Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Vreemde route

Post by Kamminga87
Goedemiddag,

Ik had eerder al een topic aangemaakt over een relatief vreemde route die door Waze werd aangedragen (zonder noemens waardige files en/of werkzaamheden) op mijn standaard woon-werk route. Dit was ten tijde van de kerstvakantie en dus makkelijk te controleren door het niet aanwezig zijn van files. Na de kerstvakantie waren er weer files en is het natuurlijk een stuk lastiger te bepalen wat de logische route is, maar Waze leek die in ieder geval te geven.

Nou ben ik kort geleden ook naar Disney geweest en kreeg ik een route via Brussel. Niet het meeste om, maar ben gewend de route Antwerpen -> Lille -> Parijs aan te rijden aangezien dit verre weg het snelste is. 

Ik nam afgelopen woensdag avond (om files e.d. te vermijden) de proef op de som en had meerdere apps gedownload, een oud vakantie adres ingevoerd en de routes naast elkaar gezet (zie ook bijlages). Los van de verschillen in verwachte reistijden per app, is Waze eigenlijk de enige die afwijkt in België en mij dus wederom via Brussel zou sturen. Ik kon geen bijzonderheden vinden of mogelijke werkzaamheden/vertraging in België. 

BTW: Google maps gaf ook de gebruikelijke route aan maar kwam erachter dat ik het screenshot van Google maps niet heb gemaakt. Tevens heb ik van alles apps de laatste versies en is ook mijn telefoon (iPhone 13) ook up to date!

Hebben jullie enig idee? 
 
IMG-0921.PNG
(1.06 MiB) Downloaded 36 times
 
IMG-0920.PNG
(2.08 MiB) Downloaded 34 times
 
IMG-0919.PNG
(673.31 KiB) Downloaded 37 times
 
IMG-0918.PNG
(732.01 KiB) Downloaded 35 times
 
 
Kamminga87
Posts: 11

POSTER_ID:17161738

1

Send a message

Post by Kamminga87
Hoi Leo,

Ik denk dat je bijgevoegd overzicht bedoeld? 

Het vreemde is dus dat ik ook vaak genoeg de juiste route zie. Het is me echter in relatieve korte tijd dus opgevallen dat Waze af en toe en vreemde route geeft. Bij mijn vorige topic kon Waze zelfs de ene minuut Route A geven en de andere minuut Route B (zonder duidelijke aanleiding en file vrije omgeving) waarbij de "vreemde" route echt een flinke toename in reistijd. 

Het kan natuurlijk een kleine glitch zijn die zo nu en dan voorbij schiet, maar dit ben ik eigenlijk helemaal niet gewend van Waze. Wellicht dat het daarom zo erg opvalt.
Navigatie settings.jpg
(241.3 KiB) Downloaded 26 times
 
 
Kamminga87
Posts: 11
Send a message

Post by Kamminga87
Sorry voor mijn afwezigheid en het uitblijven van een reactie. Ik krijg inderdaad nog steeds soms aparte routes. Deze week is het weer vakantie en ik word wederom eerder van de snelweg afgestuurd door Waze, terwijl dit onlogisch is en echt geen aantoonbare reden heeft.

Hopen dat dit nog eens wordt opgelost en zeker niet erger wordt.

Ik zal nog proberen dit aan te tonen met screenshots.
Kamminga87
Posts: 11
Send a message

Post by Leorenaud
Hoi Kamminga87,

Als ik de route nu simuleer wordt ik wel via Antwerpen Lille Parijs gestuurd.
Zie screenshot: Wat heb jij als routing settings staan? Kan je daar een screenshot van geven?

Gr, Leo
 
Leorenaud
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2673
Has thanked: 141 times
Been thanked: 495 times
Send a message

Post by Leorenaud
Ik heb jouw bericht nog even moeten aanpassen, want je had jouw attachment niet ook toegevoegd in je bericht.
Net zo als je openingsbericht ;)


Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En in jouw geval naar Parijs.
De route die op dat moment berekent wordt kan door veranderende omstandigheden net weer (compleet) anders zijn dan op een ander moment.
Een afsluiting/file/ongeval etc die juist dan net heeft plaatsgevonden. En op andere momenten van de dag en dag van de week kunnen er zeker verschillende routes worden aangeboden, omdat de historische snelheden dan ook anders zijn.

Maar ik herken jouw bevindingen wel een beetje.
Waze past ook steeds hun routeringsmechanisme aan, zonder dat ze ons daarvan altijd op de hoogte brengen.
Ik weet wel van een aantal experimenten in Nederland dat ze je minder snel van een hoofdweg willen afsturen.
Wat in NL goed werkt en wat ze n langzaam over heel Europa gaan uitrollen.

Als je me eens wat van die voorbeelden kan geven kan ik deze eens doorspelen naar de Waze routing mensen.

Maar als ik jouw route nu nog eens bekijk zie ik wel zo goed als dezelfde aangeboden route, kleine afwijking in aantal km's, maar wel met andere reistijden.  
 
Leorenaud
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2673
Has thanked: 141 times
Been thanked: 495 times
Send a message