Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Fergestrekninger

Post by
SPLITTET FRA PRIMARY STREET VS MINOR HIGHWAY-TOPIC.

Ser ut til at me er passe enige :)

Men - kan eg ta med ein tanke samtidig, som deeelvis går inn på dette - som eg ikkje har funnet omtalt nokon andre steder?

Ser at dei i UK setter ferjestrekninger som "Service Road".
Er det noko me burde tenkt på også, eller vil ikkje dette ha så mykje å sei?
Det er ein del stader på vestlandet der det kan lønna seg å kjøre "rundt" framfor å ta ferje, litt etter kor ein skal på andre sida av fjorden. Vil dette hjelpe til med å sette litt "straff" for ferja - eller har det ikkje noko å sei - og at Waze lærer kor lang tid ferja bruker, og setter det som "hastighet" på "vegen"?.

POSTER_ID:9004743

1

Send a message

Post by Black-Voyager
The2rB wrote:Korleis navner ein kø-felt på ein ferjekai?
Eg har til no navna dei for kor dei er skilta til.

Eksempel: E39 / Fv49 Halhjem Ferjekai

Når eg gjor det tenkte eg det var logisk med tanke på at Waze vil fortella deg navnet på feltet du skal inn i (tekst /TTS), og dette stemmer overeins med skiltinga- men det er jo veldig lite både Stavanger og Våge har på "Bergenshalvøen" å gjera, så kanskje det blir misvisande?

Tanker?
En annen mulighet er la City og Street for kø-feltene stå tomme. Det resulterer i at Waze bruker gatenavnet på neste segment, som i dette tilfelle vil være "Ferge fra-til" i sin veianvisning. Også slipper man at klienten fylles opp med mye unødig tekst. Dette ser jeg særlig nytten av når man har 2 eller flere ferger som går fra samme sted og man ikke ønsker å tegne inn like mange kø-felt. Da har man ett kø-felt som går til alle fergene og riktig ferge vil anvises ettersom den er på neste segment.
Black-Voyager
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 853
Has thanked: 168 times
Been thanked: 439 times
Send a message

Post by brekkjen
Prøvde meg på ei ferjekai utifrå det som står i tråden her, kan nokon av de erfarne ta ein kikk og kontrollere?

https://world.waze.com/editor/?lon=6.07 ... TTTTTTTTFT
brekkjen
Posts: 6
Has thanked: 1 time
Send a message

Post by chagen666
Jeg trodde også at "lane" var det samme som fil/felt der man står i kø i påvente på ombordkjøring, men etter å ha forsøkt et Googlesøk på Ferry Lane (litt vanskelig siden det er et sted som heter det) kom jeg til følgende side: http://poj.org/problem?id=3377

Dette beviser jo ingenting hverken den ene eller andre veien men her omtales selve fergestrekningene som Ferry lanes.

Jeg er usikker på hvilken funksjon en slik "landmark" har, særlig ute på havet. Det burde vært en landmark på selve kaia som gjorde at Waze ikke flagget veien med stillestående kø etterhvert som flere Wazere stilte seg i fergekø.
chagen666
Posts: 130
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Keihin
Hei!

Er opptatt av at man identifiserer et reelt problem i software før man bestemmer seg for å endre noe. Mulig jeg har lest dårlig, men jeg kan ikke se at det er noe konkret problem utpekt her med de løsningene som eksisterer i Waze i dag?

Å legge til enda en veitype vil vel i praksis ikke gjøre noe med hvordan klienten oppfører seg? Mye løses jo med å skrive "Fra - Til ferge" i Street Name og huke av for Toll Road? Man kan da identifisere at det er ferge i kartet og vil få opp varsel hvis man forsøker å navigere der.

Rutemessig kan jeg ikke se at man klarer å løse ferger bra uansett. Da må jo Waze ha kontroll på fergetider/ruteplaner. Altså noe urealistisk =)

Når man ser på de hundrevis av forslag Waze har på lista si, så tenker jeg at man bør konsentrere seg om de viktige sakene som berører oss daglig. Mine personlige favoritter der er tunneler og veier som kun er åpne deler av døgnet. Oppfordrer herved flere til å stemme på sine hjertesaker =)
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 551
Has thanked: 269 times
Been thanked: 128 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by Keihin
Hei, og velkommen hit! =)

Trykk her http://world.waze.com/livemap/ og så leter du opp øya. Deretter velger du "Update Map" over kartet og så trykker du "Permalink" nede til høyre i editoren. Kopier så den URLen du får i adressefeltet og lim inn i en post her, så kan vi hjelpe til med å se på det.

Fergestrekninger tegner vi inn som "veier" ja, men Waze kan jo selvfølgelig ikke hjelpe deg med hvem av veivalgene som er best akkurat da. Rutetider har den ikke peiling på =)
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 551
Has thanked: 269 times
Been thanked: 128 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by kjersti70
Da har eg rota meg inn i dette forumet - temmelig grønn, og har framleis den der flaue smokken i munnen når eg kjører rundt.

Men altså - eg bur på ei øy. Som har ei bru på eine sida og ei ferge på den andre. Begge mulighetene fører meg til jobb i byen. Og det hender eg tek ferga, for det går raskare om eg treff på rutetida. Men Waze forstår jo ikkje dette i det heile tatt, og vil ha meg rundt fjorden.

Det er altså ingenting eg kan gjere med dette? Det nyttar ikkje å "asfaltere" over fjorden, eller noko slikt?
kjersti70
Posts: 6
Send a message

Post by kjersti70
Ok - skal sjå kva eg får til :)
kjersti70
Posts: 6
Send a message

Post by kjersti70
Det gjekk både godt og gale. Eg finn fram i kartet, men når eg tar "update", så får eg blank side. MEN eg har fått epost om at ei vennlig sjel har vore inne og retta opp problemet mitt (for eg meldte det inn som eit problem), og det er ein fin strek over fjorden med namn på ferga og det heile :)

Det funkar jo dette her jo! :D
kjersti70
Posts: 6
Send a message

Post by KjetilJevnesveen
Har sett det har vært diskutert litt her, og sendte en forespørsel til Waze om ferger og bruer som vei typer. Fikk dette svaret tilbake fra dem, så da får vi eventuelt stemme det fram der.

http://waze.uservoice.com/forums/59223- ... our-phone-

In reply to your inquiry "Ferry/Bridge as road type":

Thanks for sharing your ideas with us!

We suggest that you share them in our uservoice.

This will allow other people to see your ideas and vote for them as well.

That way we can understand better what are the most popular ideas and consider implementing them in future versions.

Best regards,

Yonatan


KjetilJevnesveen
AM: Vestoppland
KjetilJevnesveen
Area Manager
Area Manager
Posts: 6
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Pepsodont
Godt spørsmål. Ved å bruke service roads vil ikke fergestrekningene synes på klientkartet, og en "penalty"/straff vil bli gitt for å gå fra en høyere klassifisert vei. Hvis fergestrekningen fremstår som den mest "tidssparende og fornuftige (?)" alternativet vil det være snodig å definere den som mer uønsket til navigering enn andre veier. Å definere dem som "toll road" burde vi i allefall gjøre. Kanskje må vi vurdere i hvert enkelt tilfelle, hvor høy "verdi" vi vil gi fergestrekningen? Jeg ser for meg at strekningene ofte vil få samme standard som veiene den forbinder.
Pepsodont
Posts: 392
Has thanked: 4 times
Been thanked: 48 times
Send a message
CM & Moderator