Brainstorming AM-management

[ img ] Kaart aanpassingen | Wegwerkzaamheden

Moderators: Benelux - Regional Managers, Benelux - Local Champs, Benelux - Country Managers

Re: Brainstorming AM-management

Postby world_msqy1rgs » Mon Feb 04, 2013 10:33 pm

Rm lijkt mij wel wat. Echter als beginner lijkt dit mij nu nog te hoog gegrepen. Zit nu nl nog in fase sloop ik dit, of maak ik het beter. Blijf er wel vanaf. Eerst maar zeker weten/vragen. Enige instruktie/mentor is wenselijk. Dit komt uniforme kaart opmaak zeker ten goede. Hoe veel active editors/AM zijn er eigenlijk.
ps wie is eigenlijk mijn mentor
world_msqy1rgs

Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Postby petervdveen » Mon Feb 04, 2013 10:04 pm

Nu gaan we binnenkort alle AM-area's opnieuw indelen.

Maar voordat we dit gaan doen, zouden we graag een landelijk dekkend lv4 Regio Manager netwerk willen hebben om dit zo goed mogelijk te laten verlopen.

Heb je na het lezen van dit topic zoiets van, dat lijkt me wel wat, meld je dan nu aan als Regio Manager.
Je kunt dit doen door een email te sturen (met eventuele motivatie) naar peter@wazenederland.nl

Voor eventuele vragen of opmerkingen over de plannen kun je uiteraard ook mailen, of in dit topic nog even een bericht plaatsen.
petervdveen
Coordinators
Coordinators

Has thanked: 605 times
Been thanked: 1459 times

Postby petervdveen » Mon Feb 04, 2013 10:01 pm

We zijn weer een tijdje verder en achter de schermen is er inmiddels héél veel gebeurt.

De komende tijd worden alle AM-gebieden opnieuw ingericht en verdeeld. Om dit goed te laten verlopen willen we graag een aantal Regio Managers opleiden.

Allereest een aantal posts ter info uit het champs-forum:
We zouden veel kleine AM gebieden moeten hebben met editors van lv3.
Deze kunnen wegen locken (street en primary) die afwijken van de aerial.

Daar overheen moeten grote AM gebieden komen met LV4 editors. Dit zijn ook de mentoren van de lv3 editors. Deze zouden minor en major highways waar nodig moeten locken.
En dan heb je nog de CM's. Die locken snelwegen op lv5.

petervdveen wrote:Nog een aantal toevoegingen.
Ik zou graag willen dat voor lv3 editors ongeveer 80-90% aan wegen gewoon te editten zijn zonder hiervoor een unlock request te moeten inschieten.

Om toch de kwaliteit van de kaart te kunnen garanderen wil ik graag een goed systeem opzetten om ALLE lv3 editors te managen en coachen.

Op deze manier hebben ook editors die gewoon willen editten, zonder de poespas om mentor te worden er bijna geen last van, omdat 80-90% van de wegen gewoon te bewerken zijn.

Zoiezo wil ik toe naar een systeem waarbij locken bijna niet meer nodig is. Of in iedergeval, waarbij veel minder gelocked gaat worden.

petervdveen wrote:[...]
We hebben nu een structuur in ons hoofd die uit gaat van 4 verschillende 'rangen'.
Normale editors, Area Managers, Regio Managers, Country Managers.

Normale editors spreekt voorzich. Dit zijn mensen die zeer incidentieel editten en verder geen verplichting willen hebben.
De Area Managers hebben allemaal een klein gebied in hun eigen regio, waar zij echt de manager van zijn. Anders dan nu dus. Nu is een AM gebied gewoon zodat je kunt editten. Voor de nieuwe gebieden willen we graag je deze lv3's echt een verantwoordelijk heid gaan krijgen (en voelen) voor hun gebied. Hier willen we voor zorgen door de AM's wekelijks of twee- wekelijks een bepaalde opdracht mee te geven voor de tijd daarna. Ik denk zelf dat als je dat doet dat mensen gelijk meer betrokken raken en er ook meer moeite voor willen doen om iets goeds achter te laten.
Daarna heb je gelijk ook meer contact met de mensen en worden ze daardoor mee betrokken en hopelijk komen ze dan ook vaker op het forum.

Dan de Regio managers. Dit zijn lv4 editors. Zij coachen de lv3's en geven hun ook de opdrachten.
Hier heb ik nog niet zo veel over te vertellen. Dit moet nog verder uitgewerkt worden.
Misschien dat we per regiomanager gebied een spreadsheet gaan maken ofzo met welke opdrachten er allemaal al zijn gegeven ofzo, maar dat is dus nog niet bekend.

Dan de Country Managers. Dit zijn de lv5 editors (en champs).
Deze managen en controleren/helpen dan weer de lv4 editors.

De champs zitten hier nog een stukje boven omdat zij daadwerkelijk contact hebben met Waze admins.

Voor het locken van wegen hebben we nog iets anders bedacht.
Snelwegen worden gewoon gelocked door lv5 editors. geen probleem.

De major highways worden (Waar nodig!!) gelocked door lv4 editors.
[...]
Zelfde met alle AM's. Die mogen de overige wegen (Waar nodig!!) locken.
[...]
petervdveen
Coordinators
Coordinators

Postby petervdveen » Sun Jan 06, 2013 9:25 pm

niekfct wrote:Arrogantie van hogere editors om hun werk te 'beschermen' heeft mij de handdoek in de ring doen gooien.

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Het rechten systeem werd destijds plotseling veranderd, zonder ons medeweten.
Het is voor ons uiteraard niet mogelijk om alles in een keer te unlocken.
Daarnaast hebben we nogal eens last gehad van mensen die de kaart op belangrijke punten zodanig aanpaste dat wegen onbruikbaar werden.
Dat kunnen we in nederland niet hebben nu de kaart zover af is. Dan moeten belangrijke hoofdwegen gewoon 100% blijven werken. Je zult daarin compromiën moeten maken.
petervdveen
Coordinators
Coordinators

Postby Niekfct » Sun Jan 06, 2013 9:20 pm

Ik was vorig jaar actief aan het editten. Ik ben er nu mee gestopt omdat ik niks meer kan. Arrogantie van hogere editors om hun werk te 'beschermen' heeft mij de handdoek in de ring doen gooien.
Niekfct
Localizers
Localizers

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby aaamc » Sun Jan 06, 2013 7:04 pm

Je kan je afvragen wat meer werk oplevert: niet locken en dan de fouten moeten verbeteren, of wel locken, verzoek om unlock moeten doen, l3+ moet unlocken, l3- kan dan opnieuw editen (en bij fouten moet l3+ alsnog aan de slag). Fouten verbeteren in het niet-locken geval kan bovendien elke l1, dus daar hoeft de l3+ ook niet aan te pas te komen.
Gezien het vrij beperkte repertoire aan nieuwe wegen (afslag, kruising, rotonde) buiten de (auto)snelwegen, kan ik me voor de wiki een pagina met deze 3 voorbeelde bedenken. En dan een 'waarom zo' link bij elk voorbeeld, met een tegenvoorbeeld waarin het fout gaat.
aaamc

Has thanked: 1 time

Postby enormekever » Sun Jan 06, 2013 9:51 am

petervdveen wrote:Maar het zou fijn zijn als we snelwegen zouden kunnen beschermen tegen onbedoelde foutjes ;)

Tegen nieuwe gebruikers wel ja, maar ik zou niet weten waarom een AM geen snelweg zou mogen editten.
enormekever

Has thanked: 2 times
Been thanked: 28 times

Postby Rob-boschman » Sat Jan 05, 2013 9:42 am

Ik ben het met een aantal zaken eens. Er met geen (hoge) drempel komen voor nieuwe editors. Dat schrikt af. Verder wil je natuurlijk ook niet dat iedereen zo maar alles in editen. Mijn voorkeur gaat uit naar een verdeling per level waarbij je als areamanager voor je gebied alles kan editen. Vaak weet je als local gewoon beter hoe de situatie ter plaatse is. Bij twijfel rijd ik er vaak eens langs om ter plekke te kijken.

Nog een nieuw inzicht. Ik ben ook superuser op foursquare. Daar zijn 3 niveaus. Voor niveau 1 en 2 moet je een soort van examen doen. Dat houdt in dat je een aantal vragen beantwoorden een lastige voorbeeld edit uitvoert. Die wordt dan beoordeeld en afhankelijk van de uitslag wordt je wel of niet toegelaten. Voor het hoogste niveau, level 3, kun je alleen gevraagd worden. Dit is afhankelijk van je activiteit. Afhankelijk van je niveau kun je bepaalde aanpassingen wel of niet uitvoeren.
Rob-boschman

Postby jvo77 » Fri Jan 04, 2013 11:17 pm

petervdveen wrote:Maar het zou fijn zijn als we snelwegen zouden kunnen beschermen tegen onbedoelde foutjes ;)

Daar zou inderdaad een oplossing voor moeten zijn... maar ik zou toch ook weleens lekker door willen kunnen werken zonder dat ik om unlocks moet vragen...

btw... mochten jullie nog ergens iets vinden waar ik me uit kan leven, ik hou me aanbevolen, amsterdam eo is nog wel iets te doen, maar ik wil ook weer niet alle segmenten met mijn naam erop :P
jvo77

Has thanked: 55 times
Been thanked: 67 times

Postby ToyoloCelica » Fri Jan 04, 2013 6:20 pm

Dat niet kunnen editen door locks is wel wat demotiverend ja.
Verplicht de online cursus doen voor je kunt editen is daar misschien een optie voor. En zelf denk ik dat je de areas voor AM niet al te groot moet maken. Als je dan iemand hebt die het echt verprutst hoef je niet heel ver te zoeken en ver te gaan. Ik bedoel dat diegenen wel overal edit mogelijkheden hebben, maar alleen in hun eigen stad dan een hoger level als het ware.
ToyoloCelica

PreviousNext

Return to Nederland