Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Genomfartsförbud

Post by pnylin
Funderade lite över hur vi egentligen ska göra med vägar som har genomfartsförbud. Ser ofta felrapporter som användare gjort när Waze vill guida dem en väg med genomfartsföbud istället för den större vägen där man egentligen ska köra.

Waze har idag inget alternativ för sånt här. Man kan ju inte stänga vägen eller förbjuda infart med en röd pil eftersom det ju är tillåtet att köra in där.

Vad säger ni om detta?

/Patrik

Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times

POSTER_ID:3144620

1

Send a message

Post by avozetta
Inget nytt problem, detta har vi haft uppe tidigare, och då haft denna väg i Solna som exempel, https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... =166948004. Den vägsnutten är endast till för blåljusenheter och de som bor på sträckan.

Från början var den "Private Road" och då kom det in regelbundna felrapporter om att man blev vägledd den vägen vid genomfart. Jag hade då en dialog med waze flera gånger och de bekräftade att det är "Private Road" som skall användas men de återkom aldrig med om det kunde återskapa de problem vi såg eller en lösning. Sen har vägen varit "Parking lot road" under en längre tid för att få tyst på felrapporterna men nu såg jag att någon vänlig själ ändrat till "Service Road" :o .

Med hänvisning till en annan tråd här ovan så är uppenbart "Private road" fortfarande rätt vägtyp. Jag ändrar till det även här så får vi bevaka om felrapporterna kommer tillbaka.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by crazed_out
Problemet är ju då det finns mer än en korsning på sträckan. Man vill ju inte lura användare att köra runt när det inte behövs. Annars håller jag med Wolfeye, det borde räcka med att sätta ner "kvaliteten" på vägen för att öka bestraffningen.

Halvt på skämt: Annars kan man ju köra in på vägen och stanna en stund så medelhastigheten sjunker, det borde ju också kunna leda till ruttningen föredrar den snabbare vägen runt.

/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by crazed_out
Jag har en "genväg" i Uddevalla som jag lägger in en test på också. Det är genomfartsförbud, dubbelriktat och flera korsningar på vägen.
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by ModdeH
Hej.

En newbie här.

Jag har vid ett par tillfällen noterat samma problem här i Bromma (genomfart förbjuden).
https://world.waze.com/editor/?zoom=4&lat=59.36497... men då Gamla Bromstensvägen är Primary Road så känns det lite tokigt att ställa om den till Private Road.

Några förslag på felanmälan som ligger där? Ville inte bara släcka ner den.

/Modde
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message

Post by pnylin
Nu när jag är hemma vid datorn lägger jag in en länk till ett exempel i Stockholm på genomfartsförbud där jag släckt många felrapporter.

https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... 9,84260714

Kommer man Fleminggatan från city och ska mot Drottningholmsvägen ska man enligt skyltningen köra vänster in på S:t Eriksgatan och sedan höger in på Drottningholmsvägen. Dessa gator är i Waze primary roads. Eftersom det ofta blir kö denna väg väljer Waze istället Kronobergsgatan (den markerade gatan) och den vägen är det genomfartsförbud just eftersom många tog denna vägen istället vid kö. Visst, det går ju att köra denna vägen och jag brukar göra det men det är ju egentligen inte tillåtet.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Fixat!

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
Läs denna forum tråd. Där föreslås just Private Road alternativet. Det fungerar nog om det är en väg där genomfarten ska hindras. Men hur blir det i de fall det är flera korsningar och vägar mellan de två vägarna som genomfarten är förbjuden? Jag tror inte det blir rätt. Vi får väl hitta någon lämplig vägsnutt att prova på.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Bra testväg eftersom den är enkelriktad. Prova att göra om sista segmentet som är 17 m till private road.

Sedan är det bara att vänta en månad eller så till ändringen är live. :-)

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
ModdeH wrote:Jag har vid ett par tillfällen noterat samma problem här i Bromma (genomfart förbjuden).
https://world.waze.com/editor/?zoom=4&lat=59.36497... men då Gamla Bromstensvägen är Primary Road så känns det lite tokigt att ställa om den till Private Road.

Några förslag på felanmälan som ligger där? Ville inte bara släcka ner den.

/Modde
Den här typen av genomfartsförbud hanteras inte av Waze i dagsläget. Gamla Bromstensvägen ska inte sättas till private road. Det skapar andra problem.

Om man läser på tilläggsskylten där Gamla Bromstensvägen börjar vid Bällstavägen: "Gäller genomfart till Sundbyvägen. Gäller ej fordon linjetrafik". Motsvarande skylt vid Sundbyvägen att man inte får köra till Bällstavägen. Det är en massa vägar och korsningar mellan dessa vägar, ex Mjölvägen. Om resan påbörjas på Mjölvägen så är det ok att köra till Sundbyvägen och Bällstavägen. Alltså kan inte Gamla Bromstensvägen sättas till "private road". Inte ens något av segmenten går att sätta till private road för då begränsas tillåtna rutter.

När det gäller felrapporten. Det är inte "Not identified". Vi vet vad problemet är. Sätter vi "Not identified" så får rapportören ett mejl med länk till WME och erbjuds själv lösa problemet. Vet inte om det hjälper i detta fall. Den är inte "Solved" heller, men problemet har ingen lösning. Av de två är "Solved" minst fel. Det bästa vore förstås om vi kunde kontakta rapportören, men det går inte heller.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message