Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Locked

Definitioner av vägar i Sverige!

Post by
Tänkte se om vi kunde tillsammans komma fram till en definition av Waze vägar fast för våra svenska format.

Enligt Wikin:
Freeway
These are interstates (such as I-90), highways, freeways and expressways that are multi-lane, divided roads with no stops (no traffic lights, exit and entrance from/to the road is through ramps)
Major Highway
A big highway, usually 3+ lanes, with minimal stops – mostly exits and interchanges, bt possibly with some intersections and junctions
Minor Highways
Usually a narrower highway, 2 lanes or less, that has stops or traffic lights at almost every intersection, but is still a highway (minor state route or highways, or minor US route or highway)
Ramps
all highway exits and entrances should be labeled as ramps.
Primary Street
Other streets or BLVD w/ stoplights that are relatively used (such as Middlefield Rd. in Menlo Park or Park blvd. in Oakland)
Street
all other regular streets
Så i Sverige skulle detta bli något i stil med:
Freeway = Motorväg
http://i140.photobucket.com/albums/r38/ ... -E4Lpa.jpg
Större Europavägar med minst 2 filer i varje riktning i stil med E4, E6 osv.
Om vägen delas upp i 2 enkelriktade vägar bör varje väg döpas med tillägget för riktning, exempelvis E4 N eller E22 S


Major Highway = Motortrafikled (2+1 vägar)
http://i140.photobucket.com/albums/r38/ ... LNorr1.jpg
Mindre motorvägar och Motortrafikleder. har för mig att de flesta har byggts om till 2+1 vägar på sistone.
Om vägen delas upp i 2 enkelriktade vägar bör varje väg döpas med tillägget för riktning på liknande sätt som Motorvägar enligt ovan.


Minor Highway = Riksväg
Övriga större vägar, asfalterade och med markerad mittlinje och som dessutom har eget vägnummer t.ex. RV23 eller enbart 23
def. enligt wikipedia:
En riksväg kan vara allt från en motorväg till en smal vägbana med tvära kurvor och mötande trafik.
http://i140.photobucket.com/albums/r38/ ... C01790.jpg

Ramps = Påfartsled
Av och påfarter till Motorvägar:
http://i140.photobucket.com/albums/r38/ ... tobahn.jpghttp://i140.photobucket.com/albums/r38/ ... _seatt.jpg
Bör för övrigt märkas med rätt avfartsnummer enligt vägvärkets tilldelning på följande vägar:
E4
E6
E18
E20
E22
E65
RV40
RV75

Primary Street = Esplanader, Boulevarder och huvudled inom tätort.

En bred gata vanligtvis med (minst) två körbanor åtskilda av en trädplantering alternativt huvudled inom tätort.
http://i140.photobucket.com/albums/r38/ ... _2008a.jpg

Street = Gator
Övriga gator inom eller utanför ett samhälle, vanligtvis avdelade med vägmarkeringar eller alternativt grusvägar tills detta kommer som ett eget alternativ
http://i140.photobucket.com/albums/r38/ ... /0gata.jpg

4x4 Road = Grusvägar
Grusvägar
http://i140.photobucket.com/albums/r38/ ... _BD613.jpg

Parking lot road = parkeringsväg
Mindre gata inom parkeringsområde eller i nära anslutning till detsamma med sänkt hastighet.
http://i140.photobucket.com/albums/r38/ ... 675444.jpg


Så, vad tycker ni om fördelningen?

[edit]
Uppdaterade definitionerna.

POSTER_ID:89363

1

Send a message
Last edited by naesstrom on Sun Jan 31, 2010 2:25 pm, edited 8 times in total.

Post by Agusa-154
Nu plockar jag upp den här tråden från för några månader sedan.

Är det inte så att appen använder "grusvägar" för det som anges som 4x4 i editorn?

Är det inte då så att användarna förväntar sig att slippa hamna alltför mycket på grusväg ifall det är så de ställt in appen?

Vore inte detta en anledning att klassa alla grusvägar, såväl bättre som sämre, som "Dirt road/ 4x4 trail"?

Eller har jag missförstått hur appen routar?
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
Om vi avser samma wiki så talar den om bättre resp sämre vägar. Det gör däremot inte appen.
Vidur99 wrote:Tycker wiki är entydig på din fråga, läs gärna den först.

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
pnylin wrote:Ställer någon in Waze så att navigeringen inte ska gå via grusvägar går det heller inte att navigera alla till dessa oasfalterade gator och vägar som vi kategoriserat som "Dirt Road /4x4 trail". Dessutom syns dessa i appen bara som ett streck utan namn precis som gång- och cykelvägar.
Därför har vi "bestämt" via forumet att "Dirt Road /4 x 4" endast ska användas på vägar där man verkligen behöver fyrhjulsdrift.
Bäst hade ju varit att dela kategorin i två delar, en för grusvägar och en för 4x4 trail.
Jag navigerade precis till Mörkavadsvägen i Degeberga söderifrån. Mitt mål var på den delen närmast Degeberga som är asfalterad, och markerad som "Street" i editorn.

Min android-app hade inga problem att ta bilen och mig dit över 4x4-väg trots att det finns en möjlighet att också köra "runt" på asfalterade vägar.

Detta kan självfallet bero på att antingen waze-servern ändrat funktion eller att android-appen fungerar annorlunda än andra appar.

Normalt har jag min app inställd på "undvik långa grusvägar" - men för att testa ställde jag nu över den i "tillåt inte grusvägar" och testade både i läge "kortaste väg" och "snabbaste väg".
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
Agusa-154 wrote: Jag navigerade precis till Mörkavadsvägen i Degeberga söderifrån. Mitt mål var på den delen närmast Degeberga som är asfalterad, och markerad som "Street" i editorn.
Det var ju ljusblått!

Editorn säger att jag uppdaterat den där vägen idag.
Så då är den ju ett dåligt exempel.

Jag har inte ändrat några vägtyper idag, men däremot möjligen slagit ihop korta vägsegment.
:oops:

Det är väl lika bra att leta efter något annat exempel...
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
ModdeH wrote: Bara lite kuriosa om grusvägar.
Hittade siffror på Trafikverket och vi hade i Sverige december 2011 följande väglängder med oljegrus;
  • Europavägar 0 km.
    Riksvägar: 3,5 km.
    Primära länsvägar: 66,8 km.
    Övriga länsvägar: 19 229,8 km.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... t_2011.pdf
Wiki-texten säger emot sig själv vad det gäller grusvägar.

Menar vi att de där 67 kilometrarna primära länsvägar med oljegrus ska kodas som minor highway - och på samma sätt primary street för tvåtusen mil sekundära och tertiära länsvägar?

I så fall skulle texten kunna bli en gnutta tydligare.
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
sverkernordlund wrote: Det är nog så att wiki texten behöver förtydligas. De vägtyper som har med numrerade vägar (riksvägar, länsvägar mm) att göra trumfar över beläggningen på vägen. Det innebär att oljegrusvägar som är primära länsvägar tillsvidare ska sättas som minor hwy. Detta för att långväga navigering ska fungera.
Fixat.
:)
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
caycothu wrote: Men det framgår inte vad "vissa viktigare" avser! Kan vi inte helt enkelt stryka de två orden?
Vi skulle då få ett läge där väldigt många vägar ritas som Minor Highway. Det behöver inte alls vara nåt fel i det.

Men vi rör oss mellan två olika principer.
  • Den ena principen är att märka upp vägar efter hur de är tänkta att användas.
  • Den andra principen är att märka upp dem efter vilken kvalitet de verkligen har.
Jag stöder nu, personligen, den första principen.

Som bilförare är jag inte betjänt av att nästan alla vägar nära de större orterna lyser klart i regnbågens alla färger på appens karta, medan det ser helt öde ut mellan de lokala metropolerna på landsbygden.

Vilken kvalitet en väg har, det förändras ju också med tiden. Mittlinjer nöts bort, och målas sedan dit på nytt. Grusvägar asfalteras, och asfalterade vägars kvalitet försämras. I mina ögon är många vägar med oljegrusbeläggning i bättre skick än andra vägar som visserligen är asfalterade, men dåligt underhållna eller bristfälligt restaurerade efter besvärliga tjällossningar.

Jag tycker därför att det är utmärkt när hierarkin av vägar (europavägar, riksvägar, primära länsvägar, övriga länsvägar, enskilda vägar) avspeglar sig på appens karta.

Men det går ändå inte att driva den principen hur långt som helst. Motorvägar har t.ex en egen kategori, även om det är en kommunal motorväg som inte ingår i hierarkin ovan - fastän motorvägen kanske ansluter till den.

På samma sätt finns det verkligen exempel på länsvägar utan skyltat nummer som bör lyftas fram på appens karta. Men det blir, oundvikligen, fråga om subjektiva bedömningar.



caycothu wrote:"Vissa viktigare" är väldigt subjektivt och signalerar att inte alla "länsvägar med högre nummer som är asfalterade och har två eller flera körfält samt markerad mittlinje" skall vara Minor Highway. Men vi borde i så fall beskriva hur man kommer fram till vilka dessa viktigare länsvägar är?
Precis!
Det signalerar att en avvägning måste göras och att extra tankemöda måste satsas. Och att icke-Area Managers gör klokt i att lita på att den lokale Area Managerns bedömning är vis.
;)

Edit:
Det finns två aspekter till.
1/ Waze kan utan förvarning ändra algoritmerna för hur rutter läggs. Vi kan gissa att vägtyp då kommer att spela allt mindre roll, och att insamlade data (trafikering, hastighet) kommer att spela större roll.
2/ Waze är ett internationellt fenomen, det bör man inte bortse från. Även om vi i Sverige skulle vara helt överens om en sak så måste vi ändå ta viss hänsyn till hur andra språkområdens editerare gör.
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message
In Barcelona: not much use for cars.
In Sweden: driving mostly on the countryside.

Post by Agusa-154
Svenne33 wrote: Undrar samma sak. Jag sätter också namnen på vägarna som du gör. En del sätter "Åmotsvägen (X 576)" och andra bara vägnamnet. Finns som du säger ingen riktig förklaring till vad vi ska hålla oss till.
Nä, och vi får nog leva i ovisshet ett tag till, innan vi vet hur det blir med integrering av Google-sökning, och hur det ska fungera med husnummer på vägar utanför tätorter, småorter och ännu smärre namngivna orter.

Jag börjar mer och mer misstänka att vi sedan kommer att stanna vid att vägnumret (X 576) ska märkas upp som alternate street name ifall det finns ett namn (Åmotsvägen) också på vägen. Men den som lever får se.

För vägar som är skyltade med vägnummer, däremot, (det vill säga för primära länsvägar, riksvägar och europavägar) finns det väl all anledning att sätta vägnumret före vägnamnet, om det finns ett sådant också.
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message
In Barcelona: not much use for cars.
In Sweden: driving mostly on the countryside.

Post by Agusa-154
Wolfeye wrote:Justerade Wikin något för att förtydliga. Men det behövs beslut om standard/praxis angående alternativt namn eller ihopskrivet.
Kanske är det lika bra att ta ett litet steg till?

Förslag:

https://lh4.googleusercontent.com/-JpF8 ... g+till.bmp
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message
In Barcelona: not much use for cars.
In Sweden: driving mostly on the countryside.

Post by Agusa-154
Tappjocke wrote:Det är viktigt att länsvägarnas nummer framgår tydligt. Inte minst vid angivandet av olycka.
Är det nu sådana länsvägar som har nummer från 500 och uppåt, och där det alltså utmed vägen inte finns någon skyltning av vägnumret, som du menar?

Då borde du gilla t.ex Hörrödsvägen (M 1610)?
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message
In Barcelona: not much use for cars.
In Sweden: driving mostly on the countryside.