Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Om andra Wazzare på kartan och annat!

Post by ChronoBinder
Hej, jag är väldigt ny med Waze, har lattjat lite i appen (Android) men det var först idag som jag använde den i bilen. Jag är mycket nöjd med konceptet och GPS-funktionen (kan bero på Galaxy S3 har bra GPS också) men jag har lite funderingar om andra Wazzare på kartan.

* Vad jag har sett så kör alla andra väldigt långsamt enligt Waze. "Ungefär 25km/h" eller "mindre än 10km/h" står det. Och det kan knappast stämma på de större vägarna att alla kör så långsamt. När jag själv kör ger Waze en bra hastighetsindikation. Någon annan som märkt det här? Måste man bli vän med personen för att få se den riktiga hastigheten?

* Uppdateringshastigheten på andra Wazzare är låg. Det är alltså svårt att följa någon på kartan eftersom det uppdateras med 20-30-60(?) sekunders mellanrum. Nu menar jag inte att jag vill stalka folk, men det skulle vara kul att få det lite mer exakt och i realtid.

Som sagt, har någon annan märkt det här? Finns det någon inställning som jag missat? I övrigt ser jag fram emot ett långt liv som Wazzare. Keep it Real!

Edit: Ok, jag har sett två som kört "mer än 40km/h" nu.
ChronoBinder
Posts: 16

POSTER_ID:13536092

1

Send a message
samsung galaxy s3 android 4.1.2 waze 3.6.0.0
google nexus 10 android 4.2.2 waze 3.6.0.0

Post by BalsbyMange
Tror att högsta hastighet som visas är "mer än 40"
BalsbyMange
Posts: 256
Been thanked: 3 times
Send a message
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
iPhone 5, iOS 7

Post by ChronoBinder
V70_white wrote: När det gäller uppdateringen för position läste jag att det uppdateras mellan 2-5 minuter.. och att det berodde dels på säkerhet, att man inte ska kunna se exakt var folk är, dels på att det skulle krävas väldigt mycket arbete av Waze servrar för att uppdatera allas position t.ex varje sekund.

Jag skulle dock gärna se att dom sänkte uppdateringsintervallen lite.. typ var 30:e sekund i allafall. :)
Ja, det är riktigt långsamt. Angående säkerhetssynpunkt får väl folk ta ställning till det själva och visa sig som osynlig. Oja, det tar mycket serverkraft för att det ska uppdateras i realtid förstås. Och det är det mest logiska skälet till att det är så segt. Det känns som Waze är lite före sin tid och har lite för lite resurser.
BalsbyMange wrote:Tror att högsta hastighet som visas är "mer än 40"
Ja, det har sina fördelar också. Men det ser löjligt ut på motorvägar. Det är visserligen sant att bilarna kör mer än 40 men lite väl långt ifrån sanningen.
V70_white wrote: Någon som vet om det är samma uppdateringsintervall när man följer vänner?
Det är också något jag saknar. Jag vill kunna lägg till folk UTAN att använda mig av Facebook.

Nåväl, det är roligt att använda Waze.
ChronoBinder
Posts: 16
Send a message
samsung galaxy s3 android 4.1.2 waze 3.6.0.0
google nexus 10 android 4.2.2 waze 3.6.0.0

Post by ChronoBinder
magfro wrote:Det finns en funktion i Waze: Dela åktur.
magfro wrote:skicka en hämt-förfrågan.
Det här låter intressant och är lite plåster på såren. :) Ska kolla upp detta.
Funderar också på att skapa ett fuskkonto på Facebook just för Waze. Löjligt att man är tvingad att använda FB för att nå viss funktionalitet.
ChronoBinder
Posts: 16
Send a message
samsung galaxy s3 android 4.1.2 waze 3.6.0.0
google nexus 10 android 4.2.2 waze 3.6.0.0

Post by ChronoBinder
robgus wrote:Waze hade långsamma positionsuppdateringar redan innan "medlemsexplosionen" så jag misstänker att att de försöker att hålla datamängden som skickas till mobilen låg. Inte alla har flatrate-abonnemang, men för vi som har borde de kunna fixa snabbare uppdateringar, utan en massa knapptryck för att följa kompisar med mera. Jämför med tjänsten flightradar24.com där man kan följa alla flygplan i världen varje sekund. Waze har en lång bit kvar.
Jag är inte säker på att deras servrar fixar detta dock nu speciellt efter medlemsexplosionen. För oss klienter handlar det inte om stora skillnader av data som skickas för att se andra. Jag menar vad är det som egentligen uppdateras? Hastighet, ID/nick och position (både din egen och andras). Klart det handlar om hur många i närområdet som kör Waze också. Här där jag kör är det inte direkt "knökafullt".

Ska förresten bli gött nästa vecka när kartorna uppdateras så att de nya vägarna kommer med.
ChronoBinder
Posts: 16
Send a message
samsung galaxy s3 android 4.1.2 waze 3.6.0.0
google nexus 10 android 4.2.2 waze 3.6.0.0

Post by ChronoBinder
Ja, det är det som är grejen. Det borde finnas olika lägen för hur man syns och hur snabbt det uppdateras också vilka som ska se det. Sen vore det bra om fler av de här grejerna funkar utanför själva navigeringsläget. Jag menar, om jag ska uträtta några ärenden i stan med många stopp orkar inte jag ändra destination hela tiden.
ChronoBinder
Posts: 16
Send a message
samsung galaxy s3 android 4.1.2 waze 3.6.0.0
google nexus 10 android 4.2.2 waze 3.6.0.0

Post by ChronoBinder
Nu ska vi vara glada! Kartorna har blivit uppdaterade. Hmm, men tydligen endast fram till 23 januari. Det gör mig ganska irriterad eftersom jag gjorde ändringar just den 23 jan endast några timmar för sent antagligen. Det är väl bara att vänja sig eller flytta till Amerikat.
ChronoBinder
Posts: 16
Send a message
samsung galaxy s3 android 4.1.2 waze 3.6.0.0
google nexus 10 android 4.2.2 waze 3.6.0.0

Post by ChronoBinder
Nej men jag var med för något några år sedan när det var rätt tomt på kartor. :)
Jo, jag läste att det ska bli snabbare, jag är rätt otålig och trött på att köra på vägar som tydligen inte finns. :)
ChronoBinder
Posts: 16
Send a message
samsung galaxy s3 android 4.1.2 waze 3.6.0.0
google nexus 10 android 4.2.2 waze 3.6.0.0

Post by magfro
Det finns en funktion i Waze: Dela åktur. Den är helt makalös och ger er möjlighet att visa er position uppdaterad på en karta i princip i realtid. Du kan dela länk till åkturen på Facebook, via SMS och mail. Det går även att kopiera länken till urklipp och sedan skicka via andra medier.

När funktionen är påslagen genom "Dela"-knappen i menyn så ser du hela tiden hur många som är anslutna och ser din åktur. Du kan också slå av delningen när som helst.

Ett annat sätt att dela åkturen med någon som du t.ex. är på väg till för att hämta är att skicka en hämt-förfrågan. Genom att i nedre högra hörnet i navigerings-rutan välja "Hämta" så kan du skicka ett SMS eller mail till personen som då får en länk som de öppnar i sin mobil. Förutsatt att mottagaren har en GPS-mobil kommer sidan kunna se var mottagaren befinner sig och uppdatera din Waze med den destinationen, som genererar en rutt och visar dig vägen fram. Samtidigt kan den du ska hämta följa dig på kartan.

Verkligen jättesmidiga funktioner men fortfarande lite före sin tid så svårt att greppa och ta till sig av tekniken för alla inblandade innan man vant sig.
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by magfro
ChronoBinder wrote:Nu ska vi vara glada! Kartorna har blivit uppdaterade. Hmm, men tydligen endast fram till 23 januari. Det gör mig ganska irriterad eftersom jag gjorde ändringar just den 23 jan endast några timmar för sent antagligen. Det är väl bara att vänja sig eller flytta till Amerikat.
Hmm.. Du var inte med för ett halvår sedan va? När kartorna uppdaterades var 6:e vecka med uppdateringar man hade gjort fram till för 1 vecka sedan.

Du får nog med dina uppdateringar till imorgon. Och som jag förstår det så har Waze nu utökat kapaciteten på samma sätt som för NA-servrarna så snart är vi också uppe i en uppdatering om dagen:
This infrastructure change increases the capacity of the editing system quite a bit , and will provide faster saves, and in time, even faster tile updates - so it's worth the wait.

Thanks,

Infrastructure Team
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)