Post by FinToy
FinToy wrote:Seuraavaksi projektissa on sitten vuorossa luontoon.fi -palvelun kontaktointi. Tarkoitus olisi saada sinne Waze-linkit jokaisesta paikasta, joka kyseisiltä sivuilta löytyy.
Ah, tämäkin tuli tehtyä mutta ei näköjään ole raportoitu täällä. Eivät ole kiinnostuneita tekemään yhteistyötä "kaupallisten toimijoiden kanssa". Puffasimme silti Wazea useassa retkeily- ja kansallispuistoaiheisessa ryhmässä Facebookissa ja sitä kautta tuli valtava kasvu käyttäjämääriin. 8-)
FinToy
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 922
Has thanked: 324 times
Been thanked: 273 times
Send a message
Dear lord, please give me more patience NOW!!!
Country Manager Finland | Local Champion | Waze app Betatester | Localization

Waze Finland nyt Discordissa, tule mukaan!

Post by kerchaky
Sipoonkorven kansallispuisto check
kerchaky
Posts: 3
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by kumiankka
FinToy wrote:- Tarkista, että luomaasi pisteeseen pääsee navigoimaan. On turha luoda pistettä keskelle metsää jos sinne ei pääse autolla. Muista, että Waze on autoilijan palvelu ja pysäköinnin jälkeen Wazella ei tee mitään.
Paikan voi luoda keskelle metsää ja monesti se kannattaakin laittaa todelliseen sijaintiinsa väärinkäsitysten välttämiseksi. Jos perille ei pääse autolla, niin parkkipaikalta kohteeseen voi piirtää tien kävelypolku-tietyypillä, jolloin reitti löytyy perille asti, mutta navigointi ja reittiopastus päättyy siihen mistä kävelypolku alkaa.

Mallia voi ottaa esim. Helsingin Lammassaaresta ja Kuusiluodosta, jotka ovat niin kaukana lähimmästä ajokelpoisesta tiestä, että niihin ei löytyisi reittiä ilman kävelypolkua.

Nämä täytyy ratkaista tapauskohtaisesti. Se mikä toimii yhdellä luontokohteella ei välttämättä toimi toisella. Kävelypolku sopii tilanteeseen, jossa on yksittäinen kohde keskellä ei-mitään ja johon johtaa vain yksi reitti.
kumiankka
Map Editor - Level 5
Map Editor - Level 5
Posts: 955
Answers: 1
Has thanked: 197 times
Been thanked: 428 times
Send a message

Post by kumiankka
Tatu_P wrote:
FinToy wrote: - Lisää mahdollisesti puuttuvat tiet ja tarkista alue. Lisää myös pysäköintipaikat. Pysäköintialueita ei nimetä, kuten nykyinen ohjeistus kuuluu.
Näin sivukysymyksenä, mistä mahtaa löytyä tuo ohjeistus yleisesti koskien pysäköintipaikkoja?
Minä nimeän aina jokaisen pysäköintipaikan (P-xxx), jos se edes jotenkin on nimettävissä, ja lisään myös katuosoitteen. Syy tähän on, että etsittäessä jotain osoitetta, liikettä tms., Waze tarjoaa ruudulla nappia "etsi parkkipaikka" tjsp. ja sen hakutuloksista on todella vaikea päätellä mitään ilman parkkipaikan nimeä.

Laitan nimen alkuun aina P-kirjaimen, jotta parkkis erottuu myös hakuhistoriassa parkkipaikkana. Eli toisella kerralla riittää, että poimii hakuhistoriasta parkkipaikan sen nimen perusteella. Karttanäkymää ei saa zoomattua tarpeeksi lähelle ja kartta on muutenkin liian pieni sillä hetkellä.

Itse olen sitä mieltä, että jos parkkipaikalle ei voi antaa nimeä, niin koko parkkista ei pitäisi edes lisätä kartalle.
kumiankka
Map Editor - Level 5
Map Editor - Level 5
Posts: 955
Answers: 1
Has thanked: 197 times
Been thanked: 428 times
Send a message

Post by kumiankka
FinToy wrote:Meinasin kaivella sinulle Wazeopedialinkin, mutta enpäs löytänyt sitä sieltä vaikka kuvittelinkin.

Tällä hetkellä ohjeistus kuitenkin on se, että parkkipaikkoja ei pääsääntöisesti nimetä. Tai sitten nimetään oman harkinnan mukaan. Ota tästä sitten selvää. :roll:
Wazeopedian sijaan suosittelen testaamaan sovelluksen puolella miten parkkipaikkojen etsintä toimii ;) Sitä kautta minäkin päädyin nykyiseen käytäntööni. Esimerkkeinä esim. Kauppakeskukset Kaari, Sello ja Columbus, joiden parkkiksien viilaamiseen olen käyttänyt eniten aikaa. Kaari varsinkin on aika monen iteraation ja paikalla käymisen tulos.
kumiankka
Map Editor - Level 5
Map Editor - Level 5
Posts: 955
Answers: 1
Has thanked: 197 times
Been thanked: 428 times
Send a message

Post by kumiankka
FinToy wrote:Kohta puolessa välissä urakkaa. Sai tähän muutkin osallistua vaikka minä aiheen aloitinkin... :roll:
Hieno homma :!:

Nimeämisiin on varmaan muotoutunut joku standardiformaatti jo tähän mennessä, haluatko laittaa jakoon? :) Mun ajoalueelle ei toistaiseksi osu yhtäkään kansallispuistoa, mutta voin katsella vähän sillä silmällä noita muita kohteita.
kumiankka
Map Editor - Level 5
Map Editor - Level 5
Posts: 955
Answers: 1
Has thanked: 197 times
Been thanked: 428 times
Send a message


Post by OnttoKaiku
Anteeksi. Rönsyän tuosta pysäköintialueen nimeämishommasta.

Parkkialueiden nimeämättömyyspyyntö johtuu kohtalaisen puhtaasti siitä, että nimeämiselle ei ole puhtaasti yhtenäistä universaalia suomalaista tapaa. Lisäksi isompien landmarkkien nimet piirretään kartalle, joten se voi lisätä kartan sekalaisuutta.

Nykyinen Wazen app nostaa kivasti P-lätkiä kartalle kun olet päämäärässä, joten on myös turha laittaa pelkästään P-kirjainta tai [P] merkintää parkkialueelle.

Lisäksi kun oli tapauksia, joissa parkkialueilla oli nimiä ihan härmäläisittäin "Lohjan Cittarin parkkis", "Abcdtie XY asukaspaikoitus" (=väärin jo siinä ettei koko aluetta pitäisi piirtää), jne.

Itse olen joitakin satunnaisia pysäköintialueita nimennyt. Hyvänä geneerisenä esimerkkinä "Liityntäpysäköinti". Koen tuon pysäköintialueena, johon voisin navigoida (eli sovelluksesta valiten kategoria pysäköintialue -> Liityntäpysäköinti, josta etäisyyden/muun kriteerin perusteella valitsemaan). Eli siis ylipäätään jos paikka nimetään, pitäisi se kuulua sellaiseen paikkaan, jota haet nimellä parking loteista.

Tuo useamman sisäänajon puute (avoinna edelleen!) on kyllä asia mikä kiusaa, etenkin pysäköintialueissa. Mieluummin näkisin esim. kauppakeskuksen parkkihallin olevan yksi iso alue, useampi entry-point ja näiden lisäksi voitaisiin pitää ne parking lot roadit nimettöminä.

End user experience on nimetyissä/nimeämättömissä parkkipaikoissa ja parking lot roadeissa toki huomattavankin eri. Mutta voi myös olla tilanteita, että täysin paikkakuntaa ja aluetta tuntemattomana haluaisin autolla helposti kauppakeskukselle (en tiedä mille puolelle kauppakeskusta, mihin kerrokseen olen menossa jne). Tällöin edelleen kauppakeskus-maamerkin sijainnin tärkeys korostuu ja kun entry on saavutettu nousee vaihtoehtoiset P-kyltit kartalle, joista voin miettiä autolleni sijaintia. En tuossa kohtaa enää ala hakea erikseen kohdetta mihin navigoida vaan tsekkaan kartan P-lätkät ja ympärilläni näkyvät maamerkit (opaskyltit).

Ja tuttuna kauppakeskusasijoijana olen tietysti tallentanut bookmarkkeihin haluamani sijainnin jolloin Waze kertoo minä päivänä pitää hakea voita leivälle.
OnttoKaiku
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 615
Has thanked: 21 times
Been thanked: 305 times
Send a message

Post by proffa71
Kurjenrahka/Kuhankuono ja muut kartalla olevat siihen liittyvät merkitty
http://public.imaginer.fi/kuhankuono/cm ... ta%203.pdf
proffa71
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 675
Answers: 1
Has thanked: 768 times
Been thanked: 230 times
Send a message
Oletko jo käynyt Waze Finlandin Discordissa, rennompaa jutustelua ja muihin editoreihin tutustumista: https://discord.gg/GnqERGJUpB

https://i.ibb.co/YBXHRYv/Banner1-5-M-Megamapper.png

Global Champ
Country Manager
Community, Partner, Localization and Mentoring Coordinator
First Responder
Beta WME & Android
Finland

Post by Tatu_P
FinToy wrote: - Lisää mahdollisesti puuttuvat tiet ja tarkista alue. Lisää myös pysäköintipaikat. Pysäköintialueita ei nimetä, kuten nykyinen ohjeistus kuuluu.
Näin sivukysymyksenä, mistä mahtaa löytyä tuo ohjeistus yleisesti koskien pysäköintipaikkoja?
Tatu_P
Posts: 68
Answers: 1
Has thanked: 25 times
Been thanked: 14 times
Send a message

Country Manager: Finland