Wazeopedia Revamp is live! read the post and join the advanced editing webinar on Dec 4th
Post by vitj
Opět jsem to zaurgoval na champs foru.
vitj
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 4112
Has thanked: 807 times
Been thanked: 835 times
Send a message

Post by vitj
Prý na tom stále pracují a žádnou novinku pro nás nemají ...
vitj
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 4112
Has thanked: 807 times
Been thanked: 835 times
Send a message

Post by vitj
Poslední info: Do několika týdnů to bude vyřešeno (ETF (f=fix) - a few weeks)
vitj
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 4112
Has thanked: 807 times
Been thanked: 835 times
Send a message

Post by vitj
Kolony (graficky) vznikají pokud jsou historické rychlosti vyšší než aktuální. Pokud tam nebyly data tak mohl tento případ nastávat tím, že se dodávali data z jiných zdrojů a časem se dostaly do historických dat. Důsledkem je zmizení kolon.
Google rozlišuje data z různých zdrojů, tram, kolo, chodec, auto. Sice to není dokonalé, protože to rozlišuje algoritmus, ale nepředpokládám, že jsou do waze dodávaná jiná data než od aut. Takže nepřesnosti by neměli být zásadní. Dá se předpokládat, že časem se i tyto rychlosti dostanou do historie a tedy kolony graficky zmizí.
vitj
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 4112
Has thanked: 807 times
Been thanked: 835 times
Send a message

Post by vitj
V mobilu v aplikaci google mapy menu vase casova osa. Je tam vidět jak google urcil cim jedes. Není to přesné, ale úplně mimo to také není.
vitj
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 4112
Has thanked: 807 times
Been thanked: 835 times
Send a message

Post by vitj
Problém kolon je, že se vztahují k historickým rychlostem na daném úseku. Pokud jsou na daném úseku staré neúplné rychlosti nebo defaultní (ve městech tedy často vyšší než je povolená rychlost) tak se při projetí vytvoří kolona a po čase by se rychlosti měli dostat do historických rychlostí a kolona zmizí. Ovšem závisí to na četnosti průjezdů což se nyní nahrazuje daty z Gmap a možná ještě něčeho dalšího. Proto se pravděpodobně v menších městech objevují kolony blízké povolené rychlosti.

Stejně tak na dálnici pokud je tam dlouhodobě snížená rychlost tak se kolony při běžné situaci neobjeví neboť rychlost je stejná jako historická. Problém nastane ovšem pokud se omezení zruší, historické rychlosti jsou nízké a musí se počkat cca 14 dnů než se úsek projezdí vyšší rychlostí a historické rychlosti se změní na vyšší.

Kolonu, která odpovídá rychlostí rychlosti v místě běžné bych nepovažoval za chybu, ale naopak za pozitivní, protože časem se rychlosti dostanou do historických rychlostí a routing bude počítat mnohem přesnější časy dojezdu (ETA).
vitj
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 4112
Has thanked: 807 times
Been thanked: 835 times
Send a message

Post by vitj
Tonnyhod wrote:... po čase by se rychlosti měli dostat do historických rychlostí ...
Po jakém čase? Trvá to od března. A víceméně všude a hlavně tam, kde je plynulý provoz bez kolon a bez zpomalení.

... Stejně tak na dálnici pokud je tam dlouhodobě snížená rychlost tak se kolony při běžné situaci neobjeví neboť rychlost je stejná jako historická...

Tomu nerozumím - 20 let se jezdilo po D2 rychlostí 130. V létě byla dlouhodobá uzavírka, tedy historické rychlosti byly v oblasti blízko maxima, cca těsně pod 130. Teď se jezdilo dlouho /několik měsíců/ 80 km/h. Proč Waze neindikovala na D2 kolony?

... historické rychlosti jsou nízké a musí se počkat cca 14 dnů než se úsek projezdí vyšší rychlostí...

Viz výše, trvá to od března, historické rychlosti měly být dle tebou uvedeného dávno narovnány, ale nejsou. Takže tvá hláška o 14. dnech je tvá domněnka nebo relevantní údaj?

... Kolonu, která odpovídá rychlostí rychlosti v místě běžné bych nepovažoval za chybu...
Dle mého názoru to chyba je. Jestliže je v určitém úseku plynulý provoz rychlostí blízkou povolenému maximu, tak indikovat zpomalení je nesmysl.

... routing bude počítat mnohem přesnější časy dojezdu...
Nesouhlasím. Jestliže Waze počítá s časem jízdy v daném úseku, pak je nesmysl, když při indikaci 54 km/h a skutečné rychlosti těsně kolem 90 km/h vypočítává cokoli. Jak jsem uvedl, stav trvá od března a to, co ty nazýváš "historické rychlosti" mělo být dávno srovnáno. Tím je mimochodem vysvětleno, proč WAze při volbě mimo placené úseky při trase Hodonín, Brno Bohunice někdy vede přes II/380 až do Tuřan, jindy navrhuje v obci ČEJČ odbočit na Slavkov a několikrát se stalo, že trasa byla plánována přes Kyjov, Strážovice. Souvisí to s indikací NEEXISTUJÍCÍHO zpomalení v úseku Hodonín, Mutěnice.

Tím chci říct,
že pokud se nepodaří eliminovat indikaci nesmyslných kolon, tak veškeré algoritmy dostávají na frak, protože se počítá s rychlostí, která není v daný moment reálná.
Je rozdíl, když je výpočet z indikované rychlosti 46 km/h a skutečné rychlosti cca 90 km/h.
Úsek Hodonín Mutěnice, který byl v létě tímto zatížen prakticky denně tak dává dvojnásobnou dobu jízdy. Od toho se pak odvíjí fakt, že Waze táhlo cestu do Brna přes Kyjov.

A to uvádím jen to, co mám ověřeno a v praxi vysledováno. Kolik takových úseků je v ČR chybně indikováno?
Neznám přesné podrobnosti, ale v okolí Olomouce byly v srpnu indikovány takové zmatky v kolonách, že dokonce i služba LIVE firmy TOMTOM měla přesnější data, a to je co říct!!!
Není znám (aspoň mě) algoritmus, jak se rychlosti dostávají do historických dat, ale ze zkušenosti z D1 u Prahy to trvalo asi 14 dnů než se rychlost vrátila zpátky nahoru po omezení. Bude záležet na množství průjezdů, kategorii silnice a možná ještě něčem dalším a to vše je rozsekané do krátkých intervalů (asi 15 min.). To znamená, že v každém intervalu se vše počítá zvlášť. Kolony v menších městech mohou být dlouho, protož i dodávaná data nemusí mít dost vzorků pro historická data, ovšem kolonu vytvoří již jeden průjezd.

Samozřejmě indikovat kolonu o rychlosti cca 50km/h ve městě je chyba, ale z dlouhodobého hlediska je to dobře, protože se narovnají historické rychlosti ve waze a zlepší se výpočet ETA a časem kolony přestanou. Jak rychle těžko říct, závisí to na tom, kolik dat mají k dispozici z jiných zdrojů.
Objevuje se to právě v menších městech, kde dat od wazerů je málo, ve velkých městech se takováto kolona může objevit, ale jen na nevýznamných silnicích nebo v noci, kdy je málo průjezdů a tedy i málo dat.

Ještě jednou k době než se dostanou rychlosti do historických rychlostí, D1 u Prahy trvala asi 14 dnů, kde je velmi velké množství průjezdů, ovšem nový úsek R7 u Chomutova trval skoro rok než i v noci se routing začal chovat dobře.
vitj
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 4112
Has thanked: 807 times
Been thanked: 835 times
Send a message

Post by vitj
foxitrot wrote:... Problém nastane ovšem pokud se omezení zruší, historické rychlosti jsou nízké a musí se počkat cca 14 dnů než se úsek projezdí vyšší rychlostí a historické rychlosti se změní na vyšší. ...
Vitku, v com nastane problem? V tejto situacii by sa ziadne neexistujuce kolony nemali zobrazit, pretoze vacsina aut ide rychlejsie, nez je historicky priemer z obdobia uzavierky.
Po dobu než se změní historické rychlosti na vyšší nastane problém, že routing počítá právě jen s historickými rychlostmi a počítá nízkou ETA nebo dokonce nabízí objížďku. Routing neumí počítat s vyššími reálnými rychlostmi než jsou historické. Něco jako "záporná kolona".
vitj
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 4112
Has thanked: 807 times
Been thanked: 835 times
Send a message

Post by vitj
GinBook wrote:Včerejší odpověď od HQ: Oprava není ještě nasazena, falešné kolony se mohou zobrazovat/kolísat. Někdy jsou data přesnější někdy méně.

Trápí to všechny, není to problém jen nás v ČR.
Dle mého názoru jen mlží a čekají až se reálné rychlosti dostanou do historických.
vitj
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 4112
Has thanked: 807 times
Been thanked: 835 times
Send a message

Post by vitj
Bohužel je toto typický problém míst, kde je malá penetrace wazerů. Když se podíváš na graf dle NYN tak uvidíš, že obvykle je ve Zlínu méně než 20 wazerů (NYN zobrazuje až od 20 wazerů výše.
http://wazestats.com/active.php?city=61
Dokud ve Zlínu nebude aspoň 100 či více současně připojených wazerů, tak se nedá očekávat dobrá funkce hlavně tedy indikace kolon.
Každý typ silnice potřebuje na indikaci kolony určitý počet průjezdů wazerů v relativně krátkém čase a to se bohužel zatím dosáhnout nedá. Trochu s tím pomůže nalívání dat z jiných zdrojů, které upraví dlouhodobé data, ale penetraci uživatelů kvůli reálným datům to nenahradí.
Jen pro porovnání, tak v Praze začala indikace kolon fungovat cca při 500 wazerech ve špičce na hlavních tazích a nyní při 2500 wazerech už funguje i na vedlejších silnicích.

Zapíchnutí hlášení o koloně téměř nic nezpůsobí (špendlík jen zvýší prioritu automaticky detekované kolony a zobrazí ji jen pro tebe). Kolony jsou automaticky detekované na základě rychlosti průjezdu wazerů a je nutno k jejich vytvoření dostatečného počtu wazerů dle kategorie silnice. Wazery, které jsi viděl nejsou na místě co vidíš, ale jejich poloha je zpožděná o cca 5 min. kvůli anonymizaci.

Jediná cesta jak zlepšit fungování je šířit osvětu a zvyšovat tím počet wazerů :-)
vitj
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 4112
Has thanked: 807 times
Been thanked: 835 times
Send a message