Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Bergslagsvägen i Bromma

Post by Sarastro72
Hej.

Jag har ett litet problem med Bergslagsvägen i Stockholms västra förorter nära där jag bor, se permalänken nedan:

https://world.waze.com/editor/?lon=17.9 ... s=90215481

Precis norr om genomfartsleden (stora Bergslagsvägen) går villagatan (lilla Bergslagsvägen). Stora Bergslagsvägens västgående körfält och lilla Bergslagsvägen ligger på kartan bitvis väldigt nära varandra och appen har svårt att se vilken det är man kör på.

När jag ska hem från stan blir jag felaktigt (anser jag) vägledd in på lilla Bergslagsvägen, vilket är en 30-väg, mellan Åkeshov och Ängbyplan. Trots att jag ändå kör rakt fram på stora vägen så hoppar pilen i appen över på den lilla. Det leder i sin tur till att medelhastigheten på lilla vägen felaktigt ökar och Waze blir stärkt i sin tro att lilla Bergslagsvägen är rätt rutt att ta.

Jag ser två möjliga lösningar på detta problem och tänkte få lite input från er som är mer erfarna.

1. Quickfix
Dra västgående körfält på stora Bergslagsvägen något söder ut och lilla Bergslagsvägen något norr ut för att öka separationen något. Tittar man på GPS-punkterna för respektive väg så ser det ut att vara görbart utan konstigheter.

2. Bigfix
Rita om stora Bergslagsvägen som en enda dubbelriktad väg.


I Svenska riktlinjerna för kartredigering kan man läsa följande:

En väg bör inte delas:
- om det är en barriär mindre än 5 m mellan körfälten.
- om det är en öppning i barriären vid varje korsning.
- bara för att Google Maps eller någon annan källa visar den som en delad väg.

Alla tre ovan stämmer på Bergslagsvägen som följdaktligen inte skulle ha ritats delad. Dock är det ett ganska stort jobb att ändra och det kanske fanns någon speciell anledning till att göra den dubbel trots allt, det ju är en ganska bred väg med dubbla körfält i varje riktning.

Jag kan eventuellt tänka mig att göra jobbet, till att börja med från Brommaplan och till Hässelbyrondellen, sen kanske man ska kolla på Lövstavägen och Drottningholmsvägen också.

Men först vill jag ha lite input, vad tycker ni?

/ Mattias B
Sarastro72
Posts: 12
Has thanked: 1 time

POSTER_ID:13128243

1

Send a message

Post by magfro
Jag höll på med ett liknande problem på Glömstavägen i Huddinge för något halvår sedan och då kom jag fram till att jag inte ska försöka sära på vägarna så mycket som möjligt utan snarare flytta bägge mer åt ena hållet för att komma så nära GPS-spåren som möjligt med huvudvägen.

I detta fall borde man enligt min teori alltså inte ha flyttat Bergslagsvägen söderut, då den i och med det kommer längre ifrån GPS-spåret och därmed ökar sannolikheten att bilen "hoppar över" till lokalgatan. Istället vill vi lägga lokalgatan kanske ännu lite mer upp på tomterna och även flytta upp Bergslagsvägen norrut så att den ligger mer norr om GPS-spåren.

En annan sak jag märke påverkade överhoppning var hur kurvorna på vägen var inlagda. Var det för tvärt mellan två punkter så hoppade den lättare över till parallellgatan då Waze antagligen ansåg att jag körde i en riktning som huvudgatan inte hade och därmed bestämde den sig för att jag måste vara på den andra gatan, som sträckte sig i min färdriktning.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by pnylin
Jag flyttade lokalgatan lite längre ifrån den större Bergslagsvägen samt Berslagsvägen lite söderut mellan Ängbyplan och Islandstorget.
Vi får se om det blir bättre efter att ändringarna kommit ut till mobilkartan.
Om inte, får vi fundera på vad vi ska göra.

Kan tillägga att min TomTom har samma problem. Den tror ofta att jag kör på lokalgatan när jag egentligen är ute på stora Bergslagsvägen.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by robgus
Samma problem på samma ställe i min gamla Destinator GPS. Finns väl risk att någon går in och flyttar tillbaka lokalgatan söderut igen, för att få den rätt enligt satellitfotot. Att slå ihop stora Bergslagsvägen till en dubbelriktad väg är kanske inte helt fel, för att ytterligare separera vägarna.
robgus
Posts: 181
Been thanked: 1 time
Send a message
HTC Touch HD | Volvo 940

Post by Sarastro72
Magfro har naturligtvis rätt, man ska anpassa gatornas dragning efter spåren snarare än att sära på dom. Vi får se hur det blir nu efter pnylins ändringar, hoppas på bättring.

Tack för alla kloka svar och redigeringar.

/ Mattias
Sarastro72
Posts: 12
Has thanked: 1 time
Send a message

Post by Wolfeye
Vi har väl sagt som så att funkar det så behöver vi inte ändra. Men i detta fall funkar det ju inte och då tycker jag att det är bäst att följa riktlinjerna.

Det fanns andra riktlinjer tidigare så denna väg, som många andra, är rätt gjord från början. Men Waze, och vi användare, utvecklas och nu är det dessa riktlinjer som gäller. Så gör om där det inte funkar men gör nåt vettigare där det trots allt fungerar.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Det går ju också att ta bort lokalgatan och lägga tillbaka för att "nolla" hastighet mm.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message