Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Hur stänga av popup som visas då man står still

Post by
Jag har tidigare postat om att jag hade diverse problem med Waze, några är lösta men det största problemet kvarstår.

Meddelande-radie= 5km
Popupmeddelanden = av

Med denna inställning så får jag meddelanden popuper så fort jag står still, jag är inte intresserad av att veta att det är köer i sthlms innerstad då jag är i järna exempelvis

Hade en rutt(navigeringen aktiv) mellan sthlm - karlstad idag. Min position är strax utanför Örebro, och jag får popuper om köer i Akalla ( ca 2 mil norr om sthlm) Varför, Akalla är utanför min rutt och definitivt inte inom 5km radien från min position.

Kontentan är att jag får icke relevant information då jag står still ,och ingen information då jag kör om köer mm, dock så får jag popuper om fartkameror, men det är det enda.

Jag har en Galaxy s2, men jag har provat med Xperia och Xperia ARC, exakt samma sak på alla telefonerna. Det är senaste gällande android på respektive telefon och senaste versionen av Waze

Från att varit hyfsat lyrisk över Waze så måste jag tyvärr säga att det har blivit mera tvärt om.

Hoppas att det är något som jag missat och någon vänlig själ kan förklara eller peka mig i rätt riktning där jag kan finna info om mitt problem. Har själv sökt i Wikin, men inte funnit några svar

POSTER_ID:8425579

1

Send a message

Post by figger
Popuper må väl vara en sak men varje gång man startar Live Map här på hemsidan så får man ju upp hela Europas trafikproblem samtidigt som man har kartan till höger bara visar ett litet område. Vore det inte rätt smart att begränsa rapporteringen till området som visas på kartan?

Å andra sidan, Waze är gratis.
figger
Posts: 12
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by loop4fun
Får det inte att fungera med "Popups.Min speed Knots: -1", har iOS 5.1.1 och lägger till raden sist i preferenses, gör jag nåt galet? kör beta 3.4.99.29
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by loop4fun
sverkernordlund wrote:
groggvirke wrote:Får det inte att fungera med "Popups.Min speed Knots: -1", har iOS 5.1.1 och lägger till raden sist i preferenses, gör jag nåt galet? kör beta 3.4.99.29
Vet inte hur filen ser ut för iOS. För Android appen finns den raden med i preferences och jag bara ändrar värdet där. Dubbelkolla så den raden inte redan finns.

/Sverker
Raden fanns inte innan. Vilken mapp ligger filen i när det gäller Android?
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by loop4fun
snubbel wrote:
Tazje wrote:...jag vill gärna ha popuper då jag har en rutt angiven, men jag är vill inte veta att det är köer eller andra händelser utanför min rutt, 5km må vara ok. Men inte att få en popup om köer i skåne då jag är i luleå.
För några dagar sen ballade Waze ur fullständigt och varnade för köer i Örnsköldsvik (jag va i Uppsala). Jag ändrade 'händelseradien' till 100 km. Ingen skillnad. In igen å ändrade tillbaka till 5 km. Fortfarande ingen skillnad. Ändrade till 20 km ... tillbaka till 5 km... nu rättade Waze till sig å har inte krånglat sen dess. Prova. Kan funka...
Detta funkade klockrent, äntligen gick det att ändra händelseradien...
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by magfro
Tazje wrote:Nåja, skall ge det ett försök till, sen så ger jag nog upp... eller ;)
Sen kommer ju Waze 3.5 snart. En liten titt in i framtiden kan du hitta i dessa trådar:
Android: http://world.waze.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=27965
iOS: http://world.waze.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=29000
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by pnylin
Tazje wrote: En annan egendomlig sak som jag inte förstår mig på, är att det visas gulmarkering och den lilla hastighets bubblan dyker upp på vägen, men det är 50 km/t och bubblan visar 54 km/t och inte ens en begynnelse till köer eller långsamtgående trafik.
Att Waze visar långsamtgående trafik med noteringen 54 km/t där hastighetsbegränsningen är 50 km/t beror på att det inte går att lägga in hastighetsbegränsningar. Istället känner Waze av genomsnittshastigheten på de som kört den aktuella sträckan. Kör de flesta i 70 km/t blir kanske genomsnittshastigheten 64 km/t och går trafiken sedan i 54 km/t går ju trafiken långsammare än genomsittshastigheten. Detta ser man ganska ofta på Centralbron i Stockholm där hastighetsbegränsningen är 50 km/t men de flesta kör närmre 70 km/t.

Sedan behöver Waze fler användare för att sätta en korrekt hastighet. Kör du som ensam Waze-användare på E4:an där hastighetsbegränsningen är 110 km/t kan det vara du som "rapporterar" nuvarande hastighet. Om du t.ex. får punktering och kör i 15 km/t i vägrenen till nästa avfart talar du om för Waze att nuvarande hastighet på vägsträckan är 15 km/t dvs. kö. När jag sedan kommer på samma väg ett tag senare ser jag i Waze att det just nu går i 15 km/t men ser ingen kö. Jag hjälper då till att ändra den nuvarande hastigheten i Waze tillbaka till 110 km/t.

Har råket ut för det flera gånger då jag kör taxi och letar efter ett nummer på en gata. Kör då långsamt och försöker hitta numren på husen. Ser sedan att Waze har rödmarkerat gatan eftersom jag talat om för Waze att det går långsamt på gatan.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by snubbel
Prova rensa cacheminnet:

Code: Select all

Inställningar > Appar > Waze > "rensa data / cacheminne" eller liknande
Det har fungerat för mig när Waze buggat ur fullständigt (jag har inte behövt starta om telefonen men om inget annat hjälper...).
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by snubbel
Blir det nån skillnad om du trycker "stäng" i Waze eller "tillbaka" på telefonen (nu utgår jag från min Ericsson å den har en tillbaka-knapp)?
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by snubbel
Tazje wrote:...jag vill gärna ha popuper då jag har en rutt angiven, men jag är vill inte veta att det är köer eller andra händelser utanför min rutt, 5km må vara ok. Men inte att få en popup om köer i skåne då jag är i luleå.
För några dagar sen ballade Waze ur fullständigt och varnade för köer i Örnsköldsvik (jag va i Uppsala). Jag ändrade 'händelseradien' till 100 km. Ingen skillnad. In igen å ändrade tillbaka till 5 km. Fortfarande ingen skillnad. Ändrade till 20 km ... tillbaka till 5 km... nu rättade Waze till sig å har inte krånglat sen dess. Prova. Kan funka...
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by SverkerN
Håller med om att det är en hel del i klienten som inte är genomtänkt.

Jag googlade lite på din fråga om popuper som visas vid stillastående och det är fler som stör sig på att det inte går att stänga av. Jag har därför provat med att ändra i preferences filen. Vad jag kan se så använder du Android telefoner och då går det enkelt att ändra i "preferences" som du hittar i Waze-mappen med ex Astro filemanager. Öppna den med någon texteditor.

Inställningen i fråga som fungerade för mig är (ganska långt ner i filen):
Popups.Min speed Knots: 3
Ändra till:
Popups.Min speed Knots: -1

En annan inställning som stört mig är att Wazeklienten klipper ljudet från Spotify när varning för fartkamera visas. Jag har ljudet neddraget till minumum i Waze, men det hjälper inte. Denna ändring hjälpte:
Alerts.Enable Audio Alerts: yes
ändra till:
Alerts.Enable Audio Alerts: no

OBS! Skulle det inte fungera och Waze klienten inte vill starta pga att preference filen är korrupt så är det enklast att installera om. Är man bara försiktig när man ändrar i filen så ska det inte vara något problem.

Som sagt. Det fungerar för mig. Lämnar inga övriga garantier...

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message