Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Landmarks - Best practice i Sverige

Post by pnylin
Jag har en fundering över det där med landmarks.

Vilka landmarks ska vi lägga in och vilka ska inte läggas in. Best practice kan ju vara olika i olika länder. De flesta som använder Waze i Sverige är ju svenskar. Det är ju lite för dyrt att ha en GPS igång i mobilen i ett annat land än där man har sitt abonnnemang. I Sverige anser vi kanske att campingplatser är viktiga medan i USA anser de att McDonalds drive-in är viktigare. Använder vi de landmarks som är inlagda för att navigera till eller som referens när vi ska se vad vi ska? T.ex. att vi ser i Waze att det är höger efter vattentornet.

Som jag ser det kan vi lägga in sånt som har med bilresan att göra t.ex.
  • Bensinmackar
  • Hotell
  • Vägrestauranger såsom Rasta, McDonalds, MAX, Burger King
Vi kan även lägga till annan service t.ex.
  • Kyrkor
  • Idrottsplatser/Idrottshallar
  • Vårdcentraler och Sjukhus
  • Skolor
När det gäller butiker anser jag att vi bara ska lägga in de stora t.ex.
  • IKEA
  • ICA Maxi
  • Coop Forum
  • Elgiganten och MediaMarkt
Är det en mindre ort kan man ju lägga in den lokala ICA- och/eller Konsum-butiken men i större städer bör inte småbutiker läggas in.

Många mindre butiker, restauranger och företag läggs ner, flyttar eller byter namn och hänger vi inte med och uppdaterar när något ändras blir kartan snabbt inaktuell. Ju mer vi lägger in destå mer är det att redigera och att hålla koll på. Idag finns många små butiker, korvkiosker och massor av företag i varierande storlek inlagda. Flera av dessa kanske redan är inaktuella. Flera av dem är kanske inlagda av någon som tyckte Waze var kul i en månad för ett år sedan och har inte uppdaterat något sedan dess.
När man vill navigera till något företag kan man ju i Waze använda sig av Google, Bing eller Foursquare

Har ni några funderingar kring detta?

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times

POSTER_ID:3144620

1

Send a message

Post by figger
Visst, det är jättebra om allt stämmer överens med verkligheten till 100% men jag tycker det är bättre att även mindre butiker finns med än att de inte gör det.

Jag har flera gånger hittat flera små butiker genom Waze som jag annars med stor sannolikhet aldrig hittat. Hellre för mycket information än för litet. Om man har problem med datakostnaden på mobilen skall man nog inte köra Waze alls. Det finns ju faktiskt kontantkort med rimlig taxa för de som är här och turistar som inte har svenska abonnemang.

Less is not always more!
figger
Posts: 12
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by HenrikZaar
Jag är ganska mycket mot att lägga in parker och skogar i städer, visst det ser fint ut i klienten men det underlättar definitivt inte navigeringen, det blr plottrigt värre.

https://world.waze.com/editor/?lon=15.6 ... rks=415255

Titta gärna på detta exempel där man haft lite väl mycket tid över....
HenrikZaar
Area Manager
Area Manager
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Send a message
Skånewazers

[img]https:///pcdMH[/img][img]https:///9Lblq[/img]
IphoneX IOS 13.3.1
Waze Beta 4.59.90

Post by MartinMossfeldt
Nu har jag ögnat igenom wikin med Landmarks och det ser bra ut tycker jag.

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by netiamoose
Hej, ny här. Bra Wiki, bra forum. Tror nog jag ska lära mig det här rätt snart. Ett par landmärkesfrågor:

Har insett att jag redan hunnit göra några banala redigeringsfel, bl a P-plats köpkvarteret Flottiljen i Barkarby, Järfälla (jag antar jag borde ritat hela köpkvarteret, utan särskilt angiven Pplats)? https://www.waze.com/editor/?env=row&lo ... 933&zoom=6

Vi har rätt gott om kyrkor och liknande i Järfälla. Promenerar förbi en hel del av dem då och då med hunden, kan då sätta en label i OpenGPStrackern för att jämföra och ev komplettera infon i Wazekartan. Men: ska man rätta konturerna så de är "hela tomten" (inkl Pplats) eller ska man låta byggnadskonturerna vara?

MvH,

Exempel:
https://www.waze.com/editor/?env=row&lo ... 933&zoom=6

Frågan är väl egentligen: Ska ett landmärke alltid vara "marken det tar, inkl Pplats" ?
netiamoose
Posts: 9
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time
Send a message
BR,
--
Åke "moose" Nordin, Netia Data AB.
N00b editor.
LG/Google Nexus 5

Post by netiamoose
Tack, då vet jag. Jag tittar till religiösa centra i Järfälla altteftersom...
netiamoose
Posts: 9
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time
Send a message
BR,
--
Åke "moose" Nordin, Netia Data AB.
N00b editor.
LG/Google Nexus 5

Post by snubbel
Med risk för att verka lite negativ...

...Vad som absolut inte ska märkas ut är "farmland" (!!). I klienten kan farmland lika gärna vara parkering som industriområde som ... ja precis vad som helst! I mobilen blir det bara en grå ruta utan nån som helst funktion.

Jag har tagit bort "farmland" där jag ramlat över dom.
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by SverkerN
Bra Patrik att du tar upp diskussionen.

Först bör vi försöka översätta ordet "Landmark". Det betyder landmärke. Alltså lättigenkännlig landformation eller byggnad som tydligt kan ses och på detta sätt fungerar som vägledning.

De landmärken som ska läggas in är alltså sådat som hjälper den som använder Wazeanvändaren att navigera. I en mindre stad eller by kan det vara ex den lokala Ica butiken. Landmäken mindre än 1600 kvadratmeter syns inte i mobilklienten och tjänar alltså inte som hjälp vid navigerigen. Det går dock att söka på dem om namngivningen är vettig. Det fungerar alltså inte så bra att lägga upp "ICA". Provade att söka på detta och det finns ett dussintal runt om i landet. Var de ligger framgår inte av namnet. Problemet med sökningen är också att om det blir exakt träff visas bara de sökresultaten, ej de som innehåller "ICA" i namnet. Sökresultatet för "ICA" visar allså inte "ICA Resarö".

Skog, vattendrag och älvar bidrar också till ett trevligare intryck av mobilklienten, men det är rätt mycket jobb att lägga in och det underlättar inte navigeringen. Jag har lagt in en del del vattendrag i Sthlms området i gamla editorn för närmare två år sedan och det tog låååång tid. Tveksamt om det är värt arbetsinsatsen.
amiga6 wrote:Skall vi då ha med bensinstationer?
Bensinstationer är något som definitivt ska läggas in. Är det något som Waze satsat på senaste tiden är det just detta! Att de sedan byter namn och annat händer är något som vi fixar.

Jag är tveksam till att lägga upp lokala affärer och annat. Precis som Patrik skriver så hittas detta via Google/Bing/Foursquare sökningen (om/när den fungerar).

Sedan kommer det att dyka upp reklam i Waze. Vill Waze då att vi lagt in alla ex McD? Är det inte mer troligt att Waze vill att McD ska betala för att synas i Waze?

Waze UK har fomulerat detta rätt bra i sin instruktion för vad som ska läggas in eller inte. Finns att läsa här:
Only actual "Landmarks" should be mapped, i.e. those which help the driver to find their bearings.
For the purposes of searching for addresses or businesses, Waze gets its results from other providers (Bing, Google, foursquare), so it's not necessary to add them to the map as well.
Generally, landmarks should be drawn as simply as possible. Most structures can be represented by a basic rectangle. Do not attempt to accurately match the shape of a building or parking lot, as much of the detail will be lost on the client.
/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
amiga6 wrote:Detta var bara motargument mot
Många mindre butiker, restauranger och företag läggs ner, flyttar eller byter namn och hänger vi inte med och uppdaterar när något ändras blir kartan snabbt inaktuell.
detta gäller allt i kartan, uppdaterar vi inte blir den snabbt inaktuell.

/Anders
Visst är det så. Det är därför vi inte ska lägga in mer än vad som behövs och det är ju anledningen till att Patrik inledde denna tråd. Själv vill jag att vi inte lägger in ex affärer mm där tanken är att de ska hittas på annat sätt.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Hej!

Nu finns en wiki sida med alla Landmarks med samma utseende som återfinns för andra länder. Till stor del är det en direkt översättning.

http://www.waze.com/wiki/index.php/Sweden/Landmarks

Läs igenom och kom med synpunkter.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message