Post Reply

Type kjøretøy

Post by torsverre
Bare en tanke for mitt "problem".
1. Jeg kjører taxi og har lov å kjøre noen veier som andre ikke har lov.
2. Busser har lov å kjøre veier......
3. Så har vi vektbegrensing på enkelte veier...
4. Og høydebegrensinger for de med større biler.

Er det andre som har lignende problem? Noen som vet om waze har planer om å spesifisere veier på bakgrunn av disse kriteriene?

Jeg hadde tegnet inn vei forbi Byterminalen i Stavanger fordi det var en vei der, men som bare busser og taxier har lov å kjøre. Etter noen dager var det noen som hadde slettet veien, siden de ikke hadde lov å kjøre der...
Hva er praksis her?
torsverre
Posts: 9

POSTER_ID:2877086

1

Send a message
Tor Sverre
AM Randaberg/Stavanger
Kjører taxi med min Galaxy Tab 10.1 med Waze på dashbordet :)

Post by chagen666
Det ligger litt i samme "gata" som denne: http://world.waze.com/forum/viewtopic.php?f=54&t=27320. Det er blitt mye diskutert i de andre fora og et forslag går ut på å lage disse veiene til "Private Road" i påvente av en bedre løsning. Les f.eks. denne: http://www.waze.com/forum/viewtopic.php ... ss#p239568
chagen666
Posts: 130
Been thanked: 2 times
Send a message


Post by Kaffesnoken
SuperT wrote:Tror vi alle er enige om at det hadde vært flott å få med taxisjåførene på laget, på sine egne premisser.
Burde vel ikke være teknisk veldig vanskelig å lage en 'taxi'-modus som har tilgang til 'taxiways', og som kanskje ikke hadde egenskapen med å 'oppheve' køvarsel.
Jeg lurer på om ikke "taxiways" referer til taksebaner på flyplasser? "Taxi lanes" er vel termen som passer på offentlige veier.
Kaffesnoken
Posts: 42
Send a message
Area Manager, Tromsø, og Midt-Troms

Post by Keihin
Er det ikke en veldig dårlig ide å ha Waze aktivt i en taxi som dundrer forbi køen i kollektivfeltet?

Dette vil jo lure server til å tro at køen er borte og fjerne alle advarsler samt ødelegge estimater for de som kommer bak?
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by Keihin
Ideene dine er bra de, men jeg er redd de kommer langt ned på lista over prioriteringer i Waze. %-vis så er jo helt klart disse kjøretøyene minoriteter der ute.

Taxier er kanskje unntaket. Jeg er selv i bransjen (leverandør av taksameter og IT-system), og trafikk/kø er et område vi kikker en del på. Ser også en del sjåfører som deg; teknisk interesserte og har både ICE i bagasjerommet og en tab med alle mulige apper. Waze burde absolutt dra nytte av yrkessjåfører som bruker de, da mengden de kjører tilsvarer flere dusin "sivile" brukere.

Men her i Oslo har vi dilemmaet; de mest trafikkerte veiene med mest kø har også kollektivfelt. Jeg har lenge fryktet at taxisjåfører her i området skal begynne å bruke Waze, men samtidig hadde det jo vært knall om de kunne gjøre det uten å ødelegge.

Dette er vel en diskusjon som må tas internasjonalt. Jeg er ikke sikker på hvordan dette er i USA etc. Du har iallefall min stemme når det gjelder Taxi, og jeg skal kjapt få informert alle våre kunder om dette den dagen det eventuelt er klart =)
Keihin
Coordinators
Coordinators
Posts: 554
Has thanked: 269 times
Been thanked: 129 times
Send a message
Country Coordinator, Norway

Waze HowTo Norge

Post by Pepsodont
torsverre wrote:Bare en tanke for mitt "problem".
1. Jeg kjører taxi og har lov å kjøre noen veier som andre ikke har lov.
2. Busser har lov å kjøre veier......
3. Så har vi vektbegrensing på enkelte veier...
4. Og høydebegrensinger for de med større biler.

Er det andre som har lignende problem? Noen som vet om waze har planer om å spesifisere veier på bakgrunn av disse kriteriene?

Jeg hadde tegnet inn vei forbi Byterminalen i Stavanger fordi det var en vei der, men som bare busser og taxier har lov å kjøre. Etter noen dager var det noen som hadde slettet veien, siden de ikke hadde lov å kjøre der...
Hva er praksis her?
Hei!

Jeg antar at det nok er flere som opplever det samme som deg. Brannbiler, sykebiler, politibiler, diverse kommunale etater med bomåpner etc vil kunne forholde seg til veier som er skiltet forbudt for oss andre. Imidlertid er Waze en app beregnet først og fremst for at nettopp "vanlige" folk med vanlige biler skal kunne pendle og dele trafikkinformasjon langs ruten. Veier med skiltbegrensninger og andre veier som ikke er åpne for majoriteten av Wazere har vært diskutert i lang tid. Det er ikke mye som tyder på at Waze vil bruke tid på å lage egne forutsetninger for "minoritetskjøretøy" fremfor annen (og kanskje viktigere) funksjonalitet. Det viktigste er at Waze ikke leder vanlige bilister inn mot skilting. Det kan bli dyrt, og i verste fall være farlig.

I dette tilfellet, er ikke den veien du nevner slettet, men den er definert som runway/taxiway. Dette gjør at Waze vil sky veien som pesten under navigasjon (det vil vi jo i dette tilfelle), men veien vil ikke synes i klienten heller, og det kan kanskje se litt snodig ut når en tilknyttet tarm av Jernbaneveien "henger i løse luften" på klientbildet.

Ved å f.eks definere veien som "private road" vil den synes på klienten, men Waze vil unngå å benytte den til gjennomkjøring. Starter man navigasjon FRA "private road" vil navigasjonen fungere på og fra denne veitypen ut til vanlige veier, men ikke motsatt. Jeg tror "private road" ville fungere bra for deg/dere i Stavanger. Veien vil synes (som en smalere vei med grå farve), og den vil ikke bli brukt som gjennomkjøringsvei ved navigasjon. :idea:
Pepsodont
Posts: 392
Has thanked: 4 times
Been thanked: 48 times
Send a message
CM & Moderator

Post by SuperT
Tror vi alle er enige om at det hadde vært flott å få med taxisjåførene på laget, på sine egne premisser.
Burde vel ikke være teknisk veldig vanskelig å lage en 'taxi'-modus som har tilgang til 'taxiways', og som kanskje ikke hadde egenskapen med å 'oppheve' køvarsel.
SuperT
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 360
Has thanked: 81 times
Been thanked: 76 times
Send a message
Regional Manager for Oppland
Area Manager for Oppland, Stor-Oslo og litt hist og pist ellers :-).

Post by torsverre
Helt enig med deg Keihin. Der det er kollektivfelt kan vi nok være med å undergrave resultatet fra andre som informerer om kø. Derfor kunne det vært greit å differensiere kjøretøygrupper og veier, med info om hvem som kan kjøre hvor sånn at vi ikke ødelegger. Her i Stavanger er det ikke så mange kollektivfelt (Madlaveien og Lagårdsveien) så jeg føler nok vi gir mer info om de andre veiene vi kjører på hele dagen, enn der vi ødelegger statistikken. Problemet er kanskje større i andre byer der det er mer kollektivfelter.
Skal bli enda flinkere til å rapportere køer før jeg kjører forbi :-) og gi beskjed til de andre taxisjåførene her i distriktet at de gjør det samme.
torsverre
Posts: 9
Send a message
Tor Sverre
AM Randaberg/Stavanger
Kjører taxi med min Galaxy Tab 10.1 med Waze på dashbordet :)