Varför blir inte kartan uppdaterad?

Image

Moderators: Unholy, pnylin, avozetta, SverkerN

Varför blir inte kartan uppdaterad?

Postby hurja » Thu Nov 03, 2011 5:07 pm

Jag har försökt uppdatera kartan runt Falun-Borlänge men det syns inte på min iPhone. Jag har skapat en ny väg med mobilen och nu är den där som röd enkelriktad väg som jag inte kan ändra på. Vad gör jag för fel?
iPhone 6S
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, FINLAND

Image
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3
hurja
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Re: Varför blir inte kartan uppdaterad?

Postby BalsbyMange » Thu Nov 03, 2011 9:47 pm

hurja wrote:Jag har försökt uppdatera kartan runt Falun-Borlänge men det syns inte på min iPhone. Jag har skapat en ny väg med mobilen och nu är den där som röd enkelriktad väg som jag inte kan ändra på. Vad gör jag för fel?

När gjorde du förändringarna? Kan ta upp till en vecka innan det syns i klienten.

Sent from my CM7 loaded Light.
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7
BalsbyMange

Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times

Re: Varför blir inte kartan uppdaterad?

Postby Meradan » Fri Nov 04, 2011 6:17 am

För tillfället ligger kartuppdateringen ganska mycket efter pga släppet av Wave 3.0. Du kan se mer information på statussidan
Meradan

Been thanked: 0 time

Postby hurja » Fri Nov 04, 2011 1:24 pm

Tack för svaren!
Jag har försökt nu under senaste månaden att kunna navigera hem, men vägen som jag bor vid blir aldrig uppdaterad.
Jag får hoppas att Wave 3.0 blir lyft.
iPhone 6S
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, FINLAND

Image
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3
hurja
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Postby avozetta » Thu Nov 10, 2011 6:41 pm

Nu har kartan uppdaterats, äntligen :D Det tog för på tok för långt tid denna gång :evil:
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
HTC One M9 Android 6.0
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times

Postby Morfar » Thu Nov 10, 2011 7:10 pm

avozetta wrote:Nu har kartan uppdaterats, äntligen :D Det tog för på tok för långt tid denna gång :evil:

Innan Waze la jag mycket tid på att försöka få rättat fel på kartorna från Navteq och TomTom. Enstaka fel rättades efter några års upprepade felanmälningar. TeleAtlas ersatte vissa gamla fel med ett nytt :x

När waze drabbas av större dataproblem och vi användare blir fler och mer aktiva än vad de hade förutsett är vårt system fortfarande blixtsnabbt i jämförelse :)
Morfar

Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Postby Musicman45 » Sat Nov 12, 2011 8:08 am

Vi är några som använder Waze på Muskö.
Man ritar vägar men inget hjälper, inga uppdateringar, vägar försvinner, ibland fungerar navigationen ibland inte. Waze har bara en fördel, direkt rapporter för poliskontroller och köbildning i övrigt är alla andra navigationsprogram bättre på navigation men det är ju ett gratis program. Använder Sygic och google navigation båda är klockrena. Väntar tills 3an kommer för Android just nu verkar den vara ett amatör program för dataspelare
Musicman45

Been thanked: 0 time

Postby Laakkus » Sat Nov 12, 2011 9:05 am

musicman45 wrote:Vi är några som använder Waze på Muskö.
Man ritar vägar men inget hjälper, inga uppdateringar, vägar försvinner, ibland fungerar navigationen ibland inte. Waze har bara en fördel, direkt rapporter för poliskontroller och köbildning i övrigt är alla andra navigationsprogram bättre på navigation men det är ju ett gratis program. Använder Sygic och google navigation båda är klockrena. Väntar tills 3an kommer för Android just nu verkar den vara ett amatör program för dataspelare

Från vad jag kan se från kartorna där, många av dina vägar är inte "connected" mellan varannan.
En annan sak för navigationens sak är att dina "dead end roads" missar en "node" från slutet.

-Fixa dom, så funkar det bra! (du kan ju fixa dom själv, eller PM pegasus1963 eller den andra AM där för hjälp)

Aargh mit svenska är lite så där.. :oops:
Image
Area manager: Some cities
Country manager: Finland
Suomenkielinen Wiki | Asemien tarkistus | Editointiohje
i9300 | Resurrection Remix | Waze 3.9
Laakkus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Postby pnylin » Sat Nov 12, 2011 9:15 am

Vad jag kan se finns det två Area Managers på Muskö. En av den redigerade gator häromdan. Tyvärr har Waze problem med kartuppdateringarna som ligger långt efter. Just nu är kartorna i apparna från den 30 oktober. De kartändringar som gjorts därefter kommer med vid nästa kartuppdatering. Ett tips är att hålla koll på Livekartan här på webbsidan. Längst ner står när kartan senast uppdaterades. När ni ser ett nyare datum, gå in på "Inställningar" i mobilappen, välj "Datatrafik" och "Uppdatera kartan i mitt område" så är ni säkra på att ni har de senaste kartorna i mobilen. Det ligger ju ibland gamla uppgifter kvar i cashen.

Du kan ju också ansöka om att bli Area Manager på Muskö. Länk
Då kan du själv göra alla förändringar av vägarna i området.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Been thanked: 172 times

Postby avozetta » Sat Nov 12, 2011 9:51 am

musicman45 wrote:Vi är några som använder Waze på Muskö.

Waze är i grunden inte en navigator utan en trafikinformationstjänst. Navigeringsfunktionen finns där för att få relevant trafikinformation på sträckan (inte för att hitta i första hand) och att i realtid få nya vägval när trafiksituationen förändras vilket funkar utmärkt, inte minst i Stockholmstrakten. Att du upplever Waze som ett dataspel är ju inte helt fel, också en av grundidéerna med ett socialt nätverkande mellan användarna.

När det gäller dina problem på Muskö så har du redan fått bra svar på anledningar till varför det inte funkar, starta en ny Muskötråd så hjälper vi dig att fixa till det.
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
HTC One M9 Android 6.0
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Been thanked: 47 times

Next

Return to Sweden [svenska]