Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by clhe
ehagglun wrote:
clhe wrote:Ska till Göteborg nästa helg, och undrar om jag vågar lita på Waze-navigeringen genom Olskroksmotet och Tingstadtunneln ut mot Hissingen? Är ju "från landet"... ;)
Berätta gärna hur det gick, som sagt så är jag lite missnöjd med ruttningen genom tingstadstunneln när man kommer söderifrån och ska norrut, jag kör ett par ggr i veckan från Landvetter Flygplats och till Stenungsund och om jag skulle följa ruttningen blint så skulle jag hamna i brunnsbo eftersom att den säger att man skall hålla till vänster när man kör in i tunneln... och den filen leder inte till Oslo, utan till "HAMNAR"... men som sagt, det är många filer.. :P
Precis, norrut slutade jag lyssna och titta på Waze ganska snart. Hamnade rätt ändå eftersom jag kört där några gånger nu.
Söderut kändes det bättre, men det är många filer att hålla i rätt mun....

Vet inte hur de gjort, men Navigon-appen fungerar riktigt bra just där med hänvisningar "håll åt höger", "håll åt vänster" och så vidare. (förlåt om jag svär i kyrkan... ;) )
clhe
Area Manager
Area Manager
Posts: 74
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by couchbob
Körde från jönköping till göteborg idag. Märkte att routingen var åt skogen efter borås, ville köra av mig från 40:an...

Visar sig när jag kollar i editorn att någon idiot(!?) har tagit bort väst-gående 40:an mellan Borås och Bollebygd - non existant !! Suck.

Hur ska man stoppa sådant - låsa vägen ?? Har återställt nu men alla som kör 40:an förbi borås mot göteborg den närmsta tiden ( tills nästa kartuppdatering ) kan räkna med intressant routing...
couchbob
Area Manager
Area Manager
Posts: 23
Send a message

couchbob
Area Manager
Area Manager
Posts: 23
Send a message

Post by couchbob
lindq wrote:Tänkte du på slutet av Södra vägen (inlagd igår). Från väster är den numera avstängd för trafik, men jag vet inte hur det är från väster, om det bara är bussfil eller om även biltrafik är tillåten. Jag misstänker att all trafik är OK för hur skulle man annars komma innanför vallgraven här? Jag satte vägen som enkelriktad nu.
Japp - var precis det jag tänkte på..
couchbob
Area Manager
Area Manager
Posts: 23
Send a message

Post by crazed_out
Jag körde genom den aktuella sträckan i lördags och tänkte precis samma sak. Ser mycket bättre ut i kartan nu. Ska testa igen när uppdateringen är ute...

/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by crazed_out
lindq wrote:En fråga om Best Practice: Hur ska man rita en korsning med flera filer? Ta t.ex https://world.waze.com/editor/?lon=11.9 ... =149848678 (där jag hoppas att segmentet mellan Odinsgatan och Burggrevegatan är markerat). När man kommer på Odinsgatan uppmanas man att hålla vänster, men när man passerat punkten där filerna delas får man ingen instruktion om att faktiskt SVÄNGA vänster. Missar man uppmaningen att HÅLLA vänster tidigare vet man alltså inte i korsningen vart man ska (nåja, man kan se på kartan, men man får inga anvisningar).

Hur borde man rita en sådan korsning? Helt enkelt plocka bort filerna så att man får uppmaningen att svänga vänster när man kommit fram till korsningen och räkna med att föraren förstår att han då ska hålla vänster?
Känns som att det inte finns något riktigt bra sätt att göra det på. Men i den aktuella korsningen kan man ju ändå inte köra rakt fram om man är på väg västerut vilket ju i sin tur innebär att man antingen håller vänster eller höger och sedan kör vänster eller höger. (det finns ju ingen annanstans att ta vägen)... På väg österut blir det ju en annan sak, men det är ju samma princip som gäller, har man väl valt körfält finns det ju inga alternativ när man väl är inne i korsningen. Rakt fram är ju ingen anvisning, håll höger och håll vänster är väl tydligt nog kan jag tycka.
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by daemonmonkey
@ehaglund


Jag har för mig att det går att köra under GÄB för att komma in till Ringön den vägen.
daemonmonkey
Posts: 9
Send a message

Post by DagBr
Ursäkta en nybörjarfråga...

Jag har upptäckt att Sjöportsgatan på Eriksberg inte är helt rätt, jag bor i grannkvarteret. Det går bra att fortsätta ut på Ö Eriksbergsgatan. Detta kan jag ju inte ändra, den är låst på L4. Tips att komma vidare?

https://waze.com/sv/editor?env=row&lat= ... =313165674

Dag
DagBr
Posts: 2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by DagBr
Tack för den snabba hjälpen. Ett forum med vänliga, hjälpsamma människor ger mig konstiga 90-tals vibbar.
DagBr
Posts: 2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by danjlindstrom
Hej

Mellan Nordstan, Operan och Hasselbladshuset gjordes en större permanent trafikomläggning igår.

Dan

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
danjlindstrom
Map Editor - level 3
Map Editor - level 3
Posts: 194
Has thanked: 83 times
Been thanked: 12 times
Send a message
https://storage.googleapis.com/wazeoped ... M_only.png
AM i delar av: Kungälv - Göteborg - Mölndal