Definitioner av vägar i Sverige!

Image

Moderators: Unholy, SverkerN, avozetta, Wolfeye, pnylin

Definitioner av vägar i Sverige!

Postby Wolfeye » Sat Jan 12, 2013 12:00 pm

Många skulle vilja att det ser ut på ett annat sätt eller finnas större möjlighet att välja själv. Men vi har ett system, med begränsningar, att ta hänsyn till. Vi får göra det bästa av det som finns till hands helt enkelt. Waze har sitt sätt att använda information, som vi bidrar med, för att visa lagret med områden som ska representera städer, byar eller vad vi nu vill det ska representera. Hur mycket vi än vill att det ska vara på ett annat sätt så kan vi inte ändra på det. Det kanske kommer ändras i framtiden, men det finns ingen information från Waze Staff som tyder på det. Så sluta "gnäll" och använd er energi till att göra kartan och användningen av Waze till bästa möjliga utifrån dessa begränsningar

Waze har ett fält för att ge namn åt ett område (City) vilket vi kan använda för att visa vad olika vägar tillhör för område. Det går inte att rita området eller få det att stämma exakt med verkligheten utan det är befintliga vägar, som fått samma benämning (City), som avgör gränsen för området.

Utsmetad eller "smudged" betyder att vägar som inte har någon geografisk anknytning till varann har exakt samma information i fältet (City). Det finns många byar eller områden som har samma namn i Sverige. Om vägarna inom olika sådana områden får samma benämning i (City) kommer Waze att göra ett enda område som täcker alla dessa vägar, oavsett om de är utspridda över hela landet. Det vi kan göra är att se till att varje sådant område får ett unikt namn för att det ska bli olika områden. Det innebär att vi måste skriva något mer än bara bynamnet, som ju kan förekomma på fler platser i landet. Som tur är finns det redan något sådant unikt som vi kan använda, nämligen postort. I en och samma postort finns endast unika bynamn. Men i två olika postorter kan samma bynamn förekomma, vilket vi alltså vill undvika. Det skulle naturligtvis gå att hitta på ett eget system i Waze, med tex siffror eller nåt annat unikt, men varför uppfinna hjulet på nytt?

Det blir tyvärr långa namn på dessa områden eftersom både bynamn och postort måste skrivas och båda syns på kartan. Men när är det ett problem egentligen? Visst det skulle vara "snyggare" utan postort! Det håller nog alla med om.

Förutom att indelningen av dessa områden blir rätt får vi en ytterligare funktion, nämligen bättre sökfunktion. När vi nu skrivit både lokalt bynamn och postort går det också att söka på båda och hitta rätt område.

Om någon vill ha en utförligare förklaring om hur detta funkar kan jag gärna försöka förklara det närmare. Men nu hoppas jag att ni kan acceptera att vi tagit fram ett system för att på bästa sätt tillmötesgå de begränsningar som finns men ändå få ut så mycket som möjligt vad gäller funktion.
Image
INTL: Sweden, Hörnefors-Umeå
Area Manager: Umeå
Waze Champ: Sverige
Svenska Wikin
Wolfeye
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby V70_white » Mon Mar 11, 2013 9:28 pm

Har letat lämplig tråd att fråga angående vägtyper i städer.

Jag saknar att kunna använda en vägtyp högre än Primary Street för de gator som sväljer absolut mest trafik i stan.
Om jag kollar på t.ex Stockholm så funderar jag lite på vad som låter t.ex Klarastrandsleden få vara Minor Highway men inte Stadsgårdsleden. Sen skulle jag nog också säga att t.ex Vallhallavägen skulle ha högre status än Primary Street.. men kanske inte passar med Minor Highway...

https://world.waze.com/editor/?lon=18.0 ... TTTTTTTTFT

Jag har läst igenom en stor del av den här tråden och även wikin angående hur vi ska hantera vägtyper, men tycker inte den ger tillräckligt med svar för just större vägar i städer. Plus att det ju finns exempel på där Minor Highway används på vissa vägar i städer..

Hur ser ni på det här?
V70_white

Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Postby MartinMossfeldt » Thu Mar 14, 2013 4:02 pm

Nu är jag inte hemma på hur stockholm och vägnätet där egentligen ser ut men jag kollade lite snabbt och http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/#url=Vagtrafiken/Karta verkar ha svar.

Klarastrandsleden = E4
Stadsgårdsleden = 222;an

En så stor skillnad i vägnummer gör att det för mig verkar vettigt att ha olika vägtyper, hur vägarna egentligen ser ut på plats har jag dock ingen koll på.

Det för mig in på en sak som vi har diskuterat tidigare här i tråden, alternativa vägnamn.
Jag har i tätorter fortsatt att sätta gatunamn på vägar som primärt vägnamn och vägnummer som sekundärt namn med tanken att mer information om vägen inte kan skada, av en händelse så kikade jag in på wikin och insåg att vi nog inte kom till nått beslut om det förfarandet sist det diskuterades.

Någon som har någon ny input angående ovanstående?

/Martin
MartinMossfeldt

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Postby V70_white » Thu Mar 14, 2013 6:50 pm

MartinMossfeldt wrote:Nu är jag inte hemma på hur stockholm och vägnätet där egentligen ser ut men jag kollade lite snabbt och http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/#url=Vagtrafiken/Karta verkar ha svar.

Klarastrandsleden = E4
Stadsgårdsleden = 222;an

En så stor skillnad i vägnummer gör att det för mig verkar vettigt att ha olika vägtyper, hur vägarna egentligen ser ut på plats har jag dock ingen koll på.

Klarastrandsleden är inte E4an... tydligen är den en numrering (E4.25) "hos myndigheterna". Vägen skyltas inte som E4, har inte motorvägsstatus, är 2-filig och har bitvis hastighetsbegränsning till 50km/h.

Stadsgårdsleden är 4-filig, har också 50km/h. men är bredare och känns som en betydligt "större" väg.

Båda vägarna är viktiga nav i Stockholms vägnät. Jag har svårt att se varför dess ska ha olika vägstatus, och hittar som sagt inget (förutom då de konstiga vägnumreringarna) som stödjer det.
V70_white

Postby MartinMossfeldt » Thu Mar 14, 2013 7:22 pm

V70_white wrote:
MartinMossfeldt wrote:Nu är jag inte hemma på hur stockholm och vägnätet där egentligen ser ut men jag kollade lite snabbt och http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/#url=Vagtrafiken/Karta verkar ha svar.

Klarastrandsleden = E4
Stadsgårdsleden = 222;an

Klarastrandsleden är inte E4an... tydligen är den en numrering (E4.25) "hos myndigheterna". Vägen skyltas inte som E4, har inte motorvägsstatus, är 2-filig och har bitvis hastighetsbegränsning till 50km/h.

Stadsgårdsleden är 4-filig, har också 50km/h. men är bredare och känns som en betydligt "större" väg.

Båda vägarna är viktiga nav i Stockholms vägnät. Jag har svårt att se varför dess ska ha olika vägstatus, och hittar som sagt inget (förutom då de konstiga vägnumreringarna) som stödjer det.

Ja då vettetusan, nån med mer erfarenhet än mig får svara på det.

Vissa av segmenten på Klarastrandsleden verkar inte ha blivit uppdaterade på 2 och ett halvt år, kan det vara så att statusen beror på gammal hävd?

//Martin.
MartinMossfeldt

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Definitioner av vägar i Sverige!

Postby Vidur99 » Fri Mar 15, 2013 7:03 am

V70_white wrote:Har letat lämplig tråd att fråga angående vägtyper i städer.

Jag saknar att kunna använda en vägtyp högre än Primary Street för de gator som sväljer absolut mest trafik i stan.
Om jag kollar på t.ex Stockholm så funderar jag lite på vad som låter t.ex Klarastrandsleden få vara Minor Highway men inte Stadsgårdsleden. Sen skulle jag nog också säga att t.ex Vallhallavägen skulle ha högre status än Primary Street.. men kanske inte passar med Minor Highway...

https://world.waze.com/editor/?lon=18.0 ... TTTTTTTTFT

Jag har läst igenom en stor del av den här tråden och även wikin angående hur vi ska hantera vägtyper, men tycker inte den ger tillräckligt med svar för just större vägar i städer. Plus att det ju finns exempel på där Minor Highway används på vissa vägar i städer..

Hur ser ni på det här?

Just i Stockholm där kartan växte fram tidigt finns det rätt mycket inkonsekvent ritat. Som du säger så borde nog vissa vägar uppgraderas till minor high way då de faktiskt är det utan att stira sig blind på väg nr, Solnavägen popar direkt upp i den listan.

Sent from my Xperia V
Image
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Postby V70_white » Fri Mar 15, 2013 8:31 pm

Funktionerna för navigering bör enligt mig gå i första hand.. inte vilket vägnummer vägen har. Det kan man ta som en vägledning, men när verkligheten ser annorlunda ut bör det ju inte hindra.

Jag ser gärna att vi funderar igenom om man skulle uppgradera några av de större vägarna i Stockholm till minor highway. Är det någon som varit med länge som ser något problem i det här? Finns det konsekvenser vi bör fundera på?

Förhoppningsvis skulle det ju leda till mindre omvägar i navigeringen om man uppgraderar vägar som ändå är de största och som man bör köra. Man slipper onödiga omvägar till de andra Minor highways när man egentligen får en bättre väg på det som nu endast är Primary street.
V70_white

Postby Vidur99 » Sat Mar 16, 2013 9:41 am

Att uppgradera till Minor Higway kan även hjälpa till att få bättre routes vid navigering över längre sträckor.
Image
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Postby V70_white » Sat Mar 16, 2013 3:32 pm

Funderar även på gamla E4:an norr om Gävle.. Om det t.ex skulle vara stopp på E4:an norr om Gävle (Som det ju varit några gånger under den här vintern) är den rätta omvägen som Waze bör ta att leda trafik över gamla E4:an, vilket också ofta polisen gör.
Vägnummret den har nu är 583. För att Waze ska prioritera den vägen, som ändå är skapligt stor, istället för större gator genom samhällen bör den få högre status än Primary Road.

Jag kommer att ändra det så småningom om ingen kommer med invändningar mot det här. :)
V70_white

Postby SverkerN » Sat Mar 16, 2013 6:23 pm

V70_white wrote:Funderar även på gamla E4:an norr om Gävle.. Om det t.ex skulle vara stopp på E4:an norr om Gävle (Som det ju varit några gånger under den här vintern) är den rätta omvägen som Waze bör ta att leda trafik över gamla E4:an, vilket också ofta polisen gör.
Vägnummret den har nu är 583. För att Waze ska prioritera den vägen, som ändå är skapligt stor, istället för större gator genom samhällen bör den få högre status än Primary Road.

Jag kommer att ändra det så småningom om ingen kommer med invändningar mot det här. :)

Nu var det länge sedan jag åkte där. Kollade lite på street view och vad jag kan se på de platser jag kollade så är det enkelfiligt. Det är alltså precis vad Primary street är. Jag ser alltså ingen anledning att ändra.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 61 times
Been thanked: 176 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]