Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by saat
omchsg wrote:Service Road är i USA ofta en väg som går under (om de är på pelare) eller parrallelt på vardera sida med motorvägen för att "samla upp" trafiken till påfarterna. Kan i bland vara ganska långa, några km. Här i sverige vet jag inte riktigt om vi har motsvarande. Har aldrig upplevt det iaf.
Samla upp trafiken till avfarter i anslutning till motorvägen har jag sett, men hur används de i waze. Kan man inte söka för att se ett exempel?
saat
Posts: 1
Send a message

Post by snubbel
je-hunter-
som är "huvudväg" i ett område borde vara Primary street
det här motsätter jag mig totalt! Vi har "huvudled" i Sverige. Låt oss använda det. För mycket stickspår å plåtter gör bara kartan förvirrande.
Wolfeye-
förslag på nya definitioner
http://www.waze.com/wiki/index.php/V%C3%A4gtyper

"... Primary Street = Esplanader, Boulevarder och huvudled inom tätort ..."

Ny skrivning "Primary Street = Huvudled" ... !

Vi har "huvudled" i Sverige. Rakt och enkelt är det bästa! Tillåt så lite utrymme för egna tolkningar som möjligt.
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Last edited by snubbel on Wed Jul 25, 2012 2:10 pm, edited 1 time in total.
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by snubbel
pnylin wrote:De flesta som kör i Stockholmsområdet tror dock att de gator de själva kör på är huvudleder men går man efter skyltningen finns bara 2-4 st i Stockholms innerstad.
Det verkar vara en folksjukdom att alla gator en själv kör på är huvudled och alla andra ska veja. Som yrkeschaufför får jag se sånt på tok för ofta om dagarna. Jag kör sällan i huvudstaden men är det verkligen så få huvudleder? Uppsala kryllar av huvudleder men tyvärr saknar många körkort eller självbevarelsedrift (oj de va ett långt ord!)

Jag anser fortfarande att huvudleder ska märkas "Primary Street", för att göra det enkelt och för att det ska vara samma lika i den mån det är möjligt.
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by snubbel
sverkernordlund wrote:Jag utgår i första hand från trafikverkets karta när vägtypen sätts
Vilken karta pratar vi om nu? "Läget i trafiken"?
http://trafikinfo.trafikverket.se/

...eller pratar vi "driftområde"?
exempel:
http://www.trafikverket.se/Privat/I-dit ... -Roslagen/

Om vi utgår från huvudled inom tätort och de ljusgula vägarna på http://trafikinfo.trafikverket.se så är definitionen av "Primary Street" glasklar! :)
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Last edited by snubbel on Wed Jul 25, 2012 8:45 pm, edited 2 times in total.
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by snubbel
Klockrent Sverker! Om vi kan enas om att använda Trafikverkets karta http://trafikinfo.trafikverket.se så har vi en glasklar beskrivning om vad Primary Street är och vi har samtidigt en "motivering". Nånting för Waze wiki om jag får orda
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by snubbel
Om vi utgår från huvudled inom tätort och Trafikverkets karta har vi en god grund att stå på. Om alla sen gör lika och vi samtidigt kan minimera utrymmet för egna tolkningar så är det en bonus och en bra början...
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by snubbel
## Ändringsförslag till wiki

Gamla formuleringen
Övriga icke körbara vägtyper

När de gäller de icke körbara vägtyperna ska dessa i dagsläget helst inte användas eftersom Waze kan i vissa fall lägga rutter över dessa vägar.
Ny formuleringen
Ej körbara vägtyper

Undvik att använda de icke körbara vägtyperna. Waze kan komma att använda dessa vägar som alternativ vid ruttplaneringen.
---
4x4 Road = Vägavsnitt i mycket dåligt skick
Särskilt terrängfordon krävs för att ta sig fram. Använd Street för grusväg (se ovan).
Walking Trails = gångstig, vandringsled
Endast utanför tätort. Cykel- och gångbana ska INTE märkas ut
Pedestrian Boardwalk = gågata
använd Direction: Unknown
Street = Gata
Den "allmänna" vägtypen i Waze-världen.
Utgå från denna typ av väg om du är osäker
tankar å kommentarer?


...sen en fråga om Ramps:
Ska vi använda den högre vägtypen oavsett på-/avfart eller ska vi använda den vägtyp som man "kör in på"?
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by snubbel
Wolfeye wrote:Tänkte att "ramps" flyttas under "Freeway" då det bara är tillsammans med motorvägar de bör användas?
Det är absolut en tanke. Gärna så ordningen blir Freeway, Ramps, Major Highway etc. Du får gärna trycka lite extra på att ramps endast ska använda för på-/avfart till Freeway

*två tummar i vädret*
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by snubbel
ehagglun wrote:...och när man återkom till forumen efter typ 2½ år så ser man att samma sak fortfarande diskuteras...
Välkommen tillbaka till diskussionen ;)
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by svanlund
naesstrom wrote:Lade till information för Motorvägar och Motortrafikleder att om dessa delas upp i enkelriktade vägar bör ha ett tillägg för vilken riktning, Ex. E4 S eller E22 N.

Vad tror ni om det?
Det låter helt klart vettigt. Jag tycker vi kör på det. Bör bli mycket bättre trafikinformation då det är tydligt vilken riktning som berörs.
svanlund
Posts: 10
Send a message