Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Rapportera fara ...

Post by peeter-joers
Skulle man kunna lägga till så att man kan rapportera "bil har stannat" på vägen. ?

Idag kan man bara rapportera in ""bil har stannat" på vägrenen.

Skulle man kunna läggain flr alternativ också ?
t.ex personbil / lastbil
peeter-joers
Posts: 1

POSTER_ID:2757505

1

Send a message

Post by lindq
Själv skulle jag sannolikt varna för t.ex. hastighetskontroller. Men jag har åkt förbi andra kontroller där någon polis då och då lugnt gått ut i gatan och vinkar in ett par bilar. Jag utgår från att det varit främst nykterhetskontroller och sådana rapporterar jag inte. Är det helt konsekvent? Nej.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by Morfar
snubbel wrote:Personligen tycker jag "polis" ska ändras till "poliskontroll". Då får man med mobila hastighetskameror, fartkontroller mm. Med enbart "polis" får ... våra kära medtrafikanter mummel mummel mummel ... för sig att rapportera var enda blåljus dom ser, oavsett om det är kontroll eller om farbror blå äter lunch.

Och som sagt.. du har möjligheten att förklara vad du varnar för.. med några enkla ord.. prova nästa gång (blicken på vägen!)
Det går ju även att skriva i klartext vem det är du vill hjälpa slippa kontroll. T ex biltjuvar, rattfyllon, efterlysta personer, knarkare, svarttaxi, fartdårar, kör- och vilotidsfuskare, osv.
Morfar
Posts: 112
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by onemanracing
Det finns ju ett inmatningsfält så du kan skriva en hel uppsats om du vill...
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0

Post by snubbel
Personligen tycker jag "polis" ska ändras till "poliskontroll". Då får man med mobila hastighetskameror, fartkontroller mm. Med enbart "polis" får ... våra kära medtrafikanter mummel mummel mummel ... för sig att rapportera var enda blåljus dom ser, oavsett om det är kontroll eller om farbror blå äter lunch.

Och som sagt.. du har möjligheten att förklara vad du varnar för.. med några enkla ord.. prova nästa gång (blicken på vägen!)
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by zonkt
Ja, det har ju hänt att t.ex. bussar och långtradare stannat mitt i vägen och där är de mycket farligare än om de stått ute i vägrenen. Kanske så att man skulle slå ihop den typen av varning till på/nära vägbanan och sedan ha ett talrikare utbud.

Hur ska man förresten göra med mobila fartkameror? Att rapportera in fartkamera, leder inte till att den syns för andra, utan måste editeras in. Kamerorna brukar ju sällan stå mer än ett par timmar på samma plats. En extra option för "polis" eller för "fara", behövs i det fallet. Vet inte om Sverige är unikt med den typen av kamerabevakning?

Dessa synpunkter kan man förstås föra fram, men frågan är hur mycket intresse det finns för att ändra. Jag hade några till synes goda idéer tidigare, men de föll inte i god jord bland den till större delen amerikanska "synpunktsrösterna". De värderade helt andra saker.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Morfar wrote:
snubbel wrote:Personligen tycker jag "polis" ska ändras till "poliskontroll". Då får man med mobila hastighetskameror, fartkontroller mm. Med enbart "polis" får ... våra kära medtrafikanter mummel mummel mummel ... för sig att rapportera var enda blåljus dom ser, oavsett om det är kontroll eller om farbror blå äter lunch.

Och som sagt.. du har möjligheten att förklara vad du varnar för.. med några enkla ord.. prova nästa gång (blicken på vägen!)
Det går ju även att skriva i klartext vem det är du vill hjälpa slippa kontroll. T ex biltjuvar, rattfyllon, efterlysta personer, knarkare, svarttaxi, fartdårar, kör- och vilotidsfuskare, osv.
...och så var vi där igen ;) Svärdet har två eggar. I ett samhälle där övervakning tar sig alltmer rabiata uttryck, så behöver även medborgarna ha möjligheter att undvika övervakning. Du vill väl knappast ha en statlig kamera hemma som kollar om du bidragsfuskar och jobbar trots att du har VAB eller myglar med skatteavdragen för att spara några hundralappar för att få ekonomin att gå ihop? Om du råkar överskrida hastighetsgränsen eller gör någon annan blunder, ringer du då in och anmäler dig själv till polisen? Tycker du det är ok med någon som övervakar alla saker du gör på jobbet - för du har ju inget att dölja eller hur? osv...

Med din argumentation är det moraliskt förkastligt att undvika kontroller oavsett vad det än må vara, bara för att någon "bad guy" råkar kunna utnyttja samma teknik - oavsett om de gör det eller ej. Förbjuda kryptering av epost? Förbjuda jaktvapen? Förbjuda sprit? Varför inte förbjuda fordon överhuvudtaget - de är ju potentiella mordredskap? Om man nu ska raljera lite.

Jag ser hellre en möjlighet att varna folk för hastighetskontroller som sker på utstuderade ställen, där det uppenbart är en kassa-ko, än att att bara i moralpanik låt det bero. Den lilla mängd rattfyllon, knarkare m.m. som man fångar in extra i de sporadiska kontrollerna - om man stoppar Waze-varningar - är obefintlig. Den sociala kontrollen som gör att folk inte dricker i första hand och sätter sig i bilen, är långt viktigare. Olyckligt att det finns, men rapporteringar i en app är inget som ändrar på det.

Jag förstår din åsikt och värdering, men jag delar den inte.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav