Post by Pee3
avozetta
Jag funderar på om vi för av- och påfarter nu ska ta bort skyltningen i vägsegmentet då den inte tillför något och riskerar att visa något annat (inkonsekvent) än i nya skyltfunktionen men behålla avfartens identitet för de som har ett avfartsnummer.

Vad tror ni om det?
 
Här är avozettas förslag... Vad som ska stå på Vägskyltar i WME finns i Wazeopedia.
 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 556
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
Pee3 wrote: Mon Oct 18, 2021 9:26 pm
avozetta wrote: Tue Oct 12, 2021 5:15 pm
Pee3 wrote: Mon Oct 11, 2021 8:36 pm Kul att det släpps live, Uppdateringen med bilder och kommentarer är mycket bra!  :D


Funderar du fortfarande eller har du ändrat dig? 
Om vi ska ändra av-och/eller påfartens namn skulle man kunna göra det samtidigt med skyltar.






 
Vi är två så långt som är positiva till förslaget, det är nästan majoritet på det med tanke på engagemanget här i bland ;-)

Fler röster önskas tacksamt!






 
Jag tycker fortfarande att förslaget är bra men jag använder Waze med Android Auto och där är inte (åtminstone inte i söndags) vägskyltar släppt än. Är det för tidigt att ändra namnet på av- och påfarter? Vi kanske inte är så många..... I och för sig blir det ett utrop med förslaget men inte så utförligt.




 
Jag måste rätta mig...  :roll:
 
Det är fortfarande så att Waze med Android Auto inte stödjer vägskyltar MEN utropet som göras är texten som angetts i TTS i svänginstruktionenen. Jag märkte det främst på att det förekom orden "väg" och "och" i instruktionerna. Dessa finns inte i påfarterna eller vägarnas namn.

Så jag ser inget hinder för att ändra avfarternas namn redan nu om vi kan komma till ett sådant beslut.
 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 556
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
avozetta wrote: Sun Oct 24, 2021 6:34 amJag har inte AA själv men TTS-utropet bör följa det som står i TTS-fältet och inte det som kommer från vägsegmentets namn. Sen bör väl också det vi skriver in/skriver över på rad 1 och dyka om i AA? Men Kanske inte rad2? Och kanske utan vägnummer skyltar?

Kan du skicka in några bildexempel?






 
Har lagt in info på en korsning i närheten så jag återkommer med bilder om ett par dagar.

Tar ett par frågor så länge.
  1. Hur anger man Visuella instruktioner för vanliga vägkorsningar när vägen har två vägnummer till olika platser? Ex; Väg 55 mot Norrköping och väg 57 mot Katrineholm.
    55 Norrköping  57 Katrineholm ELLER 55  57 Norrköping Katrineholm
    I instruktionen för TTS anges för påfart den senare varianten.
  2. I exemplen med avfarter med avfartsnummer innehåller båda TTS text med vägnummer men instruktionen anger bara ev. avfartsnummer och platser. 
  3. Ska man använda "/" mellan vägnummer och/eller  vägnamn i TTS-fältet, som man gör på vägnamn. Exemplen i Wazeopedia är lite olika. I 3:je och 4:e exemplen används inte "/" men däremot i 5:e exemplet. Instruktionen beskriver inte användning av "/".
 
 
 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 556
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
avozetta wrote: Sun Oct 24, 2021 6:34 am
Jag måste rätta mig...  images/smilies/icon_rolleyes.gif
 
Det är fortfarande så att Waze med Android Auto inte stödjer vägskyltar MEN utropet som göras är texten som angetts i TTS i svänginstruktionenen. Jag märkte det främst på att det förekom orden "väg" och "och" i instruktionerna. Dessa finns inte i påfarterna eller vägarnas namn.

Så jag ser inget hinder för att ändra avfarternas namn redan nu om vi kan komma till ett sådant beslut.
Jag har inte AA själv men TTS-utropet bör följa det som står i TTS-fältet och inte det som kommer från vägsegmentets namn. Sen bör väl också det vi skriver in/skriver över på rad 1 och dyka om i AA? Men Kanske inte rad2? Och kanske utan vägnummer skyltar?

Kan du skicka in några bildexempel?





 
Här är bilder från en enkel korsning där jag lagt in körfältsinformation (jodå, den ska INTE vara kvar, inlagd för att visa den i AA) och vägskyltar.
Bilden från Android Auto visar körfältsinformation men inte skyltar, ännu....
Android.jpg
(63.41 KiB) Downloaded 66 times
 
Android Auto.jpg
(82.19 KiB) Downloaded 68 times
  
 TTS följer det som står i skyltar även i Android Auto.
 
 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 556
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
avozetta wrote: Sat May 07, 2022 7:10 am Jag skulle vilja få lite återkoppling på vad som eventuellt är oklart så att vi kan förtydliga detta. Får skriva ihop en liten komihåglista här, återkommer.



 
Jag kastade in lite frågor/kommentarer tidigare i tråden men tar dem igen.
  1. Hur anger man Visuella instruktioner för vanliga vägkorsningar när vägen har två vägnummer till olika platser? Ex; Väg 55 mot Norrköping och väg 57 mot Katrineholm.
    55 Norrköping  57 Katrineholm ELLER 55  57 Norrköping Katrineholm
    I instruktionen för TTS anges för påfart den senare varianten.
  2. I exemplen med avfarter med avfartsnummer innehåller båda TTS text med vägnummer men instruktionen anger bara ev. avfartsnummer och platser.
  3. Ska man använda "/" mellan vägnummer och/eller vägnamn i TTS-fältet, som man gör på vägnamn. Exemplen i Wazeopedia är lite olika. I 3:je och 4:e exemplen används inte "/" men däremot i 5:e exemplet. Instruktionen beskriver inte användning av "/".

Dessutom har det diskuterats om att ändra vägnamn på av/på-farter, där man lagt in Vägskyltar, till att bara innehålla trafikplatsens nummer och/eller namn.  
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 556
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
avozetta wrote: Sun May 08, 2022 5:31 pm Så till Pee3 funderingar:
 




 
Jag klarade inte av att göra citat så jag har försökt sammanföra mina punkter.

Fråga/kommentar
1. 
Hur anger man Visuella instruktioner för vanliga vägkorsningar när vägen har två vägnummer till olika platser? Ex; Väg 55 mot Norrköping och väg 57 mot Katrineholm.
55 Norrköping  57 Katrineholm ELLER 55  57 Norrköping Katrineholm
I instruktionen för TTS anges för påfart den senare varianten.

avozetta svarar
Finns exempel på det på Wiki: Skyltningen som det ser ut på den riktiga skylten och i TTS som sista bildexemplet på Wiki?

Pee kommentar
I sista bildexemplet går alla vägar till Stockholm med min fråga gällde när det är 2 vägnummer som går till olika ställen. Om jag går tillbaka till att det ska vara som på skylten så blir det såklart att det ska vara 2 skyltar , 55 Norrköping och 57 Katrineholm.

2.
I exemplen med avfarter med avfartsnummer innehåller båda TTS text med vägnummer men instruktionen anger bara ev. avfartsnummer och platser.

avozetta svarar
Förstår ej frågan tyvärr.

Pee förtydligar (hoppas jag ;))
I Wiki, i tabellen med Instruktioner, sista raden (TTS).  I andra kolumnen står det:
"För avfart med avfartsnummer:Avfart [n] - [Plats 1], [Plats 2], [Plats n]" 

I tabellen med Exempel, första och andra raden.  I bilden i tredje kolumnen i rutan längst ned (TTS) står det:
"Avfart 143 - E20 Göteborg, ...... "
resp
"Avfart 155 - 73 Nynäshamn, 222, 226, Årsta, Älvsjö"

Som jag läser instruktionen (och när en viss potentat läser Bibeln) borde Exemplen vara:
"Avfart 143 - Göteborg, ...... "
resp
"Avfart 155 - Nynäshamn, Årsta, Älvsjö"

Instruktionen anger bara Avfartsnummer och Plats(er), inte vägnamn

Ytterliggare kommentarer.
Flera av exemplen sväng har motsvarande fel mot instruktionen. Det finns vägnummer efter "-" (mot) som enligt instruktionen bara ska innehålla Plats.

3.
Ska man använda "/" mellan vägnummer och/eller vägnamn i TTS-fältet, som man gör på vägnamn.

avozetta svarar
Det spelar ingen roll

Pee kommentar
Då är det väl bara att sätta ner foten och bestämma om det ska vara eller inte vara. Så det blir enhetligt  :D.
Dessutom lite blandat med/utan "," mellan vägnamn i exemplen,

4.
Ändra Vägnamn på av/på-farter.

avozetta svarar
Tror det blev problem med billösningarna AndroidAuto/Carplay när vi kör Wazeappen i bilen då den nya skyltlösningen inte stöds där än,

Pee kommentar
Jag har provat detta med Android Auto och konstaterat att även fast de visuella skyltarna inte visas på bilens skärm så är det TTS från Vägskyltar, inte vägsegmentet, som används.  Se tidigare i denna tråd. Är det någon annan som kan prova Carplay (iOS)? Jag skulle kunna göra ett enkelt prov om det inte är någon som frekvent använder Carplay som kan göra det.
Helt enig med dig om att inte ha samma info på flera ställen eller som det troligen blir, olika information i vägnamnet och i TTS för Vägskyltar.
 
 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 556
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
Pee wrote: Sun May 08, 2022 11:32 pm Pee kommentar
Jag har provat detta med Android Auto och konstaterat att även fast de visuella skyltarna inte visas på bilens skärm så är det TTS från Vägskyltar, inte vägsegmentet, som används.  Se tidigare i denna tråd. Är det någon annan som kan prova Carplay (iOS)? Jag skulle kunna göra ett enkelt prov om det inte är någon som frekvent använder Carplay som kan göra det.
Helt enig med dig om att inte ha samma info på flera ställen eller som det troligen blir, olika information i vägnamnet och i TTS för Vägskyltar.
 





 
Jag måste säga som Peter Hultqvist; Vi lever i en föränderlig tid. Det verkar gälla även i Waze.   :?

Jag har tidigare provat och skrivit här i forumet om att när man använder Waze med Android Auto för visning i bilens display så stöds inte Vägskyltar visuellt MEN utropet som göras är texten som angetts i TTS i Svänginstruktionen.
Det där var ju för ett halvår sen så när jag skrev om detta igen så tänkte jag att det är väl bäst att prova igen. 

Och det var ju tur det.....
Informationen på vägskyltarna fungerar fortfarande inte visuellt när man använder Android Auto. Det var ju ingen direkt överraskning, det hade jag nog märkt.
MEN, numera är det Vägnamn i segmentet som används i den hörbara instruktionen även om det finns andra instruktioner i TTS-fältet i Svänginstruktionen. Detta gäller troligen för sväng till alla vägtyper. Jag har provat sväng till Avfart och Riksväg/2+1-väg samt till Huvudväg i rondell.

nu måste jag ändra mig angående vägnamn för Avfart. Det nuvarande vägnamnet behöver nog vara kvar ett tag till då det fortfarande används när man kör Waze med Android Auto. (när vi nu har väntat så här länge....)
Någon som vet om/när Vägskyltar kommer till Waze när man använder Android Auto/Carplay?


 
 
 
 
 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 556
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
avozetta wrote: Sat May 07, 2022 7:10 am Jag skulle vilja få lite återkoppling på vad som eventuellt är oklart så att vi kan förtydliga detta. Får skriva ihop en liten komihåglista här, återkommer.

 
Lite mer återkoppling..... :D  Det får bli nummer 5.

5.
Hittade av en slump ett ställe där någon lagt in Vägskyltar till en väg som saknar namn. (Rutan "Ingen" ibockad i vägens Adress-fält). I TTS-fältet står det "Väg - Marielund" vilket är helt nödvändigt.
I Wiki-instruktionen för TTS på alla andra körbara vägar står det " [Vägens namn/identitet] - [Plats 1], [Plats 2], [Plats n] ".
I det här fallet, när vägen inte har något namn/identitet, skulle jag bara lägga in "-  Marielund" vilket skulle resultera i utropet "Sväng höger på mot Marielund". 
Detta kan förtydligas i instruktionen. 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 556
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pee3
 Pee3
avozetta wrote: Sun Oct 24, 2021 6:34 am
Jag måste rätta mig...  images/smilies/icon_rolleyes.gif
 
Det är fortfarande så att Waze med Android Auto inte stödjer vägskyltar MEN utropet som göras är texten som angetts i TTS i svänginstruktionenen. Jag märkte det främst på att det förekom orden "väg" och "och" i instruktionerna. Dessa finns inte i påfarterna eller vägarnas namn.

Så jag ser inget hinder för att ändra avfarternas namn redan nu om vi kan komma till ett sådant beslut.
Jag har inte AA själv men TTS-utropet bör följa det som står i TTS-fältet och inte det som kommer från vägsegmentets namn. Sen bör väl också det vi skriver in/skriver över på rad 1 och dyka om i AA? Men Kanske inte rad2? Och kanske utan vägnummer skyltar?

Kan du skicka in några bildexempel?




 
Här är bilder från en enkel korsning där jag lagt in körfältsinformation (jodå, den ska INTE vara kvar, inlagd för att visa den i AA) och vägskyltar.
Bilden från Android Auto visar körfältsinformation men inte skyltar, ännu....Android.jpg
 Android Auto.jpg
  
 TTS följer det som står i skyltar även i Android Auto.
 

 
Trevliga nyheter..
Fick uppdatering till version 4.94.0.3 av Waze-appen i min Androidtelefon för ett par dagar sen.
Förutom ny layout med lite nya symboler och stöd för Coolwalk (delad skärm) i Android Auto så visas nu även vägskyltar.
Även utropet är det som anges i TTS-fältet i Svänginstruktionen vilket det inte gjort sen en tid tillbaka.
  
 
 
Android Auto.jpg
(82.19 KiB) Downloaded 49 times
 Tidigare

 
AA Coolwalk.jpg
(181.33 KiB) Downloaded 49 times
 Nytt
 
 
 
Pee3
Area Manager
Area Manager
Posts: 556
Has thanked: 106 times
Been thanked: 33 times
Send a message

Post by Pilvinge
Hej!

Som kommentar till Avozettas fråga, så kan man inte redigera vägskyltar om man har behörighetsnivå 2.

Vänligen
/Daniel
Pilvinge
Map Editor - level 2
Map Editor - level 2
Posts: 310
Has thanked: 79 times
Been thanked: 22 times
Send a message