Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Rundkørsel, hvornår skal den på kortet som en rundkørsel?

Post by DangerDaneDK
Ja titlen er nok lidt underlig, men skal da prøve at forklare hvad jeg mener.

For vi er vel allesammen enige om at de store rundkørsler selvfølgelig skal tegnes og med i waze som rundkørsler. Altså dem med en real forhøjet midte med græs eller en eller anden dynge skrot på :P.

Men hvad med de der mini-rundkørsler, hvor vejen stadig er flad men man bare har malet en hvid cirkel midt i eller noget i den stil. Laver i andre dem til rundkørsler, eller lader i bare vejen være et t-kryds eller 4-benet kryds, hvadend der nu lige passer?.

Synes nemlig ikke der står noget i vores DK wiki om hvad standard proceduren er etc.
DangerDaneDK
Area Manager
Area Manager
Posts: 293
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

POSTER_ID:1528101

1

Send a message
Flemming J., Denmark
Area Manager: Region of Southern Denmark / Region Syddanmark
Phone: Samsung Galaxy S9+ SM-G965F, Android 8.0 Waze: Newest

https://s.waze.tools/s0025.pnghttps://s.waze.tools/c3s.png

Post by cloudblowers
Jeg syntes det lyder fornuftigt at tegen rundkørseler ind, med mindre de er så små at de fx bare er et T kryds med en klat i midten.
Navigationmæssigt kan det dog forvirre hvis man får at vide at man skal dreje til venstre i næste kryds og man så kommer til en rundkørsel, hvor det jo ikke er tilrådeligt :)
cloudblowers
Posts: 16
Send a message

Post by cloudblowers
jamen så vil jeg tilslutte mig at de rundkørseler der har en forhøjning i midten indtegnes, mens det er individuelt med de mindre, der ikke er meget mere end et T kryds hvor kommunen syntes der skulle være en rundkørsel

//Jonas
cloudblowers
Posts: 16
Send a message

Post by cloudblowers
Så må vi hellere indtegne alle rundkørseler så vi ikke får flere hjulspor igennem rundkørselerne
cloudblowers
Posts: 16
Send a message

Post by TheDane
Kan ikke lige huske hvor jeg har læst det - men et eller andet sted læste jeg en anbefaling (sikkert på enten UK eller US FAQ, WIKI eller Best Practises) om at netop de helt små ikke indtegnes som rundkørsel.

Kan ærligt ikke huske om der var en bestemt størrelse som var minimum - men hovedreglen er at dem som blot er tegnet på vejen laves som almindelige kryds mens dem som har fysisk midte (med eller uden skrald ;-)) og de meget store tegnes som rundkørsler. Men det var en hovedregel; det er meningen at editor skal vurdere hvad som giver mest mening for den almindelige bilist/bruger (altså dem som blot bruger klienten og aldrig kommer til at læse i forum, FAQ el. lign.).

Jeg ved godt vi prøver at lave regler så alt bliver ensartet - men jeg tror godt vi kan have en hovedregel i dette tilfælde. Er det et sted man selv kommer vil jeg mene det er rimeligt nemt at vurdere om der skal en rundkørsel til for at bilisten kan finde ud af det :-)

Selv følger jeg næsten altid hovedreglen - men har i nogle villaområder blot lavet et kryds selvom det var en rundkørsel med fysisk midte (nogle steder blot forhøjet) - nemlig når de er så små det næsten er ligemeget - typisk ganske få meter i midten :-)

Håber det gav/giver mening og hører gerne hvad andre synes?
TheDane
Posts: 70
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by TheDane
Vær opmærksom på at man også sagtens kan få at vide man skal dreje til højre/venstre i en stor rundkørsel der er indtegnet som rundkørsel. Det har noget at gøre med hvor "regulær" den er". Altså hvis den nogenlunde har samme geometri som et kryds (4 veje der er mødes i næsten rette vinkler) vil man normalt få drej til højre/venstre besked, mens man ved de mere irregulære rundkørsler eller med flere end fire veje får "tag udkørsel/exit nummer x" vejledningen.

Tror nu godt de fleste kan finde ud af det hvis det er en lille rundkørsel med f.eks. op til 7-8 meter diameter uanset hvilken af anvisningerne det er man får :-)
TheDane
Posts: 70
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by TheDane
Super pointe Torsten-Bech! Må indrømme jeg ikke lige havde tænkt på den og tror du har ret i at det nok skal skal forvirre enkelte brugere - men forhåbentlig kun et kort øjeblik (ellers kan det være de skal overveje om de er egnede til kørekort eller GPS for den sags skyld :lol:). Men netop derfor jeg tror vi har glæde af en snert af editor frihed på det her punkt.

Gad i øvrigt vide om det var derfor jeg her forleden så hjulspor i sneen tværs over en rundkørsel - vel og mærke en stor en på ca. 22 meter diameter og med bakke/pukkel der vel er et par meter høj på midten... men så har det ikke været Wazes skyld for her er den indtegnet som rundkørsel :lol: )

Andre der har kommentarer, synspunkter, praktisk erfaring eller andet så er det naturligvis også velkomment!
TheDane
Posts: 70
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Torsten-Bech
Vær opmærksom på at hvis rundkørslen ikke indtegnes, og wazer'n skal lige ud, så vil klienten ikke fortælle noget, da den antager at man fortsætter ligeud af samme vej.

Ved ikke om dette reelt vil give problemer, men det kunne måske forvirre enkelte brugere.
Torsten-Bech
Posts: 3
Send a message