Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Routing via ramper och rondell

Post by magfro
Hejsan

Det uppstår ju lite då och då problem med "ramp-to-ramp routing" i Waze och detta brukar gå att lösa genom att förhindra routing direkt från en avfart till en påfart.

Jag har nu suttit och funderat på hur jag ska kunna lösa detta problem här, där vi har en rondell mellan ramperna: https://world.waze.com/editor/?lon=16.1 ... TTTTTTTTFT

Jag ser ingen möjlighet att faktiskt förhindra ramp-to-ramp routing på ett bra sätt men det finns ett sätt som kan minimera chanserna att det sker: Waze interna logik är att undvika ramper mellan vägar av samma typ och med samma namn. I detta fall byter vägen både namn och typ mellan av-rampen och på-rampen vilket är en trolig orsak till att routingen blir som den blir.

Jag skulle vilja förlänga namnet "Riksvägen" och typen Minor Higway till efter påfarten från rondellen (och skulle därmed även behöva förkorta påfarten så att den inte går ihop med nästa avfart, för att inte göra om samma misstag vid nästa avfart, som också har en rondell på slutet) alternativt tidigarelägga namnet "E22 Linköpingsvägen" och typen Major Higway till att börja före avfarten.

Det ligger även en UR strax norrut på riksvägen som visar problemet.
Vet inte vad ni tycker?
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

POSTER_ID:513082

1

Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by magfro
Jag tror man bör skapa en junction point lite innan avfarten eftersom den borde titta på segmentet man lämnar och segmentet efter påfarten. Är förstås inte säker på att detta kommer lösa något alls men enligt en waze champ på internationella forumet så finns det någon sådan logik iallafall:

http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=29397

Man behöver även döpa om segmenten under rondellen som bara heter Linköpingsvägen till att också heta E22 Linköpingsvägen.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by magfro
Ok, då har jag fixat så långt jag kan. Skulle behöva er hjälp att låsa upp dessa 4 segment:

https://world.waze.com/editor/?lon=16.1 ... 7,90313648

Ska bli kul att följa resultatet, och även hur det går med provet i Haga Norra.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by magfro
pnylin wrote:Är lite tveksam till att döpa fortsättningen mot Riksvägen till E22. Detta gör ju att det blir konstigt visuellt när det ser ut som om E22 delar sig i två olika E22.
Tack för påpekandet, du har helt rätt. Jag förlänger namnet Linköpingsvägen åt båda hållen istället för att kalla det E22 Linköpingsvägen.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by muppet81
Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar när sträckorna räknas ut men när det gäller E4S Haga Norra är ofta den svängen runt rondellen ett snabbare alternativ än att åka rakt fram.
Trafiken står alltid stilla på E4 under rusning men att åka av och sedan på igen går relativt fort.
Jag har tjänat mellan 3-5minuter på den omvägen ibland.
muppet81
Area Manager
Area Manager
Posts: 108
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by pnylin
Om man byter namn och typ på vägen från Riksvägen till E22 Linköpingsvägen från den punkt där rampen börjar. Skulle det lösa problemet tror du? Eller måste det börja före avfarten?

Rent kartmässigt skulle det ju fungera eftersom man ju inte kommer någon annanstans än just till E22 om man fortsätter under rondellen.
Det skulle ju gå att göra likadant åt andra hållet och börja med Riksvägen vid avfarten upp mot rondellen.

/Patrik

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Upplåst.

Är lite tveksam till att döpa fortsättningen mot Riksvägen till E22. Detta gör ju att det blir konstigt visuellt när det ser ut som om E22 delar sig i två olika E22.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by robgus
Det är ju vitsen med Waze, att man hittar kortaste väg oavsett om det går via ramper, vid olika tidpunkter på dygnet. Annars kan man lika köra Google Maps. Dom som inte vet bättre felrapporterar, men felrapporter kan också vara fel.
robgus
Posts: 181
Been thanked: 1 time
Send a message
HTC Touch HD | Volvo 940

Post by SverkerN
Det är väl bara att prova.

Längs E4 S Haga norra i Solna så blir det tydligen ofta att rutten läggs längs ramp och via en rondell tillbaka på E4 S igen. Där har vägsegmenten samma namn längs hela passagen. Tyvärr visade sig det när jag dubbelkollade nyss att ett segment mellan ramperna hade ett alternativt namn. Detta är nu borttaget så vi får se lite längre fram om det fungerar.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
muppet81 wrote:Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar när sträckorna räknas ut men när det gäller E4S Haga Norra är ofta den svängen runt rondellen ett snabbare alternativ än att åka rakt fram.
Trafiken står alltid stilla på E4 under rusning men att åka av och sedan på igen går relativt fort.
Jag har tjänat mellan 3-5minuter på den omvägen ibland.
Jo, att man tjänar tid på att köra så är en sak. Enligt forum tråden som magfro hänvisade till och några andra trådar så ska Waze inte använda sig av dessa "genvägar". Flertalet rapporterar in detta sätt att gena som att det är fel på rutten.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message