Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by SverkerN
Vidur99 wrote:Att ha ange 500+ länsvägar som street är att gå för djup ner, man måste zoom in ganska mycket för att kunna se dem, rätt dumt.

Att ha grusvägar som har höga länsväg nummer "dirt road" känns även det helt hel. För folk som bor där är det deras huvudväg.

Jag anser att om en väg har höga länsväg nummer så skall det vara en primary street.

Alla övriga almämna vägar som ej har länsväg nummer kan vara street.
Ja. Det är precis vad som står i Waze wikin vägtyper. Primary road ska användas för länsvägar som har ett vägnummer. Vägar som har vägnumret utsatt längs vägen ex 274 anges som "Minor Highway".

Däremot har det inte alltid varit så och det inte inte alla som vet om att det finns en Wiki för vägtyper. Många länsvägar är därför felaktigt satta som dirtroad.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Vidur99 wrote:Länsvägar borde ha sin egna kapitel, typ 1.4 "Länsvägar" eller att rubriken på 2.1 ändras.
Tja. Rubrikerna utgår ifrån de vägtyper som finns att välja på i Waze. Inte vilka vägtyper vi har i sverige. I så fall borde vi göra ett till kapitel med svenska vägtyper och motsvarigheten i Waze.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
gertsve wrote:Som nybliven Wazeanvändare och intresserad av kartor vill även jag hjälpa till med att förbättra kartor. Därför läser jag (numera) på hur ni kommit överens om att bygga upp kartor för att få bästa möjliga navigering och inte en karta som är bild av verkligheten. Ni har gjort en mycket bra Wiki för att beskriva olika vägtyper.
Min fråga handlar just om detta. När jag tittar på
https://world.waze.com/editor/?zoom=3&l ... TTTTTTTTFT
så verkar inte detta gjort efter er rekommendation, Borde inte vägen strax efter Svedala där motorvägen slutar bli en "Major Highway", den blir det strax efter Skurup. Och borde inte vägen göras om till en enkel väg?

/Gert
Jo. Där motorvägen slutar blir det Major Highway och en väg (ej delad).

Som du märker så är det inte alla som vet om att det finns en wiki och som jag har skrivit om på andra delar av forumet en "Best editing practice". Hur vi ska göra har också förändras under resans gång. Det som en gång var rätt är kanske inte det idag.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
gertsve wrote:Är det ok att en nybörjare som jag gör om detta? Eller är det sånt som AM gör?
Det är bra om dagens sida är kvar. Jag ser heller att en ny sida läggs till. Alternativt att det läggs sist på sidan. Det finns en poäng att ha upplägget hur en waze vägtyp används på svenska vägtyper. Det du vill lägga upp är det omvända: Svensk vägtyp motsvaras av waze vägtyp. Det underlättar säkert får många.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Primary street ska användas för huvudgata oavsett om det är huvudled eller ej i tätort. Att enbart använda det där det är huvudled fungerar inte. Jag utgår i första hand från trafikverkets karta när vägtypen sätts.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Ja, just det. Trafikverket har ju förstås flera kartor. Den jag avsåg är Läget i trafiken:
http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/# ... iken/Karta

Där finns vägnummer för länsvägar. Vägnamn finns också på fler vägar än vad ex http://kartor.eniro.se visar. Speciellt utanför de större städerna där jag lägger en rätt stor del av tiden.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Wolfeye wrote:Mycket bra förslag! Men...
Jag kan inte helt hålla med. Har tittat på trafikverkets karta över Umeå och hittar flera ställen där jag anser att vägen skall vara av typen "Primary street" men är vit enligt deras karta. Och jag är knappast ensam om den synpunkten.
Kan du ge något exempel? Jag har bott i Umeå i 30 år så jag har relativt bra koll där.

Jag tror inte vi kommer att hitta en karta eller motsvarande som ger exakt förklaring till vad "primary road" är. Det viktiga är att vi har något att utgå efter.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Ja, vi ska följa amerikanska ramp definitionen. Lägg även till hur de ska namnges ex "Avfart xxx".

En anledning till att ha "best practice" osv är att det ska bli lika över landet, men det är ju också bra om det inte skiljer så mycket mellan länderna. Givetvis går inte allt att överföra till svenska förhållanden, men i så stor utsträckning som möjligt.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Wolfeye wrote:Jag undrar vad "Ramps" egentligen har för betydelse för systemet. Det verkar ju som att det bara är för syns skull?

Det är ju lättare att förstå när man ska använda olika typer om man vet hur systemet prioriterar de olika vid navigering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ramps har högre prio än Primary Street, men lägre än minor hwy vid routing beräkning. När jag använder autozoom i mobil appen så zoomar den in när man kör på en ramp.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Det är ett problem att vi med "vägtyp" både försöker ange typen av större väg (motorväg, motortrafikled, riksväg, länsväg) och standarden på vägen. Vi har alltså ingen direkt möjlighet att ange vilken standard vägen har. Det blir alltså en kompromiss mellan att tydliggöra att detta är en större väg och i viss mån standarden.

Jag tycker att vägtypen i första hand avgör typen av väg när det gäller gruppen "Highways". Om vi i stället går efter standarden på vägen så kan en europaväg vara av typen Primary road. Ex genom Ö-vik så är E4:an satt som freeway trots att det är 50 km/h och massor av rödljus. Hade det inte varit E4:an så hade det varit en Primary road, men eftersom det är E4:an så passar Minor hwy bättre. Det finns massor av exempel på detta.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message