Post by qbase
Tack för era svar. Jag valde att ändra vägarna till minor highway. Det är fullt av korsningar, speciellt på E14. Men om fem år när högbron är klar så kan jag skapa två härliga mil till av motorvägen(E4an) förbi centrala Sundsvall 8-)
qbase
Posts: 27
Send a message

Post by regildor
sverkernordlund wrote: Jo. Där motorvägen slutar blir det Major Highway och en väg (ej delad).
Det var länge sedan jag åkte där, men motorvägen slutar nog vid Svedala. Det borde vara major highway förbi skurup och resten av vägen ner till Ystad. En freeway skall väl inte ha korsningar som den här mellan Svedal och Skurup: https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTTTTTTFT?

mvh
Anders
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by regildor
En fråga om Major Highway. I wikin står det Motortrafikled och 2+1 inom parantes. Menar vi att alla 2+1 vägar skall ritas som major highway eller bara de som tidigare varit motortrafikleder? Som det är nu finns där rum för tolkning.

mvh
Anders
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by regildor
onemanracing wrote:Använd sunt förnuft. Alla 2+1 är inte Major Highway IMO.
Sunt förnuft kan ju vara så olika mellan människor så jag vill gärna ha mer att gå på.

Skulle man kunna säga att det skall vara mest ramper och inte så många plankorsningar?

mvh
Anders
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by regildor
sverkernordlund wrote:Nu när alternativt vägnamn är redigerbart igen så borde det fungera att lägga gatunamnet primärt och länsvägsnumret som alternativt namn.

Att ange vägnamnet som "Storgatan AB 123, Postort". Det borde inte fungera så bra om man ska navigera till ett specifikt husnummer ex "Storgatan 36, Postort". Jag har inget bra segment att prova på. Kanske någon vet av en väg namngiven enligt mallen "Storgatan AB 123, Postort" eller kanske "Storgatan (AB 123), Postort"med husnummer?

/Sverker
Bryr sig waze sökmotor om i vilken ordning adressens delar står? Och vet ens utvecklarna i US att vi i Sverige har husnummer efter gatunamnet?
Egentligen tycker jag att just konflikten mellan vägnummer och husnummer talar mot mellanslag mellan länsbokstav och länsvägnummer, och för att skriva de större vägaran som E##, R## och L###.

mvh
Anders
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by regildor
sverkernordlund wrote:Waze borde ta bort alla ovidkommande vägtyper ex Stairway och ersätta dem med något bättre. Jag skulle ännu hellre vilja dela upp "road type" till dels verklig vägtyp (enkelfilig, 2-1 väg, flerfilig väg etc) och dels rank (Riksväg, länsväg, "större genomfartsled" etc).
Det lär nog dröja innan något sådant händer.

/Sverker
Kan bara hålla med. Det vore bra om det inte var så subjektivt. Men ett system som funkar i hela världen får vissa problem :) Själv tycker jag att alla landsvägar med markerad mittlinje skulle vara minst Minor Highway. Villkoret med vägren är överdrivet, tycker jag.

mvh
Anders
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by regildor
Hej,
Om Minor Highway skriver vi
Minor Highway = Länsväg
Länsvägar med nummer 100-499, samt vissa viktigare länsvägar med högre nummer som är asfalterade och har två eller flera körfält samt markerad mittlinje.
Där vägen har ett lokalt namn skrivs vägnummer följt av namn.
Men det framgår inte vad "vissa viktigare" avser! Kan vi inte helt enkelt stryka de två orden?
"Vissa viktigare" är väldigt subjektivt och signalerar att inte alla "länsvägar med högre nummer som är asfalterade och har två eller flera körfält samt markerad mittlinje" skall vara Minor Highway. Men vi borde i så fall beskriva hur man kommer fram till vilka dessa viktigare länsvägar är?

mvh
Anders
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by regildor
Hej,
Även hastigheten spelar ju in. Kör du i 110 så visas inga primary street :)
Jag har för mig att jag har sett någon information om vilka farter som gäller för att klienten skall visa respektive vägtyp men jag lyckades inte hitta det nu.

Vad jag vill ha fram är att vi borde kunna uttrycka oss i tydligare om vad som gör att en viss väg skall anses viktigare än en annan. Ett exempel kan vara att vägen används som omledningsväg utefter motorvägarna (skyltad med vita skyltar). Men jag inser i och för sig att det finns en risk i att specificera ett antal regler då det antagligen aldrig blir heltäckande eller rikstäckande. Så ur den aspekten är det bättre att ha en generell regel som den vi har nu. Men även en AM kan bli hemmablind och glömma bort att se vägarna runt den lokala metropolen i ett vidare perspektiv.

En gammal 13-metersväg som inte längre används till mer än att köra fram till några gårdar bör inte ritas ut som highway trots att den är tvåfilig och mötesfri med rejäl vägren. Det håller jag med om.

Och med anledning av Tobb-E:s exempel ovan så kanske vi till och med borde vara geenrösare med minor highway i de delar av landet där vägnätet är glest och man kan tas ut på långa omvägar. Långa omvägar var ju ett av skälen att vi gjorde om alla riksvägarna till Major Highway om jag hängde med rätt i turerna där.

Med vänlig hälsning
Anders Rosén
regildor
Posts: 46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by relnah
Ja, svaret du saxade kunde ju inte vara mer tydligt.
relnah
Posts: 36
Send a message

Post by relnah
Parkeringsvägar finns ju. Kan ju vara snyggt att det är utritat var man åker in till en parkering eller liknande. Finns ett val som heter "Parking lot road".
Spontant tycker jag det kan kännas bra att ta det valet ibland, istället för att märka ut det som en riktig väg.
relnah
Posts: 36
Send a message