Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by ulle2
amiga6 wrote:Hej

Jag upplevde två problem igår som jag tänkte fixa, men jag ser inget fel som skulle påverkat rutten...
Det första problemet berodde på att den lilla rondellen ungefär vid P-märket var felaktig, den hade ett segment som vände och gick tillbaka mot färdriktningen och sedan tillbaka igen i rätt färdrikning. Waze unviker sådana "svåra" korsningar. Jag tog bort rondellen, som ju inte behövs, och ersatte den med en vanlig korsning.

Det andra problemet med att rutten går in på macken har jag ingen förklaring till. Bytte vägtyp från PLR till street för segmenten som matar mellan parkeringen och Söderbyleden vilket kommer att lösa ruttproblemet.

Fixar du rapporterna?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
Bussforare wrote:Förbud mot trafik från Målargatan mot Sveavägen
Renovering och ny beläggning vid busshållplats och hållplats vid Kungsgatan 43. Under arbetet är det förbud mot trafik med motordrivet fordon från Målargatan mot Sveavägen.

Arbetet pågår från 19 april till slutet av maj.

Kungsgatans infart från Vasagatan stängd och kungsgatan är alltså enkelriktad från Sveavägen till Målargatan.

Jag har i alla fall spärrat med begränsning i svängpilarna vid Vasagatan men kan inte lägga avstängning eller begränsning på Kungsgatan.
Avstängning inlagd till den sista maj.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
Bussforare wrote:Bra!
Dock är det bara stängt i en riktning. Från Sveavägen får man köra. Så avstängning bör vara på båda segmenten (det är en privat väg och en väg med begränsing endast för tax) så man inte får instruktion att köra mot trafiken om man ska ut från någon av lokalgatorna.
Fixat!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
avozetta wrote:Snart dags för Sommargågator i Stockholm, fler än förra året. Jag håller på att inventera dessa utifrån denna hemsida, http://www.stockholm.se/TrafikStadsplan ... Stockholm/. Trafikförordningen pekar på att det kommer at vara tillåtet med trafik till/från fastigheter i gångfart varför det bör vara lämpligt att klassa om dessa sträckor till privat väg och 7 km/t när det närmar sig avstängning.

Jag har lagt in kartkommentarer så det blir lättare att följa upp. Notera gärna ordinarie hastighetsbegränsning i kommentaren så det blir lätt att återställa till hösten.
Skall vi lägga upp dessa i ett google sheet för att ha bättre kontroll och lättare kunna återställa vägarna.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
FuriousRageSE wrote:Som det ser ut på plats nu, så är de nog klar nu i sommar.
Återkom när det är klart så plockar vi bort avstängningarna!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
swm wrote:Tänk på att du inte kan lägga till en avstängning om inte livekartan är rätt, dvs om du gör en ändring på ett segment så går det inte att göra en avstängning förrän kartan är uppdaterad.
Det går att lägga till en avstängning på ett befintligt segment som ändrats men inte på ett nytt segment innan kartan uppdateras.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
Bussforare wrote:Det gäller denna påfart:
https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... s=84256275

Påfarten stängs 8 januari (enligt ljusskyltar på påfarten) och detta är permanent.


https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... 20-stangs/

I augusti 2019 kommer även avfarten stängas.
Har stängt av påfarten från den 8/1.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
avozetta wrote:
Bussforare wrote:https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =346387567

Är det korrekt att ha den vägtypen i värtaterminalen? Större delen av den vägen är innanför bommar dit man bara har tillträde om man har biljett eller jobbar i hamnen.
För att komma ut utan att passera bom måste man använda detta segment:
https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =346387566

Men eftersom det är en privat väg så blir instruktionen att köra runt.

Så frågan är alltså, vilken vägtyp är korrekt i en färjeterminal?
Syftet här ser ju ut att försöka få till rutter mellan länder (vet inte om detta funkar i praktiken) och då bör ju inte privat väg användas som i andra fall ter sig mer naturligt att använda bakom "bommade" områden.

Jag har ingen lokalkännedom om hur det ser ut i området men du ska ju naturligtvis kunna ta dig ut ut området igen utan att köra genom incheckningen, så brukar det ju se ut på de flesta terminalområden.
Jag provade att lägga en rutt från Sollentuna till Tallin. Ruttberäkningen tar litet tid men man får en korrekt rutt. Den enda egentliga fördelen som jag ser det är att man blir kommer till rätt avskeppningshamn. Men den är väl tillräckligt bra för att vi skall behålla landsnavigeringen.

I övrigt är det ganska stökigt i hamnen och vi borde kunna rensa bort småvägar som inte behövs. Många är ju dessutom "Privata" vilket stökar till navigeringen.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
Falo-01 wrote:
avozetta wrote:Hej! Sommaren 2018 installerades kameror i så väl Norra som Södra Länken. Dom sitter uppe i taket och lite mer inkappslade för att minska risken att bli nedsmuttsade.

Lite kuriosa från nyhetsflödet i veckan. Hade kamerorna i Södra Länken varit aktiva 100% av tiden så hade hela bygget av tunneln varit finansierat med fortkörningsböter. Vi kör lite för fort i tunnlarna uppenbart.
Man tackar för snabb respons, det blir alltså till att minska farten nu då.. :lol:
Ska leta i taken så jag ser vart de sitter!
Du får dessutom bara varning för kameran om du kör för fort!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message

Post by ulle2
Bussforare wrote:Nordsydaxeln avstängd torsdag-fredag (6-7):
https://trafiken.nu/stockholm/arkiv/202 ... -februari/
Har lagt in avstängningar.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2975
Answers: 1
Has thanked: 91 times
Been thanked: 461 times
Send a message