Post Reply

Map Problem

Post by loop4fun
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTTTTTTFT

Här rapporteras ett fel, men gatan det handlar om är sedan länge markerad som serviceroad, hur kan då waze föreslå en rutt via den gatan?
Jag vet iofs att en del smiter denna väg ;) , men bara för att nån wazers genar nån gång skaper väl waze inte rutter via serviceroads?
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times

POSTER_ID:11368526

1

Send a message

Post by loop4fun
Hmm, Pivate Road är ju direkt fel, är det inte bättre att förbjuda sväng i så fall?

Edit: ser nu att nån varit inne och ändrat till förbjuden sväng, men bara från ena hållet :roll:
Blir det inte bättre om vi kör med serviceroad på dessa och tar bort möjligheten till sväng?? ;)
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by loop4fun
OK, tack för förklaring, ändrade en annan serviceroad till private i Täby.
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by SverkerN
Det framgår någorlunda tydligt på svenska Redigera kartan sidan att Waze lägger rutter över det mesta. Endast Private Road och till viss del Parkinglot road klarar sig. Service roads, Walking trails, Pedestrian boardwalks mm läggs det rutter över. Jag blev själv föreslagen en rutt längs en cykelväg för en tid sedan.

Just när det gäller service roads är jag tveksam om vi i Sverige har den typen av vägar som avses. På sidan jag länkade till finns en länk till Wikipedias sida om Frontage road som det också kallas.

Jag har nu ändrat vägsnutten till en Private road.

Edit: Får jag tid över i kväll så ska jag leta mer efter var det förekommer Service roads.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
groggvirke wrote:Hmm, Pivate Road är ju direkt fel, är det inte bättre att förbjuda sväng i så fall?

Edit: ser nu att nån varit inne och ändrat till förbjuden sväng, men bara från ena hållet :roll:
Blir det inte bättre om vi kör med serviceroad på dessa och tar bort möjligheten till sväng?? ;)
Nej. Förbjuden sväng hindrar inte heller routing i alla lägen. Det som är best practice är att använda private road. Vi ska inte använda service road. Den dagen Waze ändrar hur routingen fungerar för ex Service Road så får vi använda Private Road.

Den sväng restriktion som var gjord av någon var inte rätt. Ändrade den.


Edit: Service Road har inget att göra med buss/taxi vägar eller dyligt. Läs här i Wikipedia om Service Road som också heter Frontage road.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message