Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Ny editor!

Post by clhe
Editorn är uppdaterad. Alternativa gatunamn och gatunummer bl.a. Så nu är det bara att sätta igång och jobba! 8-)
clhe
Area Manager
Area Manager
Posts: 74
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

POSTER_ID:3595426

1

Send a message

Post by bazookaskoga
clhe wrote:Editorn är uppdaterad...
Vart hittade du det?
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by bazookaskoga
clhe wrote: 'Update Map' så märker du skillnaden :D
Aha, jag använde ett bokmärke som inte fungerade. Tack!
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by crazed_out
Jag tycker den känns bra. Har inte hunnit testa igenom alla funktioner ännu, men det jag hunnit med har varit mer intuitivt än den gamla. Dessutom ser den mycket bättre ut. Ett klart fall framåt.
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by crazed_out
Det är så jag har gjort på den enda väg jag har uppdaterat som har just det, sedan nya editorn kom ut. Jag har några till på gång, men har inte satt mig med det ännu. Nu är det ju helg så då kanske det blir en del ändringar gjorda.

/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by crazed_out
Jag har också funderat i linje med Jerrys tankar. Det skulle vara himla bra om man kunde få en liten hint om vad det kan stå på skylten där man ska svänga. Speciellt om man är i trakter där man inte hittar lika bra som man gör på väg till/från jobbet. En del av oss använder ju Waze även på semestern...

Hur gör de stora bjässarna på området? Någon som vet hur det fungerar hos TeleAtlas och NavTeq? De har ju skyltar i varenda korsning längs landsvägarna...

Jag vet att vi inte kan komma upp i deras kvalitet på data och att det inte heller är syftet med Waze, men ska vi få fler användare i vårt karga och avlånga land behöver vi klara av sådant också.

/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by crazed_out
lindq wrote: (Nu tror jag att Permalink-omladdningen gör att gjorda men icke sparade editeringar försvinner, så spara innan ni laddar om.)
Det är rätt! Spara först klicka på Permalink sedan. Jag har problemet också, men det har varit mindre frekvent de senaste två dagarna. Igår kväll satt jag ett långt pass utan stöta på det en enda gång.

/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by crazed_out
crazed_out wrote:
lindq wrote: (Nu tror jag att Permalink-omladdningen gör att gjorda men icke sparade editeringar försvinner, så spara innan ni laddar om.)
Det är rätt! Spara först klicka på Permalink sedan. Jag har problemet också, men det har varit mindre frekvent de senaste två dagarna. Igår kväll satt jag ett långt pass utan stöta på det en enda gång.

/Anders
Kan ju också nämna att på andra delar av forumet pratar de om att det hjälper att inaktivera Landmarks-lagret i klienten. Det verkar som det stör laddningen av de lager som ligger under. Lagren ligger i den ordning de är listade i klienten. Konstigt nog det som står överst är det lager som ligger underst och sedan i stigande ordning neråt. Det går också att byta plats på lagren genom att dra och släppa de som har : märket framför sig. Har inte testat själv, men det sägs så.

/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Nu när Alternativa namn fungerar igen, hur gör vi med vägnamn och nummer?

Behålla vägnummer som primärt namn och namn och ev lokala smeknamn som alternativa?
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
XevoJerry wrote:Gjorde ett litet exempel:

Kör man från Halmstad mot Jönköping och ska svänga av på väg N637 finns det ju inget som visar att det är rätt väg.
På skyltarna står det Sennan och Åled se länk: http://goo.gl/maps/sRJfK
Gjorde ett litet exempel på vad jag menar :
https://world.waze.com/editor/?lon=12.9 ... TTTTTTTTFT

Räcker ju med en sträcka på kanske 20m som ett segment i början på vägen som man döper annorlunda skulle jag tro.

Jag låter min förändring ligga kvar tills nästa uppdatering så att man kan se hur det funkar i appen om inget har några goda invändningar mot det.

// Jerry

Personligen tycker jag det är helt fel. Kartan skall inte ersätta att man tittar ut genom fönstret. Litar man inte på att programmet ger en rätt instruktioner så be någon hålla i en vanlig karta. Den dagen det finns en funktion för att lägga in skyltar så tycker jag att det är bra, men att döpa vägen kommer bara bli märkligt.

Skall man till ett litet samhälle då är man oftast relativt nära målet när man ser skyltarna. Då brukar det inte finnas mängder med möjliga avtagsvägar. Skall man mot en större ort så kommer skyltarna vara tydliga betydligt längre ifrån.

Sen tror jag att det är negativt att ha för mycket information i kartan. För de som inte hittar kommer det inte hjälpa att de behöver lägga mer koncentration på navigatorn.

Dessutom skapar de små segmenten ytterliggare problem, då det är ett "död" område runt varje junction för att man skall kunna stå stilla vid korsningen utan att det ger en sänkt hastighet på vägen så skapar man här ett dödområde som är 3x så stort (1 vid rv26 + 2 mellan segmenten). gör man detta på två sidor om vägen ( fyrvägskorsning) så är dödområdet 6x så stort. (förutsatt att segmentet man döpt inte är för stort)
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message