Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Gatunamn utanför byar

Post by Agusa-154
I en annan tråd stod:
sverkernordlund wrote: När det gäller namngivningen så står det här:
City utanför tätort: By, Postort.
Street utanför tätort: Vägnamn, eller vanlig benämning på vägen.

Lägg inte in gatunumret i vägnamnet. I nya versionen av WME så går det nu att ange gatunummer för ett vägsegment. När segmentet är markerat klickar du på fliken "House numbers" till vänster.
Postadresser på landsbygden är ett snårigt kapitel.

Lantmäteriverket, skattemyndigheterna och kommunerna ansvarar "tillsammans".
Det har givetvis lett till att läget skiljer sig åt från kommun till kommun.

I vissa kommuner har vägarna fått gatunamn mellan byarna, och ibland finns det till och med skyltar uppsatta med de här vägnamnen. Och då har fastigheterna givetvis postadresser med gatunamn och vägnummer även ute på landsbygden.

Den som använder appen för att söka efter en adress känner ibland till postorten, och kan ofta gissa. Men för dem som editerar är det svårare. Kommungränser är dock lättare att hitta.

Exempel: Ryetvägen, av Trafikverket känd som Länsväg 1065, mellan Önneköp i Hörby kommun och Huaröd i Kristianstads kommun. Länsvägsnumret används sällan, och är knappast känt av så många. Även om man givetvis kan fylla i det namnet vid editering av waze-kartan, så är den enda vinsten med det att gatunamnen från tätorterna inte skulle läsas upp av appen redan en mil bort.

Men att ange en city som "by, postort" utanför byar och tätorter kan knappast leda till något gott. Bara postort vore också illa. Och det vore kontraintuitivt med en regel att vägnamn som står på uppsatta vägnamnsskyltar inte skulle användas i waze. Det skulle bara leda till att många, liksom jag, misstolkar instruktionen i wikin, och omtolkar den till något som verkar vettigare.

Hur ska då dessa vägnamn kunna bli sökbara?

Eftersom kommunerna har ett medansvar, och eftersom Lantmäteriverket trots allt är en myndighet, så borde man kunna utgå från att i de fall vägar utanför tätorter tilldelas vägnamn, så är de unika åtminstone inom den kommunen. Istället för att smeta ut byarna så att de sträcker sig över åkrar och genom skogar till nästa by skulle en alternativ lösning kunna vara att "city" för vägar utanför byar och tätorter lämnas tom ifall inget vägnamn är angivet, men att "city" sättes till kommunens namn (exempel: "Kristiandstads kommun") ifall ett vägnamn är angivet.

Kommentarer?
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

POSTER_ID:11198781

1

Send a message

Post by Agusa-154
sverkernordlund wrote:En kort fråga då jag inte hinner skriva mer nu under dagtid. Om du ska skicka brev till någon som bor längs Ryetvägen. Vad är postorten?

/Sverker
Som trafikant har jag ingen aning.
Det får jag reda på först när jag lärt känna någon som bor på någon av fastigheterna utmed vägen, och kunnat fråga - ifall jag kommer ihåg att fråga. Det här är problematiskt med många navigatorer.

Får jag en adress i andra hand, säg av en faster, då får jag reda på att Ryetvägen är vägen mellan Önneköp och Huaröd, och att huset man ska till ligger "ungefär en halvmil efter vägskälet i Önneköp, men innan avtagsvägen mot Flensma". Äldre fastrar kan eventuellt se efter i sin handskrivna adressbok, om jag frågar. Men yngre människor håller ju inte reda på sådant.

;)

Om jag är ambitiös och editerar waze-kartan så kan jag använda Google samt http://www.posten.se/sv/Kundservice/Sid ... ultat.aspx

Svaret är då att Huaröd är postorten för åtminstone en del av vägen.

Men gränserna för postorter sammanfaller sällan med kommungränser.

Inne i Huaröd heter vägen "Mjövägen", och inne i Önneköp heter den "Per Bings väg".
Man vill nog inte att något av dessa namn ska extrapoleras fram till nästa tätort, så något måste vägen kallas. I just den här vägens fall hade länsvägsnumret kunnat fungera: Ryetvägen (lv 1065). Så kanske var just den här vägen inte världens bästa exempel i alla fall. Men den var lång och fin, utan några orter på vägen. Därför valde jag den.

p.s.
Det är inte ämnet för just den här tråden, men länsvägar i f.d. Kristianstads län är ett problem för sig. Att få lokalbefolkningen att förstå att "M" skulle vara beteckningen för deras länsvägar, det är inte det lättaste. "L" heter det ju!
:?

Länsväg, ev. förkortat Lv, är däremot något som folk har hört talas om - även om det bara är få som är allmänt kända, dvs de som har vägnummer utsatta.
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
Hjälper inte.
För vägar som inte är länsvägar men har namn förutsätter wikin att en "city" ska anges.

För vägar som har namn och är länsvägar säger wikin inget om fältet "alternate name"
Utrymmet för användare som följer
1/ bruket, så som det framstår för denne,
2/ sunt förnuft, eller
3/ wikin
..blir alltså rätt stort.
Vidur99 wrote:Kolla i wiki hur du namnger länsvägar med +500 nr

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
sverkernordlund wrote: Vi blandar inte in kommunnamnen i city. Då kommer det i stället att vara utsmetade kommunnamn över kartan.
sverkernordlund wrote: Det skulle också bli problem i en kommun som täcker en stor yta då vägar med samma city inte får förekomma med för stort avstånd emellan (felmeddelande: "The highlighted road is too far from the city it was added to.").
Nå, då var det klart och tydligt. ;)

Tack, för övrigt!

Det jag, som användare av min waze-app, reagerar mot det är när Storgatan extrapoleras långt utanför den ort som namnet är avsett att gälla i. Det blir antingen irriterande, förvirrande eller löjeväckande. Det driver lättpåverkade användare, som mig, att "rätta till" felet.

Om regeln är (eller blir) att vägar som inte har länsvägsnummer skall ha tomma fält för vägnamn och "city" mellan byarna, så skulle det behöva kommas på någon annan metod för att inte den ena ortens gatunamn automatiskt förs över på vägens förlängning utanför orten.

Det är ju trots allt inte så bra om appens syntesröst säger att man ska svänga in på Storgatan när man i verkligheten svänger in på Stora Tolångavägen, på flera kilometers avstånd från den plats där vägen byter namn till Storgatan. Särskilt inte om man i korsningen kan se en skylt med vägnamnet Stora Tolångavägen.
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Agusa-154
sverkernordlund wrote:Att det inte står något i wikin om "alternate name" beror säkert på att det är bara några veckor sedan möjligheten kom i WME att editera alternativa namn. Det fanns i gamla editorn Cartouche så det mesta som ligger där idag är från den tiden. Då fungerade det inte så bra. Det gick t ex inte att ta bort tillagda namn.
Fair enough! :)

sverkernordlund wrote:Alternativa namn kan kanske vara en framkomlig sätt att inte orsaka utbredning av city och möjliggöra navigering.
Man kan ju alltid hoppas.

Jag snubblade över Tostarödsvägen i Ravlunda (permalänk), som troligen är förklaringen till att byn Ravlunda med 100 invånare ges en groteskt stor utbredning.

Om vi bortser från att "Ravlunda" väl borde angivits som "Ravlunda, Kivik" ifall jag inte missförstått allting, så kvarstår problemet att vägen har en 3 km lång fortsättning som sträcker sig fram till den asfalterade vägen lv 1594 mellan Vitaby och Eljaröd.

(Vi bortser för stunden också från att fortsättningen är klassad för fyrdjulsdrift, vilket nog knappast stämmer.)

Jag har själv inte använt den här vägen. Jag föredrar att köra runt på de asfalterade vägarna istället. Men vägen finns. Och förr eller senare är det antagligen någon som kommer att tycka att dess namn/city bör rättas till. Exempelvis genom att utanför byn Ravlunda sätta cityrutan tom. Eller genom att sätta rätt namn på vägen vid infarten från länsväg 1594, där det sitter en skylt med ett vägnamn. Där, nästan en halvmil från kyrkbyn Ravlunda, måste man föreställa sig att postorten snarare är Vitaby eller Brösarp. Men den som "rättar" kartan är sannolikt lika ovetande som jag är om var brevbärardistriktens gränser är dragna.
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Jag har gjort ett test med alternativa namn.

om en väg heter
testgata1 (primärt namn)
testgata2 (alternativt namn)
123 (alternativt namn)
testgata3 (alternativt namn)

Då syns testgata1 i kartan.
Alla fyra är sökbara, Söker man testgata1 123 får man två träffar som hänvisar till samma gata.

Jag har inte provat att navigera till detta test, men tror inte waze läser upp namn som inte visas på kartan....

Så då är frågan vad är det bästa sättet att utnyttja detta för att skapa en så bra karta som möjligt?
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by SverkerN
En kort fråga då jag inte hinner skriva mer nu under dagtid. Om du ska skicka brev till någon som bor längs Ryetvägen. Vad är postorten?

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Agusa-154 wrote:Men att ange en city som "by, postort" utanför byar och tätorter kan knappast leda till något gott. Bara postort vore också illa. Och det vore kontraintuitivt med en regel att vägnamn som står på uppsatta vägnamnsskyltar inte skulle användas i waze. Det skulle bara leda till att många, liksom jag, misstolkar instruktionen i wikin, och omtolkar den till något som verkar vettigare.

Hur ska då dessa vägnamn kunna bli sökbara?

Eftersom kommunerna har ett medansvar, och eftersom Lantmäteriverket trots allt är en myndighet, så borde man kunna utgå från att i de fall vägar utanför tätorter tilldelas vägnamn, så är de unika åtminstone inom den kommunen. Istället för att smeta ut byarna så att de sträcker sig över åkrar och genom skogar till nästa by skulle en alternativ lösning kunna vara att "city" för vägar utanför byar och tätorter lämnas tom ifall inget vägnamn är angivet, men att "city" sättes till kommunens namn (exempel: "Kristiandstads kommun") ifall ett vägnamn är angivet.

Kommentarer?
Vi blandar inte in kommunnamnen i city. Då kommer det i stället att vara utsmetade kommunnamn över kartan. Låt säga att vi har: Länsväg (med kommunnamn) - by - Länsväg (med kommunnamn) - tätort - Länsväg (med kommunnamn) - by - Länsväg (med kommunnamn). City-lagret breder ut sig över de yttersta punkterna och skulle i detta fall ligga över byar och tätort. Vet inte hur det skulle vara bättre?

Det skulle också bli problem i en kommun som täcker en stor yta då vägar med samma city inte får förekomma med för stort avstånd emellan (felmeddelande: "The highlighted road is too far from the city it was added to."). Att vägnamnen är unika inom en postort stämmer. Att kommunerna sätter namn som är unika inom den egna kommunen är ett antagande som inte stämmer. Efter en snabb sökning på Eniro efter "Storgatan" så återfinns den bl a i Floby och Falköping. Floby är en del av Falköpings kommun.
Agusa-154 wrote:Hjälper inte.
För vägar som inte är länsvägar men har namn förutsätter wikin att en "city" ska anges.

För vägar som har namn och är länsvägar säger wikin inget om fältet "alternate name"
Utrymmet för användare som följer
1/ bruket, så som det framstår för denne,
2/ sunt förnuft, eller
3/ wikin
..blir alltså rätt stort.
Jag tycker det räcker med city = Postort i tätorter. Att postorten visas över en större yta än själva tätorten påverkar inte navigeringen. Det som nu står i wikin är resultatet av vad som har diskuterats tidigare. För att minska utbredningen av postorten och för att kunna göra bynamnet navigerbart så används "by, postort". Då fungerar det att söka på "gata, by" och "gata, postort".

Att city måste anges då gatunamn är inskrivet beror på att resultatlistan vid sökning visar bara det den får träff på. Vid exakt träff så får man inte alternativen. Ex sök på "Storgatan". Då visas Storgatan i Linköping upp där city ej är angivet. Vi vet att det finns fler platser i landet där Storgatan förekommer, men de dyker inte upp då Waze får exakt träff.

Sunt förnuft kan vi räkna bort. Det finns allt för många exempel på att det inte fungerar. Då återstår bruket och wikin. Wikin är det inte så många som hittar till. Kvar är alltså bruket. Det är alltså viktigt att det som läggs in i WME är rätt.

Att det inte står något i wikin om "alternate name" beror säkert på att det är bara några veckor sedan möjligheten kom i WME att editera alternativa namn. Det fanns i gamla editorn Cartouche så det mesta som ligger där idag är från den tiden. Då fungerade det inte så bra. Det gick t ex inte att ta bort tillagda namn. Alternativa namn kan kanske vara en framkomlig sätt att inte orsaka utbredning av city och möjliggöra navigering. Jag tycks minnas att jag läst något om detta i generella forumet, men hittar inte den tråden just nu. En fråga är bl a om det anges olika city och hur det påverkar city-lagret. En annan fråga är givetvis om det som skrivs in i alternative name är sökbart. Tidigare rådde det tveksamhet på den punkten.

När det gäller city-lagret så har det inte uppdaterats på 4-5 (?) månader. Låt oss hoppas att nu när flytten av INTL till nya infrastrukturen gör att Waze uppdaterar den oftare.
Agusa-154 wrote:Får jag en adress i andra hand, säg av en faster, då får jag reda på att Ryetvägen är vägen mellan Önneköp och Huaröd, och att huset man ska till ligger "ungefär en halvmil efter vägskälet i Önneköp, men innan avtagsvägen mot Flensma". Äldre fastrar kan eventuellt se efter i sin handskrivna adressbok, om jag frågar. Men yngre människor håller ju inte reda på sådant.
Ett sätt är du att du letar fram platsen på kartan och väljer att navigera dit. Om ex din faster vet latitude och longitude för platsen går det också att söka på. :-)
Agusa-154 wrote:Det är inte ämnet för just den här tråden, men länsvägar i f.d. Kristianstads län är ett problem för sig. Att få lokalbefolkningen att förstå att "M" skulle vara beteckningen för deras länsvägar, det är inte det lättaste. "L" heter det ju!
Länsväg, ev. förkortat Lv, är däremot något som folk har hört talas om - även om det bara är få som är allmänt kända, dvs de som har vägnummer utsatta.
Att inte "lv" används som prefix för länsvägar beror på att samma vägnummer förekommer i olika län.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by Vidur99
Kolla i wiki hur du namnger länsvägar med +500 nr

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
Vidur99
Area Manager
Area Manager
Posts: 152
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times
Send a message