Post by Pilvinge
Appropå prio-ordningen:

Det finns bruna skyltar (för platsnamn) också, till turistmål och liknande. Kan ju vara vettigt att lägga in på lämplig plats i priolistan, då dessa resmål ofta besöks av turister som behöver navigering. 

Vänligen
/Daniel
Pilvinge
Map Editor - level 2
Map Editor - level 2
Posts: 310
Has thanked: 79 times
Been thanked: 22 times
Send a message

Post by Pilvinge
Hej!

Har skummat wiki-artikeln, och har inga större synpunkter i sak, det ser bra ut. Däremot två korrekturanmärkningar:

1) Dateringen 2020-06-23 verkar vara fel, med tanke på att funktionen nyligen dök upp. 2021-06-23 är rimligt.

2) "Vi sak inte ange väderstreck i skylten!" -> "Vi ska inte ange väderstreck i skylten!" (Står i tabellen för vägskyltar på vägsegment.


Vänligen
/Daniel
 
Pilvinge
Map Editor - level 2
Map Editor - level 2
Posts: 310
Has thanked: 79 times
Been thanked: 22 times
Send a message

Post by Pilvinge
Hej!

Har läst genom Wikin igen. Inget stort att ändra på, men jag hittade tre småsaker:


1 Korrektur) "Med den ny funktionen för vägskyltar kan vi nu inte bara visa dem på ett bättre sett..." -> "Med den nya funktionen för vägskyltar kan vi nu inte bara visa dem på ett bättre sätt..."

2 Förtydligande och korrektur) "All information vi har på våra skyltar inte alltid plats visuellt..." -> "All information som finns på de fysiska vägskyltarna får inte alltid plats visuellt i Waze..." (om det är detta som avses)

3 Förtydligande) "Av- och påfartens namn/identitet ersätts!" -> "Av- och påfartens namn/identitet ersätts med denna instruktion!" (Flera liknande förekomster)


Vänligen
/Daniel


 
 
Pilvinge
Map Editor - level 2
Map Editor - level 2
Posts: 310
Has thanked: 79 times
Been thanked: 22 times
Send a message

Post by pnylin
Jag testade häromdagen att lägga detta på två vägar i Stockholm och en i Blekinge bara för att se hur det fungerade. Jag la bara in vägnummer på själva vägen precis som vi tidigare haft på riksvägarna.

Har dock sett att det dykt upp på väldigt många vägar runt om i landet.

Det jag märkte var att det räcker med att lägga in det på ett segment. Alla andra segment med samma "huvudnamn" ändras då automatiskt.
Tex. om jag lägger in en skylt på ett segment med namnet "222, ingen ort" ändras alla andra med detta namnet. Alternativa vägnamn har ingen betydelse. Däremot ändras inte segment med "222, Värmdö" eller "222 Värmdöleden, Nacka".

Detta gör också att om någon tar bort skylten på ett segment försvinner det på alla andra segment med samma namn.

Tror jag läste någonstans att man behöver nivå 4 för att kunna lägga in detta.
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Någon som vet när detta blir synligt i appen?

Vägarna som jag har lagt in skyltar på är live efter att Waze uppdaterat kartan men det som är inlagt på avfarterna (Vägskylt, Avfartsnamn, Avfartsnummerskylt och ändrat TTS-utrop) är inte live ännu. Läste att det skulle vara live i Beta-appen till Android men hittar ingen om när Waze planerar att släppa funktionen.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
avozetta wrote: Sun Jul 04, 2021 7:59 amSå här ser det ut nu när jag lagt in riktning i skylten, så som det ibland är skyltat längs våra vägar, tycker det ser bättre ut:
Vad hindrar oss från att implementera detta på samtliga riktningsseparerade vägar där vi har väderstreck inlagt?Screenshot_20210704-095345.png
 
 
 


 
Jag tycker inte det.

Det är inte speciellt ofta som riktningen finns med i vägnumret på skyltarna. I storstäderna står det "E4 S" ibland men då oftast inte på själva vägen utan på skyltar en bra bit bort. I Stockholm står det "E4 S" och "E4 N" på skyltar inne i stan men nästan aldrig på själva motorvägen.

Ändrar vi på ett segment på tex. Essingeleden kommer alla segment på E4 som idag heter "E4 S" att ändras. 

Dessutom när du kör på tex. E4 ser du den gröna "E4"-skylten på vägen i appen. Ändrar vi på "E4S" på södergående segment och "E4N" på norrgående kommer vi se båda skyltarna lite hullerombuller. Tror att det kommer se ganska rörigt ut.

/Patrik

 
 
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
2021-07-08 21.19.31.jpg
(119.67 KiB) Downloaded 54 times
Jag har inte lagt in riktningen på det jag har gjort.

/Patrik
 
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
En annan sak jag har märkt nu när jag testat.

Skriver jag alla destinationer i översta rutan så blir det en radbrytning.

Exempel:
2021-07-08 21.19.31.jpg
(119.67 KiB) Downloaded 57 times
 
 
Skriver jag några destinationer i övre rutan och några i andra rutan blir det ingen radbrytning om det är för många tecken i övre rutan.

Exempel:
2021-07-08 21.39.41.jpg
(121.02 KiB) Downloaded 57 times
 /Patrik
 
 
 
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
En fundering som jag har är det med förkortningarna N S Ö V och C som ibland står på skyltarna.
karlshamn.jpg
(154.06 KiB) Downloaded 97 times
 I exemplet är det avfart 52 från E22 mot Karlshamn. Före körfältassistansen ser det helt OK ut men sen tycker jag att det egentligen ser lite konstigt ut.
I just detta fallet står det exakt så på avfartsskylten från E22.

Om man leker med tanken på att Asarum istället hade hetat Östra Asarum och det då på avfartsskylten stått "Ö Asarum" hade det sett ännu konstigare ut med tre bokstäver i mitten (Vid tex avfarten från E4:an till Östa Ljungby står det "Ö Ljungby") 

Borde man kanske separera orterna med kommatecken precis som vi gör i tex. vägnamnet på avfarterna.

Vad tycker ni om detta?

/Patrik

EDIT:
Ett exempel till:
karlshamn2.jpg
(128.02 KiB) Downloaded 91 times
 
 
 
 
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Som jag ser det så bör informationen som vi lägger in stämma överens med skyltarna då det underlättar för användarna. 

Själv har jag bara lagt in det som skyltarna anger. I detta fallet skulle jag bara lagt in Roma och Sanda då vägnamnet inte är relevant för användarna. Vägnamnet syns ju dessutom ändå i appen. 
Vid svängar med flera destinationer går det oftast inte att lägga in alla på grund av det begränsade utrymmet.

Har testat på två telefoner med olika storlek och på den mindre fick bara tre av destinationerna plats. På de platser där vi lagt in vägnamnet i översta raden fick syntes bara en av de tre destinationerna.

Skrivs allt in på en av raderna i editorn blir det en radbrytning om inte allt får plats i telefonen. Skriver vi på båda raderna blir det ingen radbrytning.

/Patrik
 
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message