Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by Dennis_Halmstad
Bazookaskoga wrote:Fasen vad mycket lättare det blev att redigera nu. Mycket bra jobbat!
Tack
Bazookaskoga wrote: Finns det möjlighet att önska ett macro för att göra vägen dubbelriktad? Kanske till och med i kombination med att ta bort stads- och vägnamnet.

Då skulle man snabbt kunna markera nygjorda vägar, klicka på macrot för att ta bort stad, väg och enkelriktat, ta bort alla felaktiga korsningar och avsluta med att namnge den nya vägen.
Ett macro som sätter no city & no street samt sätter vägen till dubbelriktad ?
eller ett nytt macro för dubbelriktad bara?
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Dennis_Halmstad wrote: Ett macro som sätter no city & no street samt sätter vägen till dubbelriktad ?
eller ett nytt macro för dubbelriktad bara?
Helst både och :D[/quote]

Uppdaterat.
Nu finns det ett eget macro för detta.
Samt att det finns en global inställning som gör att ALLA macron antingen ändrar till two way eller låter bli.

Macrona är förbättrade så att den inte hänger sig om det ligger en gammal väg utan namn/gata men obockad nocity/nostreet.

dessutom syns inte de macron som behöver värden om man inte tagit fram rutan för att ändra dem.

Låter man en vara tom men man väljer ändå att använda insert så kommer den sätta värdet till tomt och bocka i nocity/street.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Ja och nej.

Macro, insert city: Ersätter bara city.
Macro, insert street: Ersätter bara street.

Macro, insert city and street: Sätter in det som är angivet. Men är det tomt i en av rutorna så tömmer den motsvarande i editorn (och bockar för no...).

Detta för att man skall kunna byta namn på en större gata och tabort orten om man är utanför tätort.
eller sätta ortsnamn och tabort gatunamn om någon har haft lust att hitta på en massa felaktiga gatunamn
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
lindq wrote: Så funkade den tidigare. Men när jag nu testade att bara göra Insert City tömmer den också Street.
Detta beteende kom samtidigt med att Alternativen "Macro, insert..." var dolda tills något var ifyllt via "Macro inserts and global options"
Jag får motsvarande beteende för "Macro, insert street" då den byter både Street och City.
Men det händer BARA om Macro-fältet för det fält som inte ska bytas är tomt.
Ursäkta.
Det är lätt att små missar smiter med när man ändrar, jag trodde jag provade alla varianter...
En liten miss med stor påverkan. Jag har rättat till detta i 2.5 som är ute nu.
En väldigt bra förklaring på felet som gjorde att det gick väldigt mycket snabbare för mig att lokalisera felet.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
lindq wrote:Härligt. Och tack för en bra plugin som gör editeringen klart snabbare.

Själv har det gjort att jag gått in på en del ställen med felaktig City (där man antingen använt kommunen, eller ett lokalt namn) och ändrat. Då blir det många vägar man uppdaterar och detta sparar tid.
Varsågod, det är så satans tråkigt att ändra massa gator från ett ortsnamn till ett annat så det är ideen och grunden till macrona.
lindq wrote: Ännu bättre vore om man med ett enda klick kunde göra det; antingen välja flera vägar och sedan högerklicka->Macro. Eller om man kunde högerklicka direkt[1].

[1] Nu får man peka på vägen, vänsterklicka för att välja den, högerklicka för menyn, skrolla ner till Macro... Om man istället kunde t.ex. högerlicka direkt på vägen och sedan bara skrolla ner till Macro... så hade man sparat lite jobb. Men det är ingen stor sak.
Jag har inte gjort särskilt många försök med att välja flera gator samtidigt.
dock så använder macrona wmes egna editeringar, den pratar alltså inte med koden bakom. så väljer man flera segmen med olika namn eller ort kommer den tömmas av editorn och när makrot trycker apply sparas det tomma.

Jag har däremot tänkt på att koppla menyn till vänsterklick på gata. så klickar man på en gata kommer menyn upp. dock är det lite problem med det. hur hanterar man om man inte vill ha upp menyn för att ex ändra dragningen.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
magfro wrote:
Dennis_Halmstad wrote:Jag har däremot tänkt på att koppla menyn till vänsterklick på gata. så klickar man på en gata kommer menyn upp. dock är det lite problem med det. hur hanterar man om man inte vill ha upp menyn för att ex ändra dragningen.
Neeeej!
97,34% av gångerna man vänsterklickar på en gata vill man INTE ha upp någon meny.

:)
Beskriv de klickningarna så skall jag se om jag kan komma på ett bra sätt.

Vill inte att menyn skall bli tre sidor lång utan att man kan få den så anpassad för varje tillfälle som möjligt.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Hallå.
Jag jobbar på nästa verision som kommer bli mindre svensk men med de svenska funktionerna fortfarande kvar.

jag har en liten fråga.
Är det intressant med en global macro inställning för att tvinga unlock?

hur kan jag få med Select entire street bra? tror inte den fungerar som global, men vill ha med den på något sätt.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Hej.

Ursäkta min frånvaro.
Jag har under en längre tid försökt få klara besked från Waze om och hur jag kan göra denna plugin och att den accepteras av waze.
Deras svar känns mest som undanflykter.

Så just nu ligger all utveckling nere i väntan på besked eller beslut från mig.
Så min fråga är om jag skall köra på att det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse.
Eller om jag skall vänta på att waze ger bättre besked.

Dennis
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Har uppdaterat så den fungerar på nya editorn.

Allt som tidigare fungerade fungerar UTOM sätta väg till dubbelriktad... (jag jobbar på det)

Tack för de trevliga orden, det uppskattas.

(jag har bytt namn igen, mest för att jag jobbar mer och mer åt att den skall vara engelsk och då blir det bättre med ett mer internationellt namn).

Jag söker beta testare om någon skulle vara intresserad.

Dennis
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Skicka era emailadresser i ett pm till mig så lägger jag in er.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message