dig i rätt riktning mot Bromma?

Och varför vill du inte ha en hänvisning om att hålla vänster om du skall ut mot Barkarby, du måste ju göra ett körfältsbyte i det fallet? Det blir nämligen konsekvensen om vi går tillbaka till förslaget som diskuterades ovan.

I och med att det högraste körfältet är både på- och avfart vill jag fortfarande påstå att nuvarande lösning är det bästa alternativet utifrån hur det ser ut på platsen och hur waze svängalgoritmer fungerar.

Samma lösning borde vi ha även norr om Ärvinge Trafikplats, det ser likadant ut där.

Detta funkar dock bara när huvudvägen är Motorväg. Jag har provat liknade lösningar nere vid Rinkeby också men det funkar inte när huvudvägen har lägre klassning.
Varför man vill ha en hänvisning?

Om man kör upp på en motorväg och efter några hundra meter kommer en avfart, om då Waze inte säger (eller visar) att man ska köra av, så fortsätter man rakt fram enligt skyltning.

Enkel logik.

/H
Jag köper din logik fullt ut om man i detta fall hade kört ut på motorvägen ett tag innan nästa avfart, men så är ju inte fallet här som jag redan nämnt ovan. Jag är dessutom hyfsat säker på att det också är markerat så mellan körfälten (mittkörfältet och det högra) med en bredare streckad linje under hela sträckan som markerar av- och påfartssträcka.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by ModdeH
Hej.

Kom rampen ifrån Kista och då får man ingen anvisning att svänga av E18 utan man fortsätter enligt skyltning rakt fram och hamnar i Barkarby, typ. :)
ulle2 wrote:Kommer du på E18 skall du få en anvisning att svänga höger men kommer du på rampen får du en hänvisning att fortsätta rakt fram.

/Ulle
Man får ingen hänvisning att fortsätta rakt fram, man får ingenting (som vanligt vid rakt fram) och då kör man ju rakt fram (enligt skyltning) och svänger inte av, vilket man skall.

Man kör ju inte av nästa avfart om man inte får information om att göra det.

/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message

Post by ModdeH
ulle2 wrote:Har flyttat anslutningen av rampen en bit västerut. Vi får se om det hjälper.

/Ulle
Kalas, jag testar i nästa vecka.
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message

Post by ModdeH
ulle2 wrote:
avozetta wrote: Jag föreslår att ni återställer noden, då får man en hänvisning om man behöver byta körfält oavsett vart man kommer ifrån och vart man ska, annars är det tyst, det speglar verkligheten bäst.
OK, jag har återställt noden.

/Ulle
Hej.

Körde där igen nyss och de som kör på från Kista/Hanstavägen får inte någon hänvisning att hålla höger/ta av från E18 om man ska mot Solna, Sundbyberg.

Borde inte logiken vara att man får direktiv när man ska ta av ifrån huvudvägen istället för att man får "håll vänster" för att fortsätta rakt fram som skyltningen visar?

/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message

Post by ModdeH

Hej!

Jag hänger inte med i ditt resonemang.

Varför vill du ha en hänvisning om att hålla höger när du redan ligger i det körfältet som leder dig i rätt riktning mot Bromma?

Och varför vill du inte ha en hänvisning om att hålla vänster om du skall ut mot Barkarby, du måste ju göra ett körfältsbyte i det fallet? Det blir nämligen konsekvensen om vi går tillbaka till förslaget som diskuterades ovan.

I och med att det högraste körfältet är både på- och avfart vill jag fortfarande påstå att nuvarande lösning är det bästa alternativet utifrån hur det ser ut på platsen och hur waze svängalgoritmer fungerar.

Samma lösning borde vi ha även norr om Ärvinge Trafikplats, det ser likadant ut där.

Detta funkar dock bara när huvudvägen är Motorväg. Jag har provat liknade lösningar nere vid Rinkeby också men det funkar inte när huvudvägen har lägre klassning.
Varför man vill ha en hänvisning?

Om man kör upp på en motorväg och efter några hundra meter kommer en avfart, om då Waze inte säger (eller visar) att man ska köra av, så fortsätter man rakt fram enligt skyltning.

Enkel logik.

/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message

Post by ulle2
Vilken väg kom du, på E18 eller på rampen från Kista? Kommer du på E18 skall du få en anvisning att svänga höger men kommer du på rampen får du en hänvisning att fortsätta rakt fram.

Om du kom på E18 fick du ingen hänvisning alls eller var det bara 800 m hänvisningen som saknades?

Håller med om att avfarten ligger för tidigt om man tittar på GPS-spåren.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
Har flyttat anslutningen av rampen en bit västerut. Vi får se om det hjälper.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message