Post by onemanracing
Nu får ni väl ge er, ta bort navigationsinformation för att det skall vara snyggt? :shock:
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by onemanracing
Problemet med benämningen av av och påfarter är flera, t ex skulle en sån där pil säkert skapa hyfsad oreda för den syntetiska rösten som ger talad guidning...
Sen verkar det vara väldigt olika hur många tecken man kan se i displayen i appen, vissa androidlurar verkar kunna visa hur många som helst...
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by pnylin
Själv brukar jag skriva "Påfart E4 S" eller "Påfart E4/E20 N".

Vid avfarter som är numrerade skriver jag bara "Avfart 182". Är de inte numrerade (vilket de inte är på de flesta platser i norra Sverige) skriver jag "Avfart Råneå Södra" om trafikplatsen heter "Trafikplats Råneå Södra" eller "Avfart Ortsnamn" där Ortsnamn är ortens namn om Trafikplatsen inte har någon specifikt namn.

Så har jag namngett trafikplatserna på E4, E22, E18, E20 m.fl det senaste året.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Kommer inte på att jag sett det men i Stockholm är vissa platser märkta med Landmarks "Junction". Tex. Torsplan.

EDIT: Längs Norrlandskusten är flera trafikplatser satta som "city". Det gör att de syns bra i mobilen när man är ute och kör men själv anser jag att city endast ska användas för ortsnamn. Exempel: Trafikplats Bjästa samt Trafikplatserna i Nordmaling.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Vi behöver ju inte skriva alla orter som finns med på en avfartsskylt. Står det tex

Västerås C
Sala
Borlänge
Falun

... Så räcker det att skriva det översta (eller det mest utmärkande). Skriver vi ut alla får det ju inte plats på telefonens skärm och det tar väldigt lång tid för rösten att säga.Namnet på trafikplatsen lägger vi in som ett landmärke av typen "junction".

/Patrik

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
pnylin wrote:Vi behöver ju inte skriva alla orter som finns med på en avfartsskylt. Står det tex

Västerås C
Sala
Borlänge
Falun

... Så räcker det att skriva det översta (eller det mest utmärkande). Skriver vi ut alla får det ju inte plats på telefonens skärm och det tar väldigt lång tid för rösten att säga.Namnet på trafikplatsen lägger vi in som ett landmärke av typen "junction".

/Patrik

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
Ska förtydliga vad jag menar med "det mest utmärkande".

Om jag tar E4 som exempel har Trafikverket fyra brytpunkter. Helsingborg, Stockholm, Sundsvall och Haparanda. Befinner du dig mellan Helsingborg och Stockholm står det alltid Helsingborg södergående och Stockholm norrgående. Mellan Stockholm och Sundsvall står det alltid Stockholm södergående och Sundsvall norrgående. På skyltarna står även andra orter men dessa fyra är de mest utmärkande.

I exemplet från Västerås (som jag för övrigt hittade på) kanske det är Borlänge som är det mest utmärkande om avfarten i första hand går till riksvägen som leder till Borlänge.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by regildor
Finns det någon vits med att namnge påfarter överhuvud taget? (Såvida de samtidigt inte är en numrerad avfart) Min tes är att alla ramper utom de som är numrerad eller namngivna bör ha tomma namnfält. Hur stämmer det? Dvs påfart borde plockas bort helt.

mvh
Anders
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by regildor
Lyfter frågan igen,

Finns det exempel i Sverige på Junction Landmarks så att man kan kolla hur det ser ut? Har funderat lite på hur de bör ritas. Skall man rita snålt och följar rampernas konturer eller skall man vara generös och rita lite bredare än själva vägarna?

Jag har gjort försök på Avfart 21 och 22 på E6.

edit: Jag kan ju bjuda på en permalink: https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... TTTTTTTTFT

mvh
Anders
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by regildor
Angående namngivning av ramper har jag följande förslag:
Fältet City tomt.
Fältet Street bör ha den text som rampen är skyltad med.
Om det är en numrerad avfart så sker namngivning som tidigare. Exempelvis "Avfart 20".
Övriga avfarter namnges som de är skyltade med en pil framför texten. Exemelvis "-> Stockholm". Alternativt "Till Stockholm".

Alla ramper bör anses vara avfarter. Jag har aldrig stött på ett exempel där det hjälper mig att en ramp har fältet street döpt till "Påfart". Det skulle i så fall vara om jag vill undvika motorvägar, men går inte det att ställa in i klienten i så fall?

mvh
Anders
AM Västra Skåne + Pionjär i Vietnam.
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by regildor
onemanracing wrote:Problemet med benämningen av av och påfarter är flera, t ex skulle en sån där pil säkert skapa hyfsad oreda för den syntetiska rösten som ger talad guidning...
Sen verkar det vara väldigt olika hur många tecken man kan se i displayen i appen, vissa androidlurar verkar kunna visa hur många som helst...
Ja, pilen fanns med i en lista med förslag på förkortningar och skicakdes kanske aldrig in. Det är antagligen bättre att använda texten "Till" eller "Mot".

Att använda "Mot" här är väl inget problem trots att trafikplatser benämns så i VG? Det är en tydlig skillnad på "Mot Göteborg" och "Viaredsmotet".
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message