Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Östra förbifarten Katrineholm

Post by danieslov
Den 1 oktober 2012 invigdes en ny sträckning av väg 55/56 förbi Katrineholm. Jag kör där ibland och ville vara med och uppdatera waze-kartan med den nya sträckningen. Jag använde asfalteringsfunktionen i min iPhone 4S och där det inte räckte till har jag kompletterat i Editorn. Den nya sträckningen syns både i Editorn och i Live Map men inte i iPhonens karta. Nån som vet vad felet är? Jag har Waze 3.5.1.0 i iPhonen.
danieslov
Posts: 11

POSTER_ID:9030891

1

Send a message
iPhone 4S

Post by danieslov
Tack för svar
Vägen syns på Live Map, ok inte till högsta zoomnivå men alltså inte i iPhonekartan alls. Följer inte mobilkartan Live Map? Sen är det f ö väldigt små ändringar jag gjort nu senast. Asfalteringen jag gjorde finns heller inte med på mobilkartan vilket jag också tycker är konstigt. Jag har asfalterat tidigare och då har det legat kvar som röd väg.

/Dan
danieslov
Posts: 11
Send a message
iPhone 4S

Post by danieslov
Tack Patrik! Det är oftast väldigt enkla lösningar på svåra problem. Jag visste att funktionen fanns men har inte riktigt kopplat vad den gör. Hur ofta behöver man uppdatera sin mobilkarta? Sker inte detta automatiskt?
/Dan
danieslov
Posts: 11
Send a message
iPhone 4S

Post by pnylin
Testa att gå in på Inställningar -> Avancerat -> Dataöverföring -> Uppdatera kartan i mitt område.
Då hämtar du hem den senaste versionen till mobilen.

/Patrik

Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Ibland kan det vara bra att uppdatera kartan manuellt. Visst, den ska uppdateras automatiskt men om om du har dålig datakontakt när du är ute och kör ser du istället den versionen som du har i telefonens cashminne. Uppdaterar man manuellt hemma när telefonen är ansluten till WiFi dar det inte heller lika mycket datatrafik när du är i bilen.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
Kollar vi på status sidan så framgår det att ändringar till 3/12 ska vara live. Vad jag kan se så har du ändrat den 3:e. Vi får nog vänta tills Waze gör nästa uppdatering. Nu på slutet har detta skett ofta. Troligtvis sker det inom en vecka.

Tittar man på livemap så syns vägen (dock ej med dina senaste ändringar) på en viss zoomnivå men inte på alla. Det hör dock till saken att alla zoomnivåer uppdateras inte samtidigt.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Tidigare fungerade det så att om en maptile var mer än en vecka gammal så laddas ny ner. Om man väljer navigering så ska det kontrolleras om det finns nya maptiles längs rutten. Finns det nya så laddas de automatiskt ner. Jag har inte läst något om att detta skulle ha ändrats.

Edit: lade till "gammal" i första meningen. Den kanske blir lättare att förstå då.


/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message