Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Hur stänga av popup som visas då man står still

Post by Tazje
Jag har tidigare postat om att jag hade diverse problem med Waze, några är lösta men det största problemet kvarstår.

Meddelande-radie= 5km
Popupmeddelanden = av

Med denna inställning så får jag meddelanden popuper så fort jag står still, jag är inte intresserad av att veta att det är köer i sthlms innerstad då jag är i järna exempelvis

Hade en rutt(navigeringen aktiv) mellan sthlm - karlstad idag. Min position är strax utanför Örebro, och jag får popuper om köer i Akalla ( ca 2 mil norr om sthlm) Varför, Akalla är utanför min rutt och definitivt inte inom 5km radien från min position.

Kontentan är att jag får icke relevant information då jag står still ,och ingen information då jag kör om köer mm, dock så får jag popuper om fartkameror, men det är det enda.

Jag har en Galaxy s2, men jag har provat med Xperia och Xperia ARC, exakt samma sak på alla telefonerna. Det är senaste gällande android på respektive telefon och senaste versionen av Waze

Från att varit hyfsat lyrisk över Waze så måste jag tyvärr säga att det har blivit mera tvärt om.

Hoppas att det är något som jag missat och någon vänlig själ kan förklara eller peka mig i rätt riktning där jag kan finna info om mitt problem. Har själv sökt i Wikin, men inte funnit några svar
Tazje
Posts: 17

POSTER_ID:8425579

1

Send a message

Post by Tazje
pnylin wrote: Att Waze visar långsamtgående trafik med noteringen 54 km/t där hastighetsbegränsningen är 50 km/t beror på att det inte går att lägga in hastighetsbegränsningar. Istället känner Waze av genomsnittshastigheten på de som kört den aktuella sträckan. Kör de flesta i 70 km/t blir kanske genomsnittshastigheten 64 km/t och går trafiken sedan i 54 km/t går ju trafiken långsammare än genomsittshastigheten. Detta ser man ganska ofta på Centralbron i Stockholm där hastighetsbegränsningen är 50 km/t men de flesta kör närmre 70 km/t.

Sedan behöver Waze fler användare för att sätta en korrekt hastighet. Kör du som ensam Waze-användare på E4:an där hastighetsbegränsningen är 110 km/t kan det vara du som "rapporterar" nuvarande hastighet. Om du t.ex. får punktering och kör i 15 km/t i vägrenen till nästa avfart talar du om för Waze att nuvarande hastighet på vägsträckan är 15 km/t dvs. kö. När jag sedan kommer på samma väg ett tag senare ser jag i Waze att det just nu går i 15 km/t men ser ingen kö. Jag hjälper då till att ändra den nuvarande hastigheten i Waze tillbaka till 110 km/t.

Har råket ut för det flera gånger då jag kör taxi och letar efter ett nummer på en gata. Kör då långsamt och försöker hitta numren på husen. Ser sedan att Waze har rödmarkerat gatan eftersom jag talat om för Waze att det går långsamt på gatan.

/Patrik
Aha , tackar för förklaringen.
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by Tazje
Jag personligen föredrar nog hellre problemet i Live Map än popuper i Waze klienten. Som det är nu så är popuperna löst för mig, men däremot så får jag rapporter om köer i exempelvis Italien, Frankrike, ja från hela Europa kan man säga.

Typ sådan här informaion är ganska meningslös för mig.
http://www.erikzzon.se/slask/1.pnghttp://www.erikzzon.se/slask/2.png

Att det är gratis gör ju inte att buggarna eller felen känns lättare att leva med.
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by Tazje
snubbel wrote:
För några dagar sen ballade Waze ur fullständigt och varnade för köer i Örnsköldsvik (jag va i Uppsala). Jag ändrade 'händelseradien' till 100 km. Ingen skillnad. In igen å ändrade tillbaka till 5 km. Fortfarande ingen skillnad. Ändrade till 20 km ... tillbaka till 5 km... nu rättade Waze till sig å har inte krånglat sen dess. Prova. Kan funka...
Jag har testat det och ingen skillnad tyvärr. Men jag installerade senaste betan och satte Popups.Min speed Knots: -1 och nu slipper jag popuperna då jag står still

Men ett problem som kvarstår även i betan är att jag får informataion om köer långt långt utanför min aktuella radie, 1600-2000 km utanför min aktuella punkt är inte ovanligt. Idag fick jag information om att det var köer och poliskontroller i Paris. :lol: Detta uppträder i både den senaste officiella versionen och betan.

En annan egendomlig sak som jag inte förstår mig på, är att det visas gulmarkering och den lilla hastighets bubblan dyker upp på vägen, men det är 50 km/t och bubblan visar 54 km/t och inte ens en begynnelse till köer eller långsamtgående trafik.

När man installerar Waze så får man frågan om man vill installera "röst swedish" jag som inte använder röst/ljud alls, vill så klart inte det, men varje gångf jag startar waze så får jag frågan. Går det att stänga av den klart irriterande återkommande frågan?
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by Tazje
Installerade betan av Waze och fick till det med "speed knots" så nu slipper jag de enerverande popuperna vid stillastående, men å andra sidan så fanns det lite annat som var mindre bra i betan tyckte jag.

Bland annat då man får en popup om exempelvis en fartkamera, då har man bara en knapp som säger "inte där" och ett litet kryss i övre hörnet för att stänga popupen, och det är inte så lätt att träffa det krysset då man har fingrar som prinskorvar.

En annan sak som jag såg var att det inte registreras några points då man kör, hade en sisådär 200 mil på tre dagar, och inte en ny pinne, fast det kanske beror på att servrarna inte uppdateras som de skall.

Såg precis detta....
Hi guys,

* There's still a delay with the INT points and they are currently still updated as of October 14. We're doing our best to fix the problem ASAP.

* Points in the NA server haven't updated today. They are currently updated as of yesterday (October 17).
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by Tazje
sverkernordlund wrote:
Inställningen i fråga som fungerade för mig är (ganska långt ner i filen):
Popups.Min speed Knots: 3
Ändra till:
Popups.Min speed Knots: -1
enda som jag hittar i preferences gällande popups är;
Popups.Min Distance: 1500

Provar att lägga till:Popups.Min speed Knots: -1
Så får jag se vad som händer
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by Tazje
Ingen skillnad om jag stänger via Waze eller med tillbaka-knappen.

Skall testa att ändra "speed knots" och se vad som händer.

Grejen är den att jag vill gärna ha popuper då jag har en rutt angiven, men jag är vill inte veta att det är köer eller andra händelser utanför min rutt, 5km må vara ok. Men inte att få en popup om köer i skåne då jag är i luleå.

Däremot så skulle jag gärna vilja få en popup om att det är kö på den vägen jag färdas på, men icke sa nicke, då kommer det inga popuper, däremot om jag stannar :D

Musikappar + Waze verkar det rent generellt vara problem med, jag har testat ett par och exempelvis Winamp och Waze funkar inte speciellt bra.
Om jag har Winamp installerad och glömmer att slå på GPS:en så hänger Waze telefonen = batteri ur.
Startar jag Winamp med Waze installerat så går det inte att spela upp musik, dock kan jag starta winamp men inget mera. Skulle jag starta winamp med Waze igång så hänger telefonen = batteri ur.

Om det är winamp eller waze låter jag vara osagt, men som sagt musikappar + Waze=problem verkar det som.

Nåja, skall ge det ett försök till, sen så ger jag nog upp... eller ;)
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by Tazje
snubbel wrote:Prova rensa cacheminnet:

Code: Select all

Inställningar > Appar > Waze > "rensa data / cacheminne" eller liknande
Det har fungerat för mig när Waze buggat ur fullständigt (jag har inte behövt starta om telefonen men om inget annat hjälper...).
Tackar för tipset, tyvärr så löser det inte problemet. Jag har nu testat att göra en hård reset (rensa hela telefonen och installera om senaste android )på alla de telefoner jag testat med, och problemet kvarstår.

Jag tolkar det som att det skall vara så, vilket gör mig lite undrande varför :?:
En annan sak som slog mig då jag installerade om var att när jag valt svenska som språk så får jag frågan om att installera tal för svenska då jag startar Waze, eftersom jag nu inte vill det så klickar jag nej, och får då frågan varje gång jag startar Waze om jag vill installera svenska som tal, hyfsat enerverande måste jag säga. Hur gör man för att slippa detta?

Tyvärr så verkar det som det är allt för många icke helt genomtänkta funktioner, och det kan väl vara ok så länge man kan stänga av dem, men tyvärr så verkar det inte gå.
Tazje
Posts: 17
Send a message

Post by SverkerN
groggvirke wrote:Får det inte att fungera med "Popups.Min speed Knots: -1", har iOS 5.1.1 och lägger till raden sist i preferenses, gör jag nåt galet? kör beta 3.4.99.29
Vet inte hur filen ser ut för iOS. För Android appen finns den raden med i preferences och jag bara ändrar värdet där. Dubbelkolla så den raden inte redan finns.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message